Leestijd: ca. 1 minuten

Google Analytics gaat steeds verder in de integratie met Social Media. Het is nu mogelijk om per pagina te bekijken hoe vaak deze pagina is doorgestuurd via Twitter of Facebook of is ‘gebookmarkt’ op Delicious of Digg, enkele van de grootste Social Media / Bookmarketing sites ter wereld. Deze statistieken zijn een goede indicatie van de populariteit van een pagina, naast vertrouwde variabelen als de tijd die een bezoeker op de pagina heeft doorgebracht en het aantal bezoekers dat alleen deze pagina bekijkt en daarna weer vertrekt (het weigeringspercentage). 

Zo zien de Social Media statistieken in Google Analytics eruit:


SEO site tools extensie voor Chrome

Deze gegevens zijn vooralsnog alleen te zien in combinatie met de browser van Google, ‘Chrome‘ en de extensie ‘SEO Site Tools‘. Dit is een zeer nuttige extensie die veel extra informatie geeft over allerlei SEO factoren van een pagina.

Over de auteur

Pieter Voogt is eigenaar van PauwR Internetmarketing, bureau voor o.a. Zoekmachinemarketing, Webanalytics en Social Media Marketing.

3 reacties

  1. Ha (@simplyh op Twitter)

    Volgens mij moeten we met social statistics veel verder kijken dan naar de kwantitatieve kant. Social media aka social networks zijn inderdaad netwerken en bij netwerken zijn veel wetenschappelijke theorien met termen zoals gatekeepers, pulsetakers en hubs.

    Ik denk persoonlijk dat Google niet genoeg power heeft om deze hogere vorm van social network statistieken te leveren. Persoonlijk kijk ik ernaar uit wanneer Facebook social network statiseken zal gaan leveren.

    Het zou toch gaaf zijn als je zou kunnen weten wie bepaalde key-posities hebben in een bepaald netwerk? Wie moet je goed behandelen, zodat een bepaald netwerk dat opvalt en kuddegedrag gaat vertonen in het voordeel van degene die de key-personen goed behandelt? En dan de conversieratio’s koppelen aan de relatie marketing acties gericht op de key-personen. Dan ben je pas echt met mensen bezig ipv hoe populair je content is. Je kunt dan beter netwerkers in dienst hebben ipv marketeers, die zullen daarmee beter uit de voeten kunnen volgens mij.

    Maar ipv naar Google te lopen staren, kunnen we nu al meer met echte bezoekers (en hun netwerken) doen. Websites moeten gewoon normaal doen en bezoekers vragen wie ze echt zijn.

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.