Leestijd: ca. 4 minuten

1924389815_1999998856_glazen_bolVoorspellingen, voorspellingen en vooral lijstjes met voorspellingen. Zo in de decembermaand zijn ze net zo aanwezig als kerstliedjes op de radio. Omdat ik wel van de voorspellingen ben volgen hier vijf voorspellingen voor social media in 2010.  Ik hoop om samen met jullie tot een uitgebreide (en veel betere) lijst te komen van voorspellingen, dus laat jouw voorspelling voor social media in 2010 achter in de comments of brand de mijne compleet af. Ik trap af met de eerste vijf:

Social media wordt een kleine competitie
Vooral in de branche waar wij ons begeven en waar social media ook als personal branding tool worden ingezet draait het om onderscheiden  en relevantie. Velen staan te trappelen om als eerste het linkje naar het laatste Google nieuws te delen of een blogpost te schrijven over hoe bedrijven een medium als twitter nou moet inzetten. Kortom we zullen vechten om hetzelfde bot en vaker dan we lief hebben in herhaling vallen. Er is vaak iemand sneller dan dat jij bent. Nieuwe manieren om jezelf te onderscheiden zullen moeten worden gezocht. Tijd was altijd het schaarste goed, maar is van zijn troon worden gestoten door aandacht en dat alleen maar toenemen.

Social media gaat nog meer mobiel
Een voorspelling die eigenlijk al meer een feit is. Augmented reality, geo-tagging, real time nieuws: de toekomst van social media is mobiel. Daarnaast groeit het aanbod van smartphones met de dag en aanbieders van mobiele telefonie presenteren hun telefoons meer en meer als social networks hub’s waardoor steeds grotere groepen gebruikers toegang hebben tot mobiel internet en online sociale netwerken. Men rolt momenteel het 4g netwerk uit in Stockholm, in 2010 wordt 4g de nieuwe standaard voor mobiel internet. Wie weet zelfs met een Iphone 4gs tot gevolg.

Social media gaat breder dan Marketing en PR.
2010 wordt het jaar van een brede uitrol van social media op verschillende gebieden. Het is nu vooral een marketing/pr tool voor bedrijven. 2010 wordt social media uitgerold in bijvoorbeeld het onderwijs, met bijvoorbeeld Wiki’s voor docenten en leerlingen. Interne social media tools als Yammer of Present.ly worden een samenwerkingsmiddel voor projectgroepen . Daarnaast zet de zorg grote stappen op het gebied van social media. Platforms waar patiënten informatie over ziekten uitwisselen, online spreekuren met doktoren en interne netwerken binnen zorginstellingen zijn in 2010 aan de orde van de dag.

Van Offline vs Online naar Offline & Online
Ook hier neemt Augmented reality het voortouw. AR stelt gebruikers in staat online info te vinden bij offline locaties. Aangevuld door bijvoorbeeld een dienst als Google Goggles dat offline en online via beeld combineert. Online betalen op een offline locatie wordt de nieuwe standaard. Daarnaast ontdek je mensen of  informatie via bijvoorbeeld location based tweets en zal locatie een grote rol gaan spelen in advertising en het aanbieden van speciale acties.

Ook de massa wil real-time.
Zoals Nalden laatst al zei bij DWDD: ‘Real Time Mathijs’. Real time is het stadium van early adopters gepasseerd en wordt opgenomen door de massa. Maken ze er niet zelf gebruik van, dan nemen ze het real time nieuws af. Een aantal nieuwsmedia richten zich volledig op real-time nieuws en de rol van de burgerjournalist wordt sterker. Door middel van tweets, moby’s en posts doen we allemaal verslag en iedereen maakt het live mee. Televisie wordt real-time door integratie van reacties via sociale netwerken.

De bovenstaande voorspellingen zijn niet baanbrekend. 2010 wordt het jaar dat er voortgeborduurd wordt op de basis die is gelegd in 2009 en daarvoor. Bepaalde diensten zoals AR en real time nieuws zullen nog prominenter worden door adaptie van een veel groter publiek. Ben je het hier totaal niet mee eens of mis ik de belangrijkste verandering in 2010. Deel je voorspelling in de comments.

Over de auteur

Redactie Bijgespijkerd

7 reacties

  1. Michiel Hartman

    “Van Offline vs Online naar Offline & Online”
    Ik heb daar toch mn twijfels bij. Als we kijken naar de uitzending met Nalden zie je daar juist het verschil. Zitten mensen die zich bezig houden met Social Media of breder zelfs: Internet innovaties, niet te veel in een afgesloten wereld? Ik vroeg me dit af na aanleiding van een aantal infographics over social media gebruik. Als ergens staat dat 55% een profielsite heeft in een land, dan heeft 45% deze dus niet. AR gaat veel te ver voor 2010. 2010? Misschien word dat het jaar dat we realiseren dat niet iedereen wil/kan/gaat/moet twitteren,hyves,bloggen etc, maar het jaar dat er toepassingen komen van deze technieken voor ‘normale mensen’. Mijn vraag is: Wat gaat er gebeuren zodat al deze ontwikkelingen betreffende informatie distributie zich gaan verplaatsen naar de offline wereld ipv de connectie er mee aan te gaan? Iemand een idee?

    Beantwoorden
  2. Maarten

    @Thomas,
    Interessant.

    @Michiel,
    Als je kijkt naar de demografie in Nederland is het niet vreemd dat een grote groep nog niks doet.
    Ik signaleer wel dat mensen profielmoe zijn. Ze willen niet waslijsten invullen met profiel informatie. OpenID-login e.d. hebben dan ook een gezonde toekomst.
    De toepassingen zijn er al. Mensen moeten alleen de kans krijgen en geprikkeld worden om de tools op te pakken.

    Groet,
    Maarten

    Beantwoorden
  3. Pedro

    Ik denk dat er echt een social fatigue aan het opkomen is. Voor sommige mensen zal het nieuwe er echt af zijn en gaat men tot een uitgepuurd gebruik komen.

    Beantwoorden
  4. Victor Zwaan

    Goede aftrap Thomas!

    Gezien het gemak waarmee men overstapt van bv Hyves naar Facebook, zie ik groeipotentie voor all-in-one applicaties.
    Tweetdeck is er zo eentje: Facebook, LinkedIn en Twitter in 1 venster, zowel mobiel als desktop.

    Een ander punt is co-creatie. Uitgevers laten lezers kiezen welke covers ze gaan drukken. De line-up van festivals wordt bepaald door de fans, etc.

    Beantwoorden
  5. Thomas van Manen

    @Michiel Je hebt het over ‘toepassingen komen voor normale mensen’…

    Is het niet logischer als de door jou beschreven toepassingen nu gewoon gebruikt gaan worden door ‘normale mensen’ (rare term :P). Lijkt mij een logische verschuiving van het gebruik in een voorhoede naar een meer massaal gebruik.

    @algemeen

    Ik denk dat de opkomst van het OpenID een beetje ontbreekt in mijn verhaal.

    Beantwoorden
  6. Michiel Hartman

    @Maarten

    Goed punt, maar er zijn veel technische innovaties te noemen die eerst voor een ‘elite’ waren en nu door een grote meerderheid word gebruikt.

    @Thomas
    Ik kan niet op een betere term komen voor “normale mensen” maar als je kijkt naar adoptie theorie (http://en.wikipedia.org/wiki/Crossing_the_Chasm)
    dan zie je dat veel innovaties stranden door het chasm van Moore.
    Nieuwe applicaties van dezelfde techniek worden echter vaak daarna wel geaccepteerd.
    In het vervolg op de theorieën van Moore zijn er later veel schrijvers geweest die nog meer mogelijke breuken zagen. In mijn opinie de belangrijkste is die van het veranderde paradigma door de markt over gebruik van bepaalde goederen/services. Als je dit langs de internet-ontwikkelingen van de laatste tijd legt is het wachten op hoe de markt van ‘normale mensen’ zich rijpt om te zien wat er blijft hangen.

    Ben benieuwd hoe we hier over 10 (Misschien wel 5) jaar naar terugkijken.

    Beantwoorden
  7. Sonja van Vuren

    Het gaat steeds meer om “doe-het-zelf marketing”: wees aanwezig daar waar je doelgroep is en wat ook bij jou past. Of dat nou LinkedIn, Hyves, SlideShare of wat dan ook is en/of offline: op beurzen, netwerkborrels, informatie bijeenkomsten, MKB praatgroepen, wat dan ook.

    Je moet wéten waar de mensen die je wilt bereiken, zitten en hóe je ze het beste kunt bereiken. Dat is altijd al moeilijk geweest en iets waar je continu mee bezig moet wíllen zijn.

    Denk dat dit alles het beste past bij kleine ondernemers en dat die de komende jaren een grote vlucht gaan nemen (er komen ook steeds meer zzp’ers). Zij kunnen snel schakelen, zelf beslissen én doen en hebben veel minder last van interne bureaucratie. En ze kunnen het kleinere aantal klanten dat ze nodig hebben om winst te maken, meer persoonlijke aandacht geven.

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.