Leestijd: ca. 7 minuten

Op dinsdagavond 25 september werd op de Business University Nyenrode een Masterclass Online Startups georganiseerd. In de aankondiging werd het doel van de avond omschreven als “leren van de ondernemers die hun passie zijn gaan volgen, discussiëren over wat een online start-up anders maakt dan een ‘gewone’ start-up en vooral geïnspireerd worden door mensen die zich voorgenomen hebben om een bijdrage te leveren aan het veranderen van het Internet landschap.” De organisatie was in handen van de Nyenrode Marketing Asssociation (NYMAS), in samenwerking met Marketingfacts. 

Drie sprekers waren uitgenodigd om hun lessen en valkuilen van de uitvoering van hun startup(s) met het publiek te delen: Edwin van de Bospoort van Sciomino, Merien ten Houten van o.a. Ilse.nl en Nu.nl en Syed Shuttari van Letslunch.com. In de inleiding noemde Katherine Kucherenko (@katherinekucher) als 3 voornaamste redenen waarom goede ideeën stranden: Execution, execution en execution.

Edwin van de Bospoort – Sciomino (@bruikbaar)

Edwin trapte de avond af met een korte introductie op zijn huidige bedrijf Sciomino. Erwin omschrijft zijn product als een “way to find the social capital inside your organisation”. Wat Sciomino doet is het ondersteunen van HR in het vinden van de juiste mensen, door het integreren en dataminen van informatie uit verschillende sociale netwerken (o.a. Yammer, LinkedIn, Twitter).

Zijn lessons learned kwamen hierop neer:

  • If team then trust
    Zoek partners die je kunt vertrouwen
  • Share your ideas!
    Door zijn idee te delen met zijn manager in zijn dagelijkse werk, kreeg hij de ruimte zijn idee ten uitvoer te gaan brengen en werd zijn opdrachtgever (Alliander) de eerste klant!
  • Relationships matter
    Updaten van connecties was belangrijker dan sterk inzetten op sales. De aanpak was een “relational approach”. Via Twitter werden connecties gelegd. LinkedIn werd ook ingezet, maar dit leverde geen respons op. Via Twitter waren de extraverte en benaderbare personen gevonden, die werden enthousiast gemaakt (o.a. @roosvanvugt die nu ambassadeur is van Sciomino) Zoals Erwin zegt: Believers are gold.
  • Quality pays off at the end
    Investeer in goede kwaliteit van je product. Dit betaalt zich in een later stadium terug.
  • Sales is slow
    Om het product beter in de markt te zetten werden investeerders benaderd. Hierbij liepen ze al snel aan tegen de “Technology Adaption Lifecycle”. Letterlijk werd gezegd: “Come back when you grow some fur” oftewel kom maar terug als je meer klanten hebt. In plaats van te focussen op investeerders kozen ze toen voor contact met andere startups, zoals Remco Janssen en Valentijn Bras van Scoupy. Deze zeiden letterlijk: “Je hebt geen geld nodig.” Het enige wat je moet doen is een duurzaam en winstgevend product te maken. Begin 2012 ging Sciomino out in the open, met o.a. een website. Dit leidde al snel tot meer klanten. Momenteel is de sales nog steeds slow. De huidige status is dat er wordt gefocust op relaties, benaderen van HR-afdelingen, er is een Advisory Board ingesteld en als laatste tip: Get out there! (zoals het spreken op dit congres, Sciomino is uitgenodigd voor het HRNVPevent op 4 oktober en is genomineerd als iHR finalist 2012 (startup contest in New York), waarvan eind oktober de winnaar bekend wordt gemaakt. Als laatste geeft Erwin nog wat wijze woorden mee: “Stick to your gut feeling & Do it your way, with honesty, passion and lots of patience.”

Syed Shuttari – Letslunch.com (@LetslunchNL)

Syed presenteerde lekker onconventioneel zijn verhaal zonder Powerpoint of ander presentatiemiddel. Hij haalde wel de meest getweette quote van de avond (zie verderop). Zijn motivatie om een startup te beginnen was het ontwikkelen van een product, in plaats van slechts het uitvoeren van (soms andermans) ideeën. Een mooie quote uit zijn mond: “The more succesful you are, the more mistakes you need to make”. Zijn eerste les was dus: Make mistakes!

Het enige waaraan zijn startup qua marketing geld uitgaf, was het ontwerpen van een logo. De rest van de marketing gebeurde “on its own”. Zoek in je netwerk naar een groep mensen die je product willen testen, laat ze erover praten (online) en maak ze ambassadeur. Oftewel: “Marketing is like sex, only losers pay for it”.

Merien ten Houten – Ilse.nl en Nu.nl (@mertenhou)

In 1996 richtte Merien midden in de internetbubble Ilse.nl op. Het begon als een studentenproject aan de Hogeschool Eindhoven (volgens Merien het Silicon Valley van Nederland). De oprichters liepen in die tijd vaak op tegen het feit dat bedrijven nog geen internetsites hadden, waardoor ze veel missiewerk moesten verrichten. En dit terwijl advertentie-inkomsten de grootste bron van inkomen was.

Innovatie binnen Ilse.nl werd gedreven door “technology curiosity”. Zo was Ilse een van de eerste bedrijven die een chatbox introduceerden, ze maakten een oplossing voor statistieken om websitebezoekersdata te tracken en te analyseren, bouwden websites – enorm veel en diverse projecten dus. Hierin schuilde volgens Merien ook het gevaar: Het verliezen van focus.

De oprichting van Nu.nl bracht ook verschillende uitdagingen met zich mee. Het idee van gratis nieuws landde enorm slecht bij bijvoorbeeld PCM en de NOS. Nu.nl wilde deze partijen graag als partner aanhaken, maar beiden wezen dit af (en lanceerden later een kopie van nu.nl, deze werden echter nooit een succes).

Een les die Merien nog meegaf: Als je naar investeerders/geld zoekt, zoek dan niet alleen daarnaar. Maak ook gebruik van de kennis en de adviezen van mensen waar je mee praat. Merien gaf nog een toekomstvisie die de zaal even deden opschudden: “Mensen betalen niet voor content” en “alle digitale communicatie gaat over een tijdje over het internet”.

 

Nog een aantal lessen als uitsmijter:

  • Partnerships zijn nodig
  • Ongelijke partnerships zijn erg lastig te managen
  • Alles gaat eenvoudiger als het volgens plan verloopt, maar “nothing ever goes according to plan”
  • Ontwikkel alleen een product dat je zelf ook wilt en zult gebruiken!

Al met al was het een heel interessante en inspirerende avond. Uit de zaal kwamen veel vragen, de sprekers waren (verrassend) open en openhartig, complimenten voor de organisatie voor het programma!

Over de auteur

Lydia is Community Manager bij IT-Staffing. Zij tweet onder de naam @lydiaseabird (http://twitter.com/lydiaseabird).

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.