Leestijd: ca. 4 minuten

christelijk-sociaal-netwerkHet onderwerp sociale netwerken is een zeer gewild gespreksonderwerp de laatste maanden. Ondanks de steeds absurder wordende groeicijfers van Facebook, dat de 300 miljoen leden inmiddels is gepasseerd, komen er steeds meer tekenen uit de markt dat grote ‘algemene’ netwerken zoals Hyves minder actief worden vanwege een verlies aan daadwerkelijke ‘ties’ (oftewel banden) tussen de leden. Hoe kun je immers nog van een waardevol vriendennetwerk spreken als je 500+ ‘vrienden’ hebt.

Daarnaast lijken veel van de grote netwerken ook nog eens redelijk te stabiliseren qua leden, zoals Bebo en MySpace. Is Facebook een uitzondering en hebben grote sociale netwerken hun beste tijd gehad, of worden deze netwerken juist het centrum van het internet. Ik heb een aantal experts gevraagd hun mening te geven en kom uiteindelijk ook nog met mijn eigen visie. Twee reageerde snel op mijn oproep en zoals het echte experts betaamt komen ze beide met geheel eigen visies, never the less…erg interessant!

Erwin Blom (The Crowds)

‘Als we een paar stappen verder zijn nemen we (als we dat willen, de keuze blijft) ons persoonlijk netwerk mee, waar we ook zijn. Dan zie ik als ik op het blog Webwereld kom wie van mijn online vrienden daar een reactie heeft achtergelaten. Dan zie ik als ik Uitzending Gemist bezoek wat mijn vrienden hoog waarderen. Dan zijn mijn ‘peers’ overal waar ik ga binnen handbereik. Ze helpen keuzes maken, helpen filteren en zorgen ervoor dat het gesprek met hen op tal van plekken gevoerd kan worden. Altijd en overal de mogelijkheid tot contact met de mensen die waardevol voor je zijn over de zaken die er toe doen. En kunnen profiteren van hun kennis, kunde en passie. Dat is wat mij betreft de toekomst van sociale netwerken. En zoals gezegd, wil je je persoonlijk netwerk niet als filter en gids? Dan zet je het uit!’

Joery Bruijntjes (Sparklymedia)

‘Wat je ziet is dat steeds meer websites sociale functionaliteiten implementeren. Bijvoorbeeld de mogelijkheid om een nieuwsbericht te delen met je contacten of om lid te worden van een site. Waar het sociale netwerk begint en eindigt wordt steeds onduidelijker en als je het mij vraagt ook steeds minder relevant. Je zult zien dat sociale netwerken ‘hubs’ worden die je aan één identiteit koppelt. Praktisch betekent dit dat enkele spelers (bv Google) dominant worden in de koppeling tussen sociale identiteiten. Gevolg van dit alles is dat het minder uitmaakt dat ik Twitter zit en jij de voorkeur geeft aan WwW-updates op Hyves omdat je cross-platform kunt communiceren. Je ziet daar nu al de eerste tekenen van.’

Moi (StepFree)

Ook ik denk net als Erwin en Joery dat de sociale netwerken je de mogelijkheid bieden overal aanwezig te zijn op het web. De grenzen van het netwerk worden dus steeds onduidelijker en minder belangrijk. De grote sociale netwerken zullen steeds meer integraties moeten opzoeken met andere sociale websites om te overleven en uit te blijven breiden. Dit is een van de geheimen van Facebook, dat daar voorloper in is. Facebook wil zichzelf zien als centrum van het internet, van waaruit je overal je netwerk mee naartoe neemt. Kortom, zoals Joery zegt, een echte ‘hub’. Netwerken die hier niet in gaan slagen zullen uitsterven ten gunste van enkele grote partijen. Het is ook niet voor niks dat sociale activiteiten zich steeds meer richten op enkele grote platformen, zoals bleek uit onderzoek van Universal McCan. Het internet centraliseert en dus zullen enkele netwerken/aanbieders de dienst uit gaan maken.

Over de auteur

Sjef is social media strateeg. Hij is Commercieel Directeur en DGA bij DailyDialogues en is oprichter van Bijgespijkerd.

4 reacties

  1. Jeroen van Eck

    Uiteraard zijn de eerste tekenen van deze ontwikkelingen al te zien: zojuist heb ik mijn hyves, facebook en twitter updates gekoppeld. De ontwikkelingen van de cross-platform communicatie zijn hiermee al een heel eind gevorderd.

    De volgende stap is echter het integreren van profielen, foto’s en gadgets. De vraag is gaan we straks zover dat ook deze dingen allemaal geïntegreerd worden of blijft dit eigen aan de netwerksite waar ze oorspronkelijk op staan. Om dit namelijk te kunnen delen zullen de netwerksites wel heel erg op elkaar moeten gaan lijken qua functionaliteit.

    Mensen gebruiken sommige netwerksites daarnaast voor andere soorten netwerken. Zo representeert LinkedIn bij mij min zakelijke netwerk, Facebook mijn internationale netwerk, Hyves mijn oorspronkelijke vriendennetwerk en Twitter een beetje van alles. Om die functionaliteit niet te verliezen zal het onderscheid tussen de verschillende soorten netwerken ook gemaakt moeten kunnen worden. Is een connectie zakelijk, privé etc.?

    Kortom, een integratie zal er langzaamaan wel komen, maar hoever deze doorgevoerd gaat (en kan) worden moet nog maar blijken.

    Beantwoorden
  2. Antonio Thonis

    Het verlies van daadwerkelijke ’ties’ tussen leden, daar heb je iets te pakken denk ik. Vooral location-based social networks (die vaak toch iets meer privacy gevoelig zijn) zoals foursquare zouden hun voordeel hiermee kunnen doen, door zich te positioneren als een ‘echte’ vrienden netwerk ervaring.

    Ik ben benieuwd of een sociaal netwerk met een design structuur komt waarin je een prive en publieke laag hebt. Twitter gebruik ik vooral voor publieke communicatie en groot bereik, terwijl facebook meer prive is en heb daar minder bereik.

    Ik ben het eens met de trends die jullie hier schetsen. Integratie is hoe dan ook aan het gebeuren, hoe het eruit zal gaan zien blijft de vraag.

    Beantwoorden
  3. Kees Romkes

    De groei van facebook is niet zozeer te wijden aan hun “zijn” als sociaal netwerk, maar als sociaal platform. De openheid en ondersteuning in de vorm van API’s en de kracht van hun “facebook connect” protocol op andere sites (suggestie voor bijgespijkerd ?) maakt het platform zo subliem.

    De verschuiving van “verbinding maken” naar “faciliteren van de verbinding” maakt ze zo waardevol.

    En daarmee gaat Facebook een hoger doel faciliteren, wat je ook Google ziet doen bijvoorbeeld, en openID in het verleden heeft proberen te doen (maar helaas te vroeg was en te weinig draagvlak)

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.