Leestijd: ca. 4 minuten

Dit jaar was Bijgespijkerd in de persoon van Maurice en mij vertegenwoordigd op The Next Web Conference 2010. Helaas heb ik moeten concluderen dat het inhoudelijk niet zo inspirerend was als vorig jaar, waar personen als Chris Sacca de show stalen. Er werd meer gesproken over ‘the previous web’ en ‘the current web’ dan over ‘the next web’, dat was jammer. De inhoud was dan ook meer geschikt voor een doelgroep met slechts beperkte kennis van het web, dan voor de webexperts die in de zaal zaten.

Mark Earls, schrijver van het boek Herd, kon mij (en het publiek) echter wel bekoren. Zijn verhaal had diepgang en ging in op het gedrag van mensen in plaats van puur technologische ontwikkeling. Buiten dat Earls een goed spreker is, was zijn verhaal inspirerend!

Earls begon met het houden van een wave, om gelijk duidelijk te maken dat we als mens leven van kuddegedrag. Daarna gebruikte hij het onderstaande filmpje om nog duidelijker in beeld te brengen wat het menselijke kuddegedrag precies inhoudt.

In onze maatschappij maken we mensen die ‘ander’ gedrag vertonen als snel uit voor ‘freak’, zoals de man in het filmpje. Ook als deze gevolgd wordt door een tweede en derde persoon blijft het gevoel dat ze ‘raar gedrag’ vertonen intact. Op een bepaald moment is er echter het kritieke punt waarop de sfeer omslaat en het gedrag ineens wel geaccepteerd en gevolgd wordt. In het filmpje geeft de groep die direct na de eerste drie mannen komt de doorslag. Daarna is het feest los! Zelf heb ik dergelijk kuddegedrag ervaren bij de campagne rondom de Zeemanboxershort. In eerste instantie kwam het traag los, maar na een bepaald kritiek punt qua bereik ging de campagne als een lopend vuurtje. Het was ineens niet langer ‘raar’, maar ‘trendy’ om de gele boxer te kopen en dragen.

Earls omschrijft drie constateringen die duidelijk maken dat we als mens helemaal niet zo individualistisch zijn als we altijd gedacht hebben. We zijn kuddedieren in hart en nieren.

  • Alles is social: ons gedrag bestaat uit reacties op anderen en op de omgeving. Vrijwel nooit zullen we daadwerkelijk individueel gedrag vertonen. Uit onderzoek blijkt dat de enige bewijsbare individuele actie het kiezen van je soort deodorant is (roller of spuitbus). Onze cultuur beschrijft dat we denken voor we handelen, maar denken blijkt behoorlijk te worden overschat. In vrijwel alle gevallen handelen we op basis van ervaring uit het verleden, ervaringen van anderen (peers) of onderbuikgevoel. Earls stelt: De beste manier om te zorgen dat er niks gebeurd, is door mensen te laten nadenken.
  • Kopiëren, niet originaliteit, rules: een baby is al na 42 seconden in staat menselijk gedrag te kopiëren. Ons hele leven staat in teken van social learning, bewust en onbewust. We noemen onszelf dan wel ‘de denkende mens’ (homo sapiens), maar in realiteit zijn we ‘de kopiërende mens’ (homo mimicus).
  • Sailing on social soup: in onze maatschappij worden we geacht mee te zeilen met de normen en waarden van de omgeving. Het wordt niet gewaardeerd als je dingen anders doet dan ‘normaal’. Kopieergedrag wordt dus in sterke mate verwacht en gevraagd.

De inzichten van Earls, en de onderzoeken die gedaan zijn, zijn in mijn opinie zeer goed te vertalen naar de ontwikkelingen op het social web en de manier waarop marketing dient te worden vormgegeven. Ik had Herd nog niet gelezen, maar heb het vandaag gelijk besteld.

Mocht jij ook op Next Web zijn geweest, deel dan in de reacties je ervaringen, we zijn benieuwd!

Over de auteur

Sjef is social media strateeg. Hij is Commercieel Directeur en DGA bij DailyDialogues en is oprichter van Bijgespijkerd.

7 reacties

  1. jacques

    dit is toch gewoon het verhaal over early adaptors en uiteindelijk de late majority, maar nu anders verwoord?

    Beantwoorden
  2. Sjef Kerkhofs

    @Jacques: Precies, jij snapt het! 🙂 de early adopters worden vaak voor ‘raar’ of ‘apart’ aangezien, maar als de majority op gang komt wordt het een trend.

    Beantwoorden
  3. Ruud Kok

    “Earls stelt: De beste manier om te zorgen dat er niks gebeurd, is door mensen te laten nadenken.”

    Ofwel, don’t make me think, zoals Steve Krug zou zeggen 🙂

    Beantwoorden
  4. Ha (@simplyh op Twitter)

    Hi Sjef,

    Ik was zelf niet op TNW, maar vanuit je blog denk ik dat ik niet veel heb gemist. Je keuze om dit voorbeeld wel toe te lichten raakt mij echter wel, omdat ik al sinds een hele tijd bemerk dat we als vooruitstrevende media fanatics teveel zoeken naar het volgende terwijl we het huidige niet eens door hebben. Het is niet Web3.0 wat ons allen een stap verder zal helpen, maar eerder het collectief begrip en gebruik van de technologien die nu al als 2.0 worden bestempeld. Maar helaas … omdat we met z’n allen tegen schermen aankijken, vergeten we dat het om mensen gaat. Op mijn blog bewijs ik dat we nog best asociaal zijn op het web, terwijl we het social media noemen: http://hhvo.wordpress.com/2009/07/28/the-essence-of-social-media-marketing-to-be-social/

    Als we allemaal nou eens op zouden houden social media als een trend of een hype te zien, dan kunnen we gewoon met elkaar social media gebruiken voor wat het is, namelijk dingen met elkaar delen. Naar mijn mening is social media gewoon een communicatievorm wat meer bij ons mensen past, namelijk een manier om dingen makkelijk en intuitief met elkaar te delen. Als mens vinden kicken we op communicatie en zoeken we graag allerlei vormen daarin, met als toppunt kunst als communicatievorm. Dat maakt ons allen als mens …

    Het is daarom zo jammer dat we het niet zo goed door hebben dat we als mens eigenlijk ons gedrag online helemaal niet zo af kunnen wijken van offline. Ik neem wel eens de analogie dat Facebook en Hyves steden zijn, waarbij Facebook eerder Shanghai is, terwijl Hyves Amsterdam is. Hoe kan het zijn dat we offline de Albert Heijn om de hoek zien, terwijl het zo ver van ons bed show lijkt dat de Albert Heijn een Facebook app zou moeten hebben. Het is toch heel logisch om onze producten en diensten aan te bieden aan een omgeving waar onze afnemers vaak zijn? Dan moet de groei van sociale media tov Google en zelfs porno websites toch duidelijke signalen moeten afgeven? Waarom doen we met z’n allen dan zo raar over social media?

    Wat ik eigenlijk probeer te zeggen, misschien zijn de early adopters meer de ‘normale mensen’, omdat ze online en mobiel meer ‘normaal menselijk gedrag’ vertonen. De followers zijn wellicht trager, maar daarbij ook maar mensen omdat we als mens niet graag veranderen en inderdaad kuddegedrag vertonen. Dus waarom doen we allemaal niet gewoon meer normaal online en eisen we dat de online business naar ons luistert en ons behandelt zoals ze dat offline ook proberen te doen?

    Volgens mij ligt de toekomst van de web eerder in een ontwikkeling die nog meer basic is dan dat bedrijven beter naar hun klanten moeten luisteren. Volgens mij moeten klanten weer leren te zeggen tegen hun leveranciers wat ze willen hebben en wanneer. Dan hoeven bedrijven niet meer zo hard hun best te doen om te ontdekken wat we willen en dan kunnen ze hun energie beter besteden in het maken van echte relevante aanbiedingen op het juiste moment. Dan hebben we the next web. En aangezien Facebook meer het kuddegedrag faciliteert en daar gebruik van kan maken, geloof ik ook in de mogelijkheden van Facebook en dat Facebook binnen 4 jaar waardevoller zal zijn dan Google http://mashup.componence.com/verhalen/social-business-facebook-will-be-more-valuable-than-google-in-5-years

    Gr. Ha

    Beantwoorden
  5. letty

    @sjef. geweldig dat filmpje 🙂

    @ha: Facebook en LinkedIn zie ik eerder als staten dan als steden. Er zijn alleen geen grenzen. Iedereen is welkom, tenminste wat Facebook en LinkedIn betreft wel. Hyves is een land waar een rare taal wordt gesproken.

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.