Leestijd: ca. 3 minuten

De term “vriend” heeft met de opkomst van het nieuwe web een wat andere betekenis aangenomen. Zonder te willen vervallen in een discussie over socialisatie of anti-socialisatie door het sociale web wil ik toch stellen dat het woord vriend een soort inflatie ondervindt. Mensen die vroeger als vage bekende werden bestempeld zijn nu al snel “vriend”. Toch worden ook deze mensen een steeds grotere invloed in ons dagelijks leven.

Zoals in de engelstalige Wikipedia omschreven wordt: “A social network is a social structure made of nodes (which are generally individuals or organizations) that are tied by one or more specific types of interdependency, such as values, visions, ideas, financial exchange, friendship, sexual relationships, kinship, dislike, conflict or trade“.

Iedere organisatie of individu heeft wel zo’n netwerk om zich heen hangen, wat zich vertaalt in een soort sociaal profiel; ook wel een social graph genoemd. Aan de buitenkant verandert zo’n sociaal profiel van een persoon alleen als mensen hamburgers kunnen verdienen met de-frienden, of op een borrel nieuwe “vrienden” tegenkomen. Echter, binnen zo’n sociaal profiel kent iedere vriend een bepaalde waarde, en ook die verhoudingen zijn continu in beweging.

Over die werking binnen zo’n sociaal profiel, het zogenaamde mogen (like), leuk vinden en waarderen van mensen schreef deze week  Brian Solis een post. Hij beschrijft daarin dat fan worden van, tippen, kortom het waarderen van personen, activiteiten en wat al nog meer, steeds populairder is door introductie binnen bijvoorbeeld Facebook en FriendFeed. En iedereen binnen het genoemde social graph/sociaal profiel kan dat zien!

Op het moment dat meerdere mensen een bepaald individu gaan “liken” heeft dat binnen een sociale omgeving impact op alle verhoudingen in de groep. Mensen een veer geven wordt op die manier dus meer dan iets dat we doen zoals we bijvoorbeeld ook een blogpost bookmarken of waarderen. De waarderingen van een totale vreemde krijgen ineens betekenis voor een andermans social graph en de verhoudingen daar binnen!

Over de auteur

Als Internetmarketeer bij Yonego actief in online marketing op basis van ROI met focus op zoekmachines en social media

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.