Leestijd: ca. 4 minuten

PublicRelationsVorige week schreef ik een artikel over de toekomst van marketing, die in mijn opinie steeds verder richting PR zal schuiven. Daarbij moet echter gezegd worden dat in mijn ogen PR dan wel vanuit een veel breder perspectief bekeken moet worden dan nu vaak het geval is. Donderdag las ik op HubSpot een artikel waarin Brian Halligan beschrijft welke eigenschappen een moderne PR medewerker volgens hem moet bezitten. Dit lijkt me een erg leuke aanvulling op mijn post over PR, vandaar nu een samenvatting met uiteraard mijn eigen inbreng.

Digital Native

Volgens Halligan moet de toekomstige PR persoon een digital native zijn, hetgeen staat voor iemand die het web in zijn of haar bloed heeft zitten. Ik ben het hier wel mee eens, aangezien je om in de toekomst PR goed te kunnen bedrijven het internet zult gebruiken als basis. Kortom, begrip van het web is een must. Toch kan jarenlange ervaring een minstens net zo belangrijke rol spelen.

Analytisch vermogen

Halligan geeft aan dat de PR medewerker over brede kennis moet beschikken op het gebied van data-analyse. Ik denk dat hij hier een vaak ondergesneeuwd punt aanhaalt binnen de PR wereld, dat in de toekomst steeds belangrijker zal worden. Wat levert de (online) PR campagne eigenlijk op en hoe kunnen we dat aan de klant laten zien. Momenteel zien we in de markt een aantal buzz-dashboards verschijnen die dit soort resultaten zeer goed weergeven.

Bereik/netwerk

Waar de voormalige PR medewerker kon slagen met enkele tientallen tot honderd waardevolle perscontacten, zal de toekomstige PR man of vrouw moeten beschikken over een groot online netwerk op Linkedin, Twitter etc. Ik ben het met Halligan eens dat je over veel contacten zult moeten beschikken, maar blijf wel letten op de kwaliteit. 1000+ mensen in je netwerk betekent nog niet 1000+ waardevolle contacten! Vaak wordt puur naar kwantiteit gekeken, geen best uitgangspunt lijkt me.

Content creator

Op dit punt ben ik het volkomen met Halligan eens. Hij geeft aan dat een moderne PR medewerkers absoluut een zogenaamde ‘creator’ van online content moet zijn. Deze benaming komt voort uit de Forrester technographics, geïntroduceerd in het boek The Groundswell en houdt in dat je als internetgebruiker actief deelneemt aan het creëren van content zoals blogartikelen etc.

Strategisch begaafd

Zoals jullie weten ben ik iemand die veel waarde hecht aan strategie! Vooral daarom ben ik dan ook erg blij dat Halligan dit punt aanhaalt. Strategie zal in de toekomst nog belangrijker worden voor PR dan dat het nu al is.

Tot zo ver de punten die in het artikel op HubSpot worden beschreven. Zelf zou ik hier nog graag twee punten aan toe willen voegen, waarvan ik denk dat ze ook belangrijk zijn:

Social media verslaafd

Alles wat met Social media te maken heeft is vrijwel altijd ook PR. Kortom, als je succesvol wil zijn in online PR, dan moet je Social media van binnen en van buiten kennen. Daarnaast moet je het ook nog eens enorm interessant en leuk vinden, anders is je missie kansloos. Dit punt gaat natuurlijk gepaard met het zijn van een content creator, maar ik zou het graag nog iets nadrukkelijker benadrukken.

Transparant

Social media is een wereld waarin je geen masker op kunt houden. Toekomstige PR wordt dan ook veel ‘echter’ dan het overdreven marketingverhaal uit het verleden. Transparantie en kunde zal de boventoon voeren, hetgeen vereist dat je medewerkers hebt die deze transparantie promoten en begrijpen.

Hebben jullie nog waardevolle aanvullingen? Plaats ze dan in de comments.

Over de auteur

Sjef is social media strateeg. Hij is Commercieel Directeur en DGA bij DailyDialogues en is oprichter van Bijgespijkerd.

2 reacties

  1. Ingrid Tappin

    Goede punten! Denk dat het belangrijk is om mee te nemen dat je deze adviezen voor jezelf ook heel goed concreet moet kunnen maken. Voordat je met iets nieuws begint, in casu nieuwe PR, omschrijf je doel en kijk of de daarbij behorende strategie past. Veel mensen of ‘waardevolle’ mensen aan je merk binden via social media is bijvoorbeeld niet concreet genoeg. Wat wil je bereiken? Concretiseer je doel. Dit helpt je ook het soort content dat je wilt maken in een vorm te gieten. Om nieuwe PR tot een succes te maken is meedoen alleen te beperkt. Weet wat en waarom je het doet!

    Beantwoorden
  2. Sonja van Vuren

    @Sjef: Handige post. Die bewaar ik. In 1 oogopslag alles bij elkaar.

    Heb zelf veel gehad aan het boek van David Meerman Scott, “The new Rules of Marketing & PR”. Te koop bij bol.com of managementboek.nl.

    Hij geeft duidelijk aan waarom de “oude” manier niet meer effectief is, maar helpt je vooral bij het concreet invullen van hoe het dan wel moet. Er is zelfs een hoofdstuk gewijd aan het daadwerkelijk opzetten en uitwerken van een plan.

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.