Leestijd: ca. 3 minuten

Er is al veel geschreven over Twitter en de enorme groei van het aantal gebruikers wereldwijd. Om de dienst voor gebruikers gratis toegangelijk te houden is het onvermijdelijk om advertentiemogelijkheden te bieden voor de zakelijke markt. Sinds april 2010 is Twitter al met enkele adverteerders in Amerika de nieuwe advertentiemogelijkheden aan het testen. Hier deze advertentiemogelijkheden op een rijtje:

Promoted Tweets

Je stuurt eerst een tweet naar je eigen volgers. Vervolgens promoot je deze tweet zodat deze verschijnt bij zoekopdrachten met de gebruikte zoekwoorden in de tweet. Deze tweets worden aangeboden op basis van Cost-per-Engagement (CPE). Je betaalt dus alleen wanneer een gebruiker retweet, antwoordt, klikt of een favoriet maakt van jouw promoted tweet.

Promoted Trends

Hiermee kan je een voor jou relevante trend binnen Twitter hoger in de lijst plaatsen van de actuele trends. Wanneer iemand klikt op deze trend dan verschijnt daarin een overzicht van de gerelateerde tweets waaronder ook jouw promoted tweets.

Promoted Accounts

Als je in een korte tijd meer volgers wilt hebben, bijvoorbeeld voor een bepaald event, dan kan er gekozen worden voor een promoted account. Hiermee verschijn je ook hoger in de lijst ‘Who to follow’ van andere gebruikers.

Naast Best Buy, Virgin, Coca Cola en Starbucks mocht Zecco ook deelnemen aan de test. Zecco is een online beursmakelaar uit San Francisco. Binnen hun eigen community wordt er vooral getweet over de financiële markt en de aangeboden producten van Zecco. Tijdens een periode van twee maanden is er gebruik gemaakt van 50 Promoted Tweets. Uit de resultaten is toen gebleken dat er een toename van 50% is gemeten in de ‘engagement’, oftewel er is vanuit de promoted tweets 50% meer geantwoord, geklikt en/of geretweet dan vanuit de reguliere tweets.

Enkele vragen die dan gesteld kunnen worden: “Wat zijn de kosten van die 50 promoted tweets?”, “Welke conversies zijn er vanuit de 50% toename gemeten, afname, nieuwe klanten?”, “Hoe effectief zijn de reguliere tweets?”. Hier is niets over bekend. Dit terwijl de periode waarin getest wordt vrij lang is met slechts 50 tweets.

Twitter is ook gestart met een ander advertentiemodel wat ze gek genoeg ook ‘Promoted Tweets’ noemen. Het verschil met de eerdere ‘Promoted Tweets’ is dat het hier gaat om advertenties binnen je eigen tijdslijn. Hierbij hoeft het niet om merken of producten te gaan die je zelf al volgt. De conclusie die je dan zou kunnen trekken is dat Twitter er nog niet uit is welk advertentiemodel het beste werkt. Twitter blijft dus voorlopig met uitgekozen partners testen om het perfecte model te vinden waar zij uiteindelijk ook goed aan moeten gaan verdienen. Op dit moment kun je je alleen nog inschrijven om op de hoogte te blijven over wanneer je gebruik kunt maken van de advertentiemogelijkheden op Twitter.

Over de auteur

Op dit moment is Paul werkzaam als online marketeer bij KPN, waar hij zich onder andere bezighoudt met het verhogen van conversie en online sales.

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.