Leestijd: ca. 3 minuten

Nu in NederlandTwitter, wij social media mensen kunnen er maar niet over ophouden. Dagelijks heb ik aan de lunchtafel gesprekken over deze service en er gaat geen feestje voorbij dat ik niet in een discussie over Twitter beland. Ik heb er inmiddels al de meerwaarde van ingezien en gebruik het dan ook al een tijdje vrij fanatiek. Af en toe weet ik eens iemand te ‘bekeren’ om Twitter te gebruiken, of in ieder geval eens uit te proberen. De overwegende mening is echter toch vaak dat mensen het niks vinden en het maar raar vinden dat je zo maar alles over jezelf op het internet gooit. ‘Ik heb geen interessant genoeg leven daar voor’ of ‘Het is alleen maar borstklopperij’ zijn veel gehoorde quotes.

En inderdaad, Twitter is niet voor iedereen weggelegd. En het is gewoon moeilijk uit te leggen wat het nou precies is en wat je er mee kunt. De lancering van Nu in Nederland van Hyves deed me echter beseffen dat half Nederland gewoon aan het Twitteren is geslagen, zonder dat ze het door hebben. Wat zeg ik? Half Nederland? De halve social network gebruikende wereld is aan het Twitteren zonder dat ze het zelf doorhebben!

Statusupdates zijn overal
Open Nu in Nederland maar eens. Elke 5 sec. komen er 5 nieuwe WieWatWaars binnen. Een WieWatWaar is niks anders dan een statusupdate is niks anders dan een Tweet. Gebruik je Facebook? Daar precies hetzelfde, gebruikers updaten hun status regelmatig. Niet alleen handmatig, maar ze laten applicaties updates voor ze doen (uitslagen van quizes, highscores bij games etc.) wat met Facebook Connect alleen nog maar makkelijker is geworden. En ook bij Facebook zien ze de waarde van deze real time informatie in en rollen ze langzaam aan nieuwe zoekfunctionaliteiten uit. En dan hebben we nog LinkedIn, waar ook gewoon statusupdates ingebakken zitten die mensen vrij vaak gebruiken. Hoezo jongeren Twitteren niet? Ze gebruiken misschien Twitter zelf niet, maar doen precies hetzelfde zonder dat door te hebben.

FacebookStatus

Hoe komt dat toch?
Ik ben dan wel benieuwd waardoor het komt dat de dienst Twitter nog niet volledig geaccepteerd is en sommige mensen zelf een haat er voor hebben ontwikkeld, terwijl ze dezelfde functionaliteit, met een andere naam, binnen een ander social network, wel veelvuldig gebruiken. Je kunt dit hypocriet noemen, maar ik denk dat mensen het gewoon niet doorhebben. Komt het door een andere naam? Komt het omdat het binnen je eigen vertrouwde social network is? Ik weet het eerlijk gezegd niet, maar vind het eigenlijk wel enorm interessant.

Over de auteur

Sytse heeft een functie als Social media strateeg bij het online reclamebureau Pickle Factory.

12 reacties

  1. JochemOnline

    ik zelf twitter ook, in het begin was het om de zoveel dagen als het me weer te binnen Schoot. Nu is twitter de eerste site die ik open. Ook op mijn Magic G2 doe ik het veel. Hyves daarintegen gebruik ik minder:’enthousiast’. Heb inmiddels veel kennis op gedaan en veel bijgeleerd, zal dus ook niet stoppen met twitteren

    Beantwoorden
  2. Sjef Kerkhofs

    Ik denk dat je dichtbij het antwoord komt in een van je laatste zinnen. Hyves is een voor mensen vertrouwde bekende omgeving, waarbinnen het gevoelsmatig dus minder klinkt als ‘je leven delen met de grote boze buitenwereld’. Daarbij komt ook dat deze functionaliteiten in bijvoorbeeld Hyves zonder veel poespas zijn gelanceerd. Twitter is een hype, hetgeen ook altijd met zich meebrengt dat mensen zich er tegen gaan verzetten.

    We hebben hier in ieder geval te maken met puur natuurlijk menselijk gedrag, zoals dat altijd vertoond wordt bij veranderingen en vernieuwingen.

    Beantwoorden
  3. John Geerts

    @sjef: “Twitter is een hype”

    Tweede Kamer-voorzitter Frans Weisglas (VVD) in een interview in januari 2005: “We moeten er geen hype van maken alles wat wij doen een hype te noemen” [1].

    Ik gebruik Twitter al sinds 2007, en ik denk dat het steeds meer een gangbaar communicatie-middel wordt.

    Twitter haakt op een snelle en moderne manier in wat altijd al interessant is. Chatten/Communiceren – over wat je van iets vindt. Mooie ontwikkelingen, zeker nu we in een postduifloos tijdperk zijn belandt.

    Beantwoorden
  4. Sjef Kerkhofs

    @John: Ik bedoel het woord ‘hype’ hier ook zeer zeker niet in een negatieve zin 🙂 Ik ben het volkomen met je eens dat Twitter een volwaardig communicatiemiddel is/wordt. Dit soort ontwikkelingen roepen echter altijd ook tegenstanders op, dat is mens eigen.

    Beantwoorden
  5. John Geerts

    Ah leuk. Goed opgemerkt, misschien komt dat omdat het merendeel van de twitteraars Hyves te saai vinden, en het wat op willen vrolijken en er vaart in willen brengen ?

    Als ik voor mezelf spreek, is het antwoord bevestigend. 😉

    Beantwoorden
  6. Erwin Steinbruckner

    Ken genoeg mensen die Twitter niets vinden, maar wel meerdere keren per dag achter hun MSN naam schrijven wat ze aan het doen zijn of hoe ze zich voelen…

    Misschien hebben ze het gevoel dat Twitter te openbaar is?

    Feit is dat microblogging (in welke vorm dan ook) en het daaraan verwante realtime search blijvertjes zijn in mijn ogen.

    Beantwoorden
  7. Sytse

    @Sjef Twitter is een hype en dus altijd weerstand vind ik een mooie. Hetzelfde voor Hyves zelf natuurlijk, hoeveel mensen hebben geen Hyves account uit principe? 🙂

    @Pepijn dat hangt volgens mij heel erg af van het tijdstip. De WWW worden op Hyves denk ik voornamelijk gebruikt door scholieren, die nu natuurlijk vakantie hebben.

    @Erwin inderdaa, dat vind ik nou zo interessant! MSN was ik dan nog vergeten, maar die hoort er net zo goed bij. Constant statusupdates doen (al dan niet publiek) en dan toch een afkeer voor Twitter hebben vanwege de statusupdates..

    Beantwoorden
  8. Vincent Neve

    Leuke punten, ik wil er nog eentje aan toevoegen.

    In mijn beleving heeft Twitter ook nog een tintje over zich van zakelijk gebruik. Wat ik dan ook vaak hoor van “non-tweeps” zijn vragen als: “wat heb ik eraan”.
    Je moet ook niet vergeten dat mensen prive al aan een MSN/Hyves/e-mail accountje/surfgedrag vastzitten en bij WEER een nieuwe dienst een houding krijgen van: “het zal wel”.

    Maar steeds meer radio dj’s, programma’s, sporters en andere beroemdheden gebruiken Twitter frequenter. Bij mij geen twijfel dat dit nog verder over slaat op een nog breder publiek.

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.