Leestijd: ca. 5 minuten

Onlangs heeft een collega van mij bij de communicatie-afdeling van de gemeente Dordrecht, samen met mij Twitter ingezet tijdens een symposium. We wilden live ‘Twitter-verslag’ doen van het symposium en mensen van buitenaf mee laten discussiëren tijdens een afsluitend debat. Hoe wij Twitter succesvol en effectief ingezet hebben om een 2.0 symposium te verwezenlijken, lees je in deze post.

Binnen twee dagen volgers krijgen:

In eerste instantie wilden wij onze huidige Twittervolgers van @DordtDuurzaam, niet spammen met live updates. Het risico was dan namelijk vrij groot, dat wij veel volgers zouden verliezen. Vanaf de gemeentelijke Twitter-account DordtDuurzaam informeerden wij onze volgers daarom maar een keer, over een nieuwe Twitter-account die wij aanmaakten. In deze Tweet informeerden wij de volgers natuurlijk ook over de live ‘report-Tweets’ die daarop geplaatst zouden worden, gedurende het symposium. Vanaf die account konden wij iedereen die het symposium gericht wilde volgen, constant op de hoogte houden, zonder dat ze het als spam zouden ervaren.

Binnen twee dagen, hadden we meer dan twintig volgers. Dat is niet heel veel, maar het was  genoeg om ons experiment goed uit te kunnen voeren.

Opzet

In een vrij experimentele setting zijn wij erin geslaagd om alle bezoekers van het symposium, de Twitter-conversatie te laten volgen. We hadden drie Laptops tot onze beschikking. Één was aangesloten op een flatscreen, een op een beamer die het beeld projecteerde naast het scherm waar de presentaties van vier gastsprekers op te volgen waren, en één laptop was alleen met internet verbonden.

Het symposium zelf ging over duurzame mobiliteit. Er waren vier gastsprekers en nadat zij hun presentie gaven, sloten wij de avond af met een debat die inging op verwante thema’s. Tijdens het debat waren wij heel erg benieuwd naar reacties vanuit het publiek en van onze volgers. En die kregen wij van beiden, alhoewel de hoeveelheid reacties van buitenaf wel minimaal waren. Dat kwam waarschijnlijk ook omdat wij niet breeduit gecommuniceerd hebben dat dit live Twitterverslag plaats zou vinden.

Al met al was het een vrij succesvol experiment. Vanuit de zaal discussieerden mensen op Twitter mee via hun mobiel. Door de enthousiaste reacties uit de zaal en van de gastsprekers, denk ik dat ik wel mag stellen dat zo’n dergelijk Twitterverslag tijdens presentaties, debatten of symposia, voor herhaling vatbaar is.

Live monitoren dankzij #hashtags

Om alles wat er getweet werd over het symposium te monitoren, hebben wij zeker vijf applicaties geprobeerd. Uiteindelijk kwamen wij tot de conclusie dat CoveritLive de beste gratis applicatie was om ons doel te bereiken.

CoveritLive

Met deze applicatie kan je met behulp van zoektermen bepaalde tweets volgen. Zo kan je bijvoorbeeld ‘duurzaamheid’ als zoekterm invoeren en alle tweets die daarover verschijnen, live volgen. Deze kunnen zelfs, wanneer er bijvoorbeeld in gescholden wordt of seksistische opmerkingen in staan, voortijdig geblokkeerd worden. Erg handig en praktisch dus. Het is ook mogelijk om meerdere zoektermen op te geven, waardoor je dus meerdere onderwerpen live kan volgen.

Om ervoor te zorgen dat men het symposium kon volgen, hebben wij een hashtag bedacht die wij in elke tweet op konden nemen en die relevant was. (namelijk #EMW078, wat stond voor de Europese MobiliteitsWeek en het netnummer van Dordrecht) EMW078 sloot tevens aan op de naam van onze net nieuw aangemaakte Twitter-account.

Dit was de sleutel tot het succesvol monitoren van Twitterberichten met CoveritLive en het bewerkstelligen van tweerichtingsverkeer. Ik reageerde zelf ook op Twitter-berichten om de discussie een beetje aan te wakkeren.

Voordelen

Externe geïnteresseerden live up to date houden en hen de mogelijkheid geven om live mee te Twitteren.

Dankzij WiFi kunnen ook mensen uit de zaal mee-twitteren, in plaats van door een spreker of mede-debater heen te praten.

Wanneer een discussie inzakt, staat er op het projectiescherm vaak  een Tweet tussen, die de discussie weer doet opleven.

Makkelijk op te zetten en erg goedkoop.

Tot zover, hopelijk hebben jullie er wat aan!

Groetjes,

Gijs

Over de auteur

Gijs is een infographic-fan, ondernemer en met name geïnteresseerd in online reputatiemanagement, media monitoring en creatief schrijven. Twitter: @Gijs_Molsbergen

4 reacties

  1. Martijn A.C. Snels

    Een leuk script voor de Keynote spreker is ‘Keynote Tweet’. Zodra de spreker dan dit script in zijn Keynote aanroept wordt er automatisch een tweet gepost. Ideaal voor aankondigingen.
    http://code.google.com/p/keynotetweet/

    Verder moeten we natuurlijk ook niet onze Nederlandse backchannel van Mobypicture vergeten. Mogen we best trots op zijn, zie hem eigenlijk te weinig terug; helaas.

    Beantwoorden
  2. Arjan Broere

    Mooie case. Concreet beschreven.

    Goed ook om te zien hoe je enerzijds mensen wilt betrekken en anderzijds wat terughoudend wilt zijn in hoeveel je naar ze toe stuurt.

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.