Leestijd: ca. 5 minuten

Social media zijn de bom! Tenminste….voor ons als online media liefhebbers dan. Uit de praktijk blijkt echter keer op keer dat bij het gros van ons publiek social media vooral nog erg onbekend is, en dat ze er redelijk angstig tegenaan kijken. Na gisteren weer een leuke presentatie (let niet op de foutieve datum op de eerste sheet) te hebben gegeven over het gebruik van Online marketing en Sociale media, kreeg ik vanuit het publiek wederom een aantal (compleet logische en terechte) vragen te horen, die ik al veel vaker heb gehoord. In dit artikel wil ik dan ook een kort overzicht geven van een aantal veelgestelde vragen inclusief de korte bondige antwoorden van mijn kant. tevens wil ik andere internetprofessionals verzoeken in de comments ook vragen te formuleren die vaak gesteld worden, inclusief antwoorden.

1: Echt geweldig Sjef, al die technologie…wat een spannende wereld. Maaaaar, waar moet ik in godsnaam al de tijd vandaan halen om dit naast mijn huidige werk te doen?

Kijk, dat zijn nu mooie vragen, en het antwoord is erg simpel. Als je werk wilt maken van personal branding via social media, dan zul je daar tijd voor moeten reserveren in je planning….klaar uit! Het is niet voor iedereen weggelegd de motivatie op te kunnen brengen s’avonds na werktijd nog eens lekker te gaan personal branden. Dat is vooral weggelegd voor gepassioneerde ondernemers en starters, of mensen binnen het internetwereldje. Om het tot een succes te maken zul je dus gewoon simpelweg tijd moeten reserveren.

2: Ok, daar kunnen we mee leven, maar hoeveel tijd dan, want om alles bij te houden ben ik uuuuren bezig?

Uuuuuren per week zijn helemaal niet nodig. Reserveer een halve werkdag per week voor het bijhouden van je online identiteit (+/-4 uur) en je bent al een heel eind. Verdeel deze tijd wel over de week, want social media is all about de dialoog en interactie, dus als iemand maandag iets tegen je zegt en je reageert vrijdag pas, dan gaat dat niet leuk over komen.

3: Zo weinig tijd maar? Hoe kan ik dan in godsnaam al die diverse social media bijhouden?

Wie zegt er dat je alles moet gebruiken. Ik zie heel vaak mensen die wanhopig proberen 80 profielen bij te houden, hetgeen ONmogelijk is. Zoals Lode Broekman het al vaker heeft gezegd, de mens is slechts in staat zo rond de 3 social networks actief bij te houden. Drie vind ik voor de gemiddelde werknemer al erg veel. De boodschap: Ga voor minder profielen die je WEL kunt bijhouden in enkele uren per week, in plaats van 80 profielen die je NIET kunt bijhouden. Lege profielen zijn een drama voor iedereen, daar wordt niemand vrolijk van….het kan zelfs negatief op je personal brand werken, en je zult er sowieso geen succes mee boeken.

4: Dat klopt, ik heb overal halve profielen…..wat nu?

Weghalen (voor zo ver mogelijk), en maximaal drie plaatsen kiezen om actief op te zijn. Bijvoorbeeld: Linkedin, vaktechnisch weblog, eigen weblog.

5: Kan ik geen stagiair inhuren om mijn identiteit online te beheren?

Een echte uitgekookte ondernemersvraag die ik regelmatig maar mijn hoofd geslingerd krijg. Grote jongens in deze wereld kunnen dat inderdaad wel ja, denk aan Obama. Maar waarom zou je dat willen? Denk jij dat iemand anders zonder kennis jouw passie en ondernemerschap kan uitdragen zoals jij het wilt, en denk jij dat deze persoon ook nog eens succesvol de dialoog kan aangaan? Denk je bovendien dat jouw stagiair inhoudelijk goed kan reageren op blogposts van anderen….? Kortom…NEE, niet doen want je gaat door de mand vallen, en het gaat niet werken!

6: Kun je succesvol met personal branding en social media bezig zijn als je het niet leuk vindt?

Nee, dat kan niet! Tot dit moment heb ik nog vrijwel nooit een ondernemer gekend die het NIET leuk vondt om over diens passie en vak te praten, maar als je geen lol hebt in het vermarkten van jezelf en je passie middels social media, begin er dan alsjeblieft niet aan! Dit wil overigens niet zeggen dat je internet helemaal niet in kunt zetten….laten we daar even duidelijk in zijn!

Bij deze heb ik de spits afgebeten met een aantal vragen die ik uit de praktijk heb gehaald. Hopelijk kunnen we middels de antwoorden op deze vragen steeds meer mensen motiveren zich op social media en personal branding te storten, en ik ben benieuwd naar aanvullingen vanuit de crowd……

Over de auteur

Sjef is social media strateeg. Hij is Commercieel Directeur en DGA bij DailyDialogues en is oprichter van Bijgespijkerd.

2 reacties

  1. Vincent Neve

    “Hoe begin ik”
    Simpelweg filteren. Gebruik LinkedIn en een persoonlijk netwerk. Zoek daarnaast voor je vak 1 of 2 van de grootste blogs en probeer die bij te houden. Begin met reageren en kijk of je zin krijgt om ook artikelen te plaatsen. Begin daar pas mee als je daar echt de behoefte toe voelt. Breid het aantal blogs dat je volgt ook pas uit als je inspiratie zoekt voor blogposts, of daar echt behoefte aan hebt.

    Verder staan in onderstaande artikelen ook nog een aantal speerpunten om te beginnen met het web:
    https://www.bijgespijkerd.nl/social-media/begin-met-het-web
    https://www.bijgespijkerd.nl/social-media/2009-hoe-begin-ik-met-sociale-media

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.