Leestijd: ca. 5 minuten

Maketeers negeren social media, dat is de stelling en het onderwerp dat ik vandaag wil gaan bespreken. Marketeer bij de kleinste tot grootste bedrijven negeren Social media op grote schaal. Maar waarom dan? Welnu, daar ga ik in dit betoog proberen een voorzetje voor te geven.

Natuurlijk is de titelkeuze vrij zwart wit, niet alle marketeers negeren Social media (gelukkig!). Het gebruik van Social media door bedrijven groeit natuurlijk niet voor niks. Helaas groeit dit gebruik totaal niet evenredig met de groei van Social media gebruik onder consumenten. Nu is het een algemeen bekend gegeven dat het bedrijfsleven altijd achterloopt op de consument, maar in het geval van Social media is het verschil wel erg schrijnend. In mijn opinie heeft dit met enkele dingen te maken.

Social media als salestool

De eerste reden die ik dagelijks in de praktijk ervaar, is het feit dat Social media gebruikt worden en bekend staan als Salestool. Wat een onzin, zoals ook guru Charlene Li aangeeft….social media is een dramatisch salesmiddel. Als je vraagt waarom men kiest voor het zoveelste krantenartikel in plaats van Social media, dan hoor je met grote regelmaat: “tsja, die krant hoort er bij he, we moeten toch aan onze merkbekendheid werken. Tsja, echt meetbaar is het niet…maar je moet iets”. Welnu, waar een krantenadvertentie bedoeld is voor branding, is Social media dat ook. En weet je wat…de Social media brandingmogelijkheden zijn wel zo ontzettend veel breder en dynamischer dan de traditionele brandingmogelijkheden…je zou bijna gek zijn als je het niet gebruikt.

Gewoontes

Wat me vooral ook opvalt is het grote verschil tussen het beoordelen van Traditionele media en het beoordelen van Sociale media. Waarom is het toch dat elke euro online 10x meer wordt omgedraaid dan offline? Ik denk dat dit sterk te maken heeft met gewoontes. Marketeers hebben de afgelopen decennia een vrij eenvoudig en traditioneel beroep gehad: Een advertentie in het vaktijdschrift hier, een radiocommercial daar, een tv commercial zus, en met veel mazzel een banner op een krantensite zo……Ook dit is wellicht een wat zwart witte opvatting, maar het komt er vaak wel op neer. Deze marketingmiddelen zijn dan ook als gewoonte in het systeem geslopen en worden helaas veel minder kritisch bekeken dan Social Media. Ik denk dat we jaren verder zijn voordat Social media tot de ‘gewoonte’ zullen behoren, en ik denk zelfs dat dit vanwege de constante ontwikkeling nooit geheel een feit zal worden. Het bedrijfsleven zit nu pas net in de fase waarin adverteren binnen Google (AdWords) tot de ‘marketinggewoonte’ begint te behoren, kortom…nog een lange weg tot het accepteren van Social media.

Angst voor het onbekende

In de zojuist besproken ‘gewoonte’ schuilt ook de derde reden die ik kan benoemen voor het negeren van Social media, Angst! De mens houdt vanuit haar natuur niet van verandering, en streeft naar zekerheid (denk maar aan het model van Maslow). Social media staat voor verandering, een geheel nieuwe manier van marketing/branding bedrijven. Deze verandering wordt door marketeers gezien als een bedreiging, en boezemt zodoende angst in. Buiten dat ik denk dat dit geheel onterecht is (zie eerder artikel op Molblog) is het wel een verklaring voor het negeren van Social media. Je kunt mij niet wijs maken dat megabedrijven als T-mobile niet af weten van begrippen als reputationmanagement (zie mijn eerdere kritiek op T-mobile). Kortom, de enige reden om dit niet in te zetten en dus te negeren is angst. Ik denk dan ook dat veel bedrijven, van klein tot enorm, bewust Social media verschijnselen negeren, en wegwuiven met kritiek. Wat overigens nog wel in het voordeel van de bedrijven spreekt, is de relatieve afwezigheid van deskundig jong personeel, maar dat is weer een heel ander opleidingstechnisch probleem in onze huidige marketingwereld.

Nu ben ik veel te bescheiden om te denken dat ik verandering kan brengen in dit gedrag van veel bedrijven, en de denkwijze van marketeers. We boksen hier tenslotte op tegen de natuur van de mensen, hetgeen niet eenvoudig is. Meer dan de situatie en mijn eigen ervaring beschrijven zit er dan ook niet in. Toch wil ik dit betoog afsluiten met een aantal korte praktijkpunten. Bullits doen het altijd goed, dus bij deze:

  • Geef Social media een kans, net zoals je traditionele media een kans hebt gegeven. Marketing is experimenteren…..doe dat dan ook.
  • Blijf ontwikkelen zoals je bij traditionele media niet gedaan hebt. Ga niet enkel voor de reeds bewezen en allom geaccepteerde middelen, be creative en anders.
  • Gebruik social media op de juiste manier, als branding middel dus!
  • Maak gebuik van de eerste goedkope mogelijkheid die je ooit hebt gehad om resultaten van branding te meten.
  • Neem afstudeerders aan die verder kijken dan wat ze geleerd hebben op hun opleiding. Neem de jongens en meiden aan die zelf al eens geëxperimenteerd hebben bloggen, linkedin, google enz.

Over de auteur

Sjef is social media strateeg. Hij is Commercieel Directeur en DGA bij DailyDialogues en is oprichter van Bijgespijkerd.

5 reacties

  1. Jolke

    Is het niet ook zo dat je met online marketing op social media gemakkelijker bepaalde doelgroepen kunt bereiken die je met traditionelere middelen moeilijker bereikt? Denk bijvoorbeeld aan jongeren, die geen kranten en folders lezen, maar die helemaal into (bepaalde) social media zijn?
    Ik kan het niet hard maken, maar ik heb zo’n idee dat je zo nieuwe / andere doelgroepen gemakkelijker bereiken kunt.

    Beantwoorden
  2. Ronald

    Zelf laat ik het ook shieten. Linkdin is het enige dat ik gebruik en hyves maar voor de rest vind ik de rest kwalitatief te weinig toegevoegde waarde hebben om er op in te gaan.

    Beantwoorden
  3. Kees Romkes

    Probleem bij vooral de ontwikkeling van campagnes is dat social media niet in een specifiek tijdspad te plaatsen is, zoals je al eerder schreef is ook daar “the long tail” van toepassing, investeren (met name d.m.v. tijd) is niet direct cashen, de resultaten zijn erg lastig meetbaar, conversieratio’s niet bekend en ook niet gegarandeerd.

    Wordt toch echt tijd voor een bedrijf die daar wél hard mee bezig is…

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.