Leestijd: ca. 5 minuten

Afgelopen dinsdagavond was het zo ver: ook Rotterdam kreeg haar Social Media Club. Door omstandigheden met enige vertraging kon Rotterdam zich nu ook aansluiten bij de lijst met steden in Nederland die een SMC hebben. Amsterdam heeft er al een en in Nijmegen is binnenkort de eerste bijeenkomst van dit mondiale fenomeen. Als opener kon de organisatie Mark Earls, schrijver van het boek ‘the Herd’ in huis halen, om een presentatie te geven van zijn inzichten in onder meer waarom Sociale Media ‘werkt’.

De Social Media Club is niet het standaard borrelgezelschap dat tot stand komt via twitter, maar is opgezet om op basis van uitnodiging aansprekende avonden te houden op het gebied van nieuwe media. Op deze manier hoopt de organisatie een gezelschap bijeen te brengen met een gezamenlijke interesse en binding met de stad waar zij zit. Zo waren er op deze regenachtige avond dan een aardig aantal mensen op komen dagen die wonen of werken in de stad Rotterdam en op de een of andere manier bezig zijn met nieuwe media.

Al eerder schreef ik hier op bijgespijkerd hoe spontane gezelschappen, maar wel op basis van enige (doch relatief vrije) selectie de meetup naar een nieuw plan zouden kunnen tillen. De uitnodiging van een bekend spreker is een voorbeeld van een meerwaarde die je kunt bieden boven (ook heel fijne) meer spontane ad-hoc bijeenkomsten. De voortdurende interesse in nieuwe media en het bijeenkomen om nieuwe inzichten daarover te delen heeft er in ieder geval voor gezorgd dat er steeds meer Social Media Clubs opduiken.

Els Molenaar, van Blauw Research, mocht als leiding van de avond de inleiding geven voor Earls. Ze vertelde hoe ze bij Blauw in aanraking was gekomen met zijn boek en hoe al snel ook de rest van het bedrijf in de ban raakte van ‘the herd’. De manier waarop dit boek haar en anderen zo aansprak lag in de manier waarop het naar de wereld, naar communicatie, kijkt. Zeker in een onderzoeksomgeving ben je namelijk geneigd te kijken naar wat mensen vinden over, maar is dat wel een juiste manier van kijken?

Sociaal wezen bepaalt gedrag

Met een Sociologische achtergrond had ik zelf al het idee meegekregen dat we allemaal lang niet zo individualistisch zijn als we misschien denken. Natuurlijk valt wel te spreken over een ‘individu’ maar het is niet zo dat we ideeën en acties allemaal geheel onafhankelijk initiëren. Onze identiteit en wat we doen wordt grotendeels bepaald door onze omgeving. Mark Earls kwam hier natuurlijk het een en ander over vertellen en een groot deel van zijn presentatie ging dan ook over kopieergedrag.

Vanuit een onderzoeksoogpunt is het een relatief bijzonder inzicht dat niet vragen naar wat iemand ergens van vind, maar vragen naar wat zij denken dat anderen vinden bijzonder rijke informatie kan opleveren. Mensen baseren namelijk hun eigen acties op wat zij denken dat anderen van dat product of van hun handelen (gaan) vinden. Vanuit een ‘individualistisch’ rationeel keuze gebaseerd denken handelen proberen te verklaren werkt volgens Earls niet. In zijn presentatie wijst hij er dan ook op dat mensen sociale ‘dieren’ zijn die hun handelen en identiteit ontlenen aan anderen. Daardoor is het ook zo moeilijk gedrag structureel te veranderen en zijn ‘oude’ meetinstrumenten zo slecht in het inzicht verkrijgen van impact van bijvoorbeeld overheidsingrijpen. Intussen heeft Ellen de Lange-Ros hier al verder een mooie samenvatting geschreven van hetgeen Mark Earls kwam vertellen.

Social Media Clubs

Nu ook in Rotterdam en andere steden in Nederland Social Media Clubs worden opgericht is het te verwachten dat ook snel in andere steden dergelijke initiatieven worden genomen. Het is een nuttige manier om kennis te delen en vooral ook om je huidige kennis opnieuw te ‘activeren’, zelfs met een sterk ‘ohja’ gevoel kun je je eigen ideeën in een club als deze altijd weer aanscherpen. De bijeenkomst was gebaseerd op een ‘pay-what-you-want’ principe en na afloop kon de Nederlandse vertaling van Earls’ boek dan worden meegenomen.

Meer info

Wil je weten waar Earls onder meer de mosterd vandaan haal? Blader dan eens door de uitgebreide Sociologische literatuur over menselijk gedrag en netwerken. Bijvoorbeeld het basiswerk ‘Suicide’ van Emile Durkheim om een idee te krijgen van de impact van culturen en groepsbinding of ‘Mind, Self and Society’ van Herbert Mead over identiteitsvorming en gedrag, waarmee ook Earls zijn ideeën illustreert.

Over de auteur

Gyurka is internetondernemer, hoofdredacteur van een lokaal Rotterdams medium en richt zich met name op nieuws en online communities. Daarnaast was hij columnist op Radio 1 en geeft hij trainingen en gastcolleges over online nieuwsmedia en sociaal gedrag op internet.

8 reacties

  1. Gyurka

    Volgens mij nog niet Yvonne, het dichtstbijzijnde is Tilburg, volgens mijn informatie, maar het lijkt me bijna vanzelfsprekend dat er in Den Bosch ook ruimte voor moet zijn. Voor mensen die in hun eigen stad (of wellicht regio) een ‘chapter’ willen starten zijn hier guidelines: http://socialmediaclub.org/start-chapter

    Beantwoorden
  2. Yvonne Kuypers

    Dank je! Lijkt me leuk en erg leerzaam om een club in Den Bosch te starten. Genoeg bedrijven en freelancers hier die er mee bezig zijn. Dank je voor de guidelines!

    Beantwoorden
  3. Jeroen

    Hi Gyurka, een mooie samenvatting van een geslaagde eerste editie van de Social Media Club Rotterdam. We versturen binnenkort een korte vragenlijst zodat we de learnings van deze editie mee kunnen nemen in de volgende. Tot snel!

    Beantwoorden
  4. Remco Janssen

    Mijn complimenten voor de Rotterdammers vanuit de Social Media Club Amsterdam, als ik het zo her en der teruglees en de video’s terugzie dan is de kick off van een erg hoog niveau! Chapeau!

    @yvonne: Er zijn momenteel drie officiële Social Media Club chapters in NL: Amsterdam (daar ben ik van), Utrecht en Eindhoven. Die laatste is een zeer succesvolle en kan je van harte aanraden er naar toe te gaan.

    Ook in Nijmegen is de eerste sessie al van start gegaan, meen ik. Gesprekken zijn gaande voor een overkoepelende Social Media Club Nederland, het initiatief daarvoor ligt nu bij de drie officiële chapters. Zou Rotterdam nou ook een aanvraag indienen, trouwens @Jeroen?

    Eigenlijk zou ik ervoor willen pleiten om niet teveel SMC’s op een kluitje te krijgen. Achteraf was het misschien beter geweest om een SMC per provincie in te richten, met een grote stad als centrale hub. Daarentegen is het Eindhovense netwerk weer van een heel ander signatuur dan de Bossche. Enfin, wat is jullie mening daarover?

    Beantwoorden
  5. Jeroen

    @Remco Dank voor de complimenten. We zijn trots op de eerste sessie. Nu doorzetten en verwachtingen waarmaken.
    We zijn inderdaad van plan om een officieel chapter op te richten. Ik ga daar volgende week met mijn mede-oprichters over brainen.

    De reden dat we SMC Rotterdam hebben opgericht heeft juist met het lokale karakter te maken. ‘Iets’ met Rotterdam is ook een voorwaarde voor deelname. Ik geloof er in dat hier ook ruimte voor is. Wel denk ik dat we van elkaar kunnen leren door op de een of andere manier samen te werken.

    Beantwoorden
  6. Yvonne Kuypers

    @Remco,

    Dank…wil zeker eens kijken bij de club in Eindhoven. Goed om te kijken of er wel 2 clubs naast elkaar moeten zijn zo dicht bij elkaar. Ben het met je eens dat je niet teveel in een regio moet hebben. Zo wie zo voor de leden, maar ook voor de content die je nodig hebt om de bijeenkomsten te vullen.

    Ben seriues aan het overwegen om een clubje in Den Bosch op te richten, maar wil dit niet alleen zijn. Zijn er mensen uit Den Bosch die interesse hebben om samen met mij de mogelijkheden te onderzoeken?

    Beantwoorden
  7. Remco Janssen

    @Jeroen: Lokaal is het helemaal! 😉

    @Yvonne: een optie kan wellicht ook zijn om aan te haken bij Eindhoven en een (een- of meermalig) uitstapje te maken naar Den Bosch om het Bossche netwerk te activeren. Ik zag zojuist dat de septembereditie van #smc040 niet doorging, uit onze ervaring weet ik dat een maandelijks event neerzetten soms nog best lastig en ambitieus kan zijn.

    Maar daarom niet minder de moeite waard!

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.