Leestijd: ca. 3 minuten

Social media als eilandjeSinds enkele weken lees ik aandachtig het blog Convince&Convert van Jay Baer. Op dit blog verschijnen erg interessante artikelen, vaak met een praktische insteek. Niet voor niks staat het blog in de Power150 lijst, ondanks het relatief lage aantal RSS abonnees.

Mijn oog viel gisteren, toen ik mijn Google reader van de afgelopen week aan het doornemen was (1000+ artikelen :p), op een artikel van Adam Pierno met de titel ‘Just being there isn’t enough’. Onmiddellijk moest ik denken aan de vele bedrijven en cases die ik tijdens mijn werkzaamheden tegenkom, die volkomen voldoen aan deze opmerking.

Bedrijven die experimenteren met Social media verblijden mij in vrijwel alle gevallen. Hoe slecht ze het ook aanpakken, de bereidwilligheid om Social te verkennen is in mijn ogen al goud waard. Toch denk ik dat we inmiddels in een fase zijn beland waarin Social media inspanningen uit de pioniersfase en experimenteerfase gehaald moeten worden, en efficiënt verwerkt dienen te gaan worden in de totale meetbare marktbewerking van een bedrijf. (Stiekem verraad ik hiermee al een beetje de nieuwe weg die mijn bedrijf StepFree eind dit jaar zal in slaan…later meer daarover).

Te vaak merk ik dat bedrijven met voldoende motivatie en initiatief niet verder komen dat experimenteren met Sociale media….puur door gebrek aan ervaring en kennis. Absoluut geen schande, maar wel zonde. Het blijven hangen in deze fase zorgt namelijk onherroepelijk voor weinig tot geen resultaat uit Social media inspanningen. De meest voorkomende voorbeelden zijn onmiskenbaar het opzetten van Hyves pagina’s en pagina’s op andere Sociale netwerken, om er vervolgens niks mee te doen. Dit is dan ook precies wat Adam Pierno bedoeld met ‘Just being there isn’t enough’.

Enkel een account aanmaken en opzetten is absoluut niet voldoende! Geen enkele Social media inspanningen gaat rendement opleveren als er niet actief beheerd wordt en actief geënthousiasmeerd wordt. Zonder strategische plaatsing in de totale marktbewerking blijft het inzetten van Social media het werken op een eilandje dat geen geïntegreerde plaats heeft in de gehele marketinginspanning. Een leek zal begrijpen dat dergelijke ‘eilandexperimenten’ niet ten goede komen van het resultaat.

Elk bedrijf dat structureel gebruik wil maken van Social media, en daadwerkelijk resultaat wil zien, zal zich dus moeten realiseren dat Social moet passen of gepast moet worden in de totale marketingaanpak (marktbewerking) van het bedrijf. Iedere marketeer moet op de hoogte zijn van de inspanningen die het bedrijf gaat leveren, moet deze steunen, en vooral ook kunnen ondersteunen. Zoals bijvoorbeeld Jeremiah Owyang (Forrester) het al meermaals heeft aangegeven, Social media inspanningen kunnen niet zonder communitymanager en draagvlak in de hele organisatie.

Over de auteur

Sjef is social media strateeg. Hij is Commercieel Directeur en DGA bij DailyDialogues en is oprichter van Bijgespijkerd.

4 reacties

  1. Kees Romkes

    Een blog zonder antwoorden helaas 😉 Ik heb er elke dag mee te maken en er zijn mooie initiatieven ontstaan om meer te halen uit sociale media en vooral een framework proberen te maken om sociale media goed toe te passen binnen je organisatie.

    Zoek bijvoorbeeld eens op Dachis of kijk op het L&E blog voor boeiende info
    http://darmano.typepad.com/logic_emotion/

    Maar zoals bij elke nieuwe actie en nieuw initiatief kost het vooral veel energie en tijd om mensen zover te krijgen dat ze de waarde inzien, voor zowel hun bedrijf, als zichzelf…

    Beantwoorden
  2. Sjef Kerkhofs

    Je geeft een deel van het antwoord zelf al in je laatste zin Kees. Om te voorkomen dat Social media inspanningen een eilandje vormen in de organisatie moet Social geïntegreerd worden met de corporate marktbewerking EN moet intern enorm veel energie worden gestoken in het tonen van waarde en enthousiasmeren van de medewerkers.

    Over enkele dagen schrijf ik een post naar aanleiding van ons nieuwe SocialStrategyModel, dan komen deze onderdelen ook terug.

    Beantwoorden
  3. Philip Könings

    Over dit fenomeen geven maturity modellen vaak inzicht. Hierin worden ook de pioniersfase en experimenteerfase zoals jij ze noemt onderkent. Zelf heb ik hier ervaring over opgedaan tijdens mijn onderzoek naar E-Business maturity met Gijsbert van der Sleen.

    Gijsbert heeft recent ook over gepost op http://www.maxx-online.nl.

    Het is interessant om te zien hoe bedrijven hier mee omgaan en de ontwikkelingen die het doormaakt, totdat het geïntegreerd is in de organisatie.

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.