Leestijd: ca. 2 minuten

Je kent het nog wel, 10 jaar geleden, snel zoeken via Altavista. Ik weet het nog goed, dat onze docent ICT-les gaf en dat we met de hele klas door het gele Altavista heen moesten browsen. Dat was de tijd dat zoekmachines teerden op de <meta tags>. Eenvoudig te manipuleren en de pornosites maakten daar mooi gebruik van.

SEO is tegenwoordig niet meer weg te denken uit website-ontwikkeling. Een website die niet SEO-proof is hoort eigenlijk taboe te zijn. Google heeft alleen een systeem bedacht waardoor iedereen steeds dieper in de buidel moet tasten voor die euro’s per klik. Laten we bovenaan in de zoekresultaten nemen, een pure race. Want op de 5 plek, dat kan niet en qua usabilityrichtlijnen word je dan niet gevonden. Hoe kom je nog aan je bezoekers?

Die bezoekers zijn op zoek naar informatie, acties, services over bepaalde onderwerpen. En die onderwerpen vinden ze echt niet alleen in Google. Nee, zorg voor Social SEO, zorg dat je vindbaar wordt in de online sociale media, want daar gaat men in de toekomst zoeken.

Ben jij een designbureau? Zorg dan dat jouw werk als inspiratiebron wordt gebruikt op Flickr. En ben jij opzoek naar nieuwe medewerkers? Zorg dat je gevonden wordt in Linkedin, Twitter, Facebook want daar zitten je nieuwe collega’s ook. Mensen willen service, snel antwoord op hun vraag, en daar is Twitter de beste optie voor, of Twitter search.

Wie ben jij eigenlijk? Wie ben jij op Twitter en wie / wat vertegenwoordigt jouw bedrijf of Twitter? Hoe zie jij eruit op Flickr? En bij wie zou jij wel willen werken via Linkedin?

Ik zeg, doei SEO en welkom Social (media) SEO en jij wordt gevonden.

Over de auteur

2 reacties

  1. Maarten

    “Doei SEO”, ik weet het niet. Het aantal social media platforms blijft groeien en deze worden ook steeds specifieker. Google is juist de tool om overal tegelijk te zoeken. De autoriteit die social media krijgt zal inderdaad toenemen, dat is zeker. Ook worden ze steeds beter doorzoekbaar, waardoor ze steeds hoger in de SERP zullen eindigen. Je hoort me niet zeggen dat het niet belangrijk is voor bedrijven om zich hier te positioneren, maar ik denk dat social media zoals jij het beschrijft meer een tool is om beter (en vaker) terug te komen in de SERP.

    Beantwoorden
  2. Bas Bakker

    Tuurlijk zeggen we niet doei tegen SERP. Dat zal altijd blijven, totdat Google een nieuwe rivaal krijgt.

    Ik echter van mening dat je social media niet moet gebruiken om hoger in Google te komen. Dat is een leuk bijeffect. De focus moet zijn om gebruikers te helpen met het bereiken van doelen. Doe je dat in social media en Google, dan kom je ook wel hoog op de ranglijst.

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.