Leestijd: ca. 3 minuten

tnet_telecomWanneer je door de bomen het bos niet meer ziet, dan is het soms handig alles eens op een rijtje te zetten. Dat een website hierbij een uitermate geschikt hulpmiddel kan zijn bewees bellen.com al jaren geleden. Inmiddels zijn we al weer heel wat jaren verder en is de telecom markt er wellicht eigenlijk alleen maar ingewikkelder op geworden en daarmee blijft ook de behoefte aan een duidelijk overzicht bestaan. Afgelopen dinsdag presenteerde de Nederlandse techwebsite Tweakers.net vrij stilletjes een uitbreiding van hun “Pricewatch”, waarbij nu ook mobiele telefoons en soorten abonnementen vergeleken kunnen worden.

De “Telecom Pricewatch” ziet er wat anders uit dan de rest van de services die de website al aanbiedt en Tweakers oprichter Femme Taken omschreeft het als iets wat wat hem betreft het nieuwe aangezicht van het Pricewatch systeem gaat worden. Hoewel het voor de diehard fans van de site qua kleurstelling misschien even wennen is werkt het systeem met handige zoekfilters die via Ajax direct de resultaten tonen en zo de gebruikerdirect een duidelijk overzicht geven van haar keuzes.

Met deze toevoeging zet men zichzelf in de markt tussen relatief bekende namen zoals bellen.com en telecomvergelijker, het is dus de vraag hoeveel gebruikers nu van deze nieuwe service gebruik zullen gaan maken. Een voordeel voor Tweakers.net is dan weer de als relatief betrouwbaar bekenstaande naam en solide aandoende vormgeving die ook nog, wat mij betreft, de helderste weergave van de verschillende aanbiedingen geeft.

De site biedt je de mogelijkheid alleen te zoeken op mobiele telefoons, of direct op belbundel zodat je hele abonnementsvormen kunt vergelijken. En dan is er natuurlijk nog de “gewone” pricewatch waarin allerhande prijzen van gadgets en computersystemen vergeleken kunnen worden en waar reviews te lezen zijn.

Directe feedback

Onafhankelijk van deze nieuwe service vind ik zelf een van de aardige dingen van de site als geheeld de manier waarop aankondigingen en reviews gepubliceerd worden. Op dezelfde manier waarop op normale artikelen gereageerd kan worden kunnen bezoekers ook hier reacties geven en op deze manier onstaat er direct feedback op elk nieuw aangekondigd item. Daarnaast is er voor een onderdeel als de hierboven besproken pricewatch ook een apart subforum beschikbaar waar bezoekers ervaringen kunnen delen en feedback kunnen geven. Een eerlijke, open manier van communiceren, zeker voor een site die bekend staat om haar uiterst kritische bezoekers.

Over de auteur

Gyurka is internetondernemer, hoofdredacteur van een lokaal Rotterdams medium en richt zich met name op nieuws en online communities. Daarnaast was hij columnist op Radio 1 en geeft hij trainingen en gastcolleges over online nieuwsmedia en sociaal gedrag op internet.

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.