Leestijd: ca. 3 minuten

sethgodinEr wordt veel geschreven over veranderingen in marketing en over social media. In de TED presentatie van Seth Godin kwam een interessante theorie naar voren die kan verklaren waarom social media nou zo belangrijk is voor de toekomst van marketing.

Volgens Seth Godin is traditionele massa marketing het aanbieden van gemiddelde producten aan gemiddelde mensen. Dit is echter problematisch geworden gezien de massa, die overspoeld wordt met marketing, geleerd heeft gemiddelde producten te negeren. Ook zien we een afname in de aandacht die traditionele media krijgen. Er wordt steeds minder naar tv gekeken en we besteden steeds meer tijd online. Seth Godin noemt de val van het industrieel tv complex, dit kan gezien worden als de grondslag van veranderingen in marketing.

Roger’s adoptie curve(1983) theorie laat zien hoe de diffusie van innovaties verloopt. Hoewel per individueel product de percentages kunnen afwijken, blijft het verloop van de fases gelden. Zodra een product de early adopets fase voorbij is, wordt het product mainstream en begint de massamarkt het product te kopen.

Rogers adoptie curve

Bij traditionele massa marketing wordt de majority in Roger’s adoptie curve benaderd, terwijl deze geleerd hebben producten te negeren. Wat we nu zien gebeuren met marketing is dat de Innovators en Early Adopters worden aangesproken. Seth Godin zegt hierover: “Sell to people who are listening and maybe they will tell their friends”.

Innovators en early adopters zijn vaak betrokken en willen wel horen wat bedrijven over het product te zeggen hebben en erover praten met anderen. Social media leent zich hier perfect voor. Sociale online netwerken en andere communicatie middelen kunnen tot een snellere diffusie van innovatie leiden. Met een goede social media marketing strategie kan dus de groep voorafgaande aan de massa gebruikt worden om het idee via word-of-mouth te verspreiden en uiteindelijk de massa te overtuigen van het product.

Deze nieuwe benadering van marketing geeft het belang van social media aan in het verspreiden van de innovatie via conversatie en het benaderen van de massa via nieuwe kanalen.

Over de auteur

Antonio studeert Bedrijfskunde en is werkzaam als Social Media Coördinator & Strateeg bij Pondres Social Marketing. Daarnaast blogt hij over Marketing en Business.

12 reacties

  1. Antonio Thonis

    Bedankt, ik hoop dat het in de smaak valt :).

    Als je beide modellen combineert, lijkt er theoretische grond te zijn om social media marketing campagne in 2 fases in te delen. Een waarbij je de innovators over je laat praten en vervolgens in fase 2 focust op het overbruggen van de chasm en meer viral de majority probeert te bereiken. Wat vinden jullie van deze ‘theorie’?

    Beantwoorden
  2. Philip Konings

    Goed artikel Antonio. Deze modellen geven interessante handvaten hoe deze chasm te overbruggen. Kunst is m.i. om de communicatie rondom het product/brand van de innovators en early adopters als leverage te gebruiken om vetrouwen en draagvlak bij de early majority/pragmatists te winnen. Oftewel zeker eens met je stelling.

    Beantwoorden
  3. Sjef Kerkhofs

    Ik ben het ook eens met je stelling Antonio, de early adopters zijn de geschikte groep om het draagvlak bij de early majority te vergroten zoals Philip al zegt.

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.