Leestijd: ca. 3 minuten

Op de website van Kopenhagen Act Now roept de Jongeren Kopenhagen Coalitie op om met zijn allen de handen ineen te slaan om de opwarming van de aarde tegen te gaan.

“Wij willen met minstens 100.000 jongeren in actie komen voor een sterk klimaatakkoord. Via Twitter, Hyves, Facebook en Youtube laat de klimaatgeneratie van zich horen!

Met creatieve ideeën laten wij zien hoe een beter klimaat mogelijk is. We hebben tot 12 december 2009 de tijd. Dit het is moment. Word deel van de beweging voor een sterk klimaatakkoord en ACT NOW!”

De website is erg social ingestoken, wat natuurlijk goed bij het doel past. Zo kunnen jongeren hun eigen ideeën posten, waarbij anderen dan weer kunnen aangeven dat ze mee doen.

kopenhagen1

De actie kan verder verspreid worden via Hyves, Twitter en Facebook.

kopenhagen2

Om zelf een idee aan te dragen, moet je inloggen op de site. Dit kan heel handig ook met je bestaande accounts op Hyves, Facebook of Twitter.

kopenhagen3

Eenmaal ingelogd met je Hyves account kun je vanuit de site een WieWatWaar posten die bij al je Hyves vrienden terecht komt.

kopenhagen4

Het lijkt er overigens op dat alleen het inloggen met Hyves goed is geïntegreerd. Bij het inloggen met een Facebook account, moet je alsnog een Act Now account aanmaken en de koppeling met Twitter geeft een foutmelding.

Hoe wordt de massa bereikt?
Al met al een erg goed platform met handige social features (die het uiterste halen uit de API’s van de verschillende platformen) die aansluiten bij de doelgroep en het doel. Mijn complimenten aan eFocus en Krem. Nu hopen dat het verder gaat aanslaan, aangezien het nog ‘maar’ 243 deelnemers heeft op dit moment. De social features zullen voornamelijk hun meerwaarde gaan bewijzen als er eenmaal een massa is bereikt die meedoet. Pas dan gaat de sneeuwbal rollen.

Maar hoe zal de strategie zijn om de eerste massa te bereiken? Ik ben benieuwd wat de strategie is om de jongeren naar het platform toe te krijgen. Het bestaande ledenbestand van de jongerenorganisaties aanschrijven? Iemand die hier meer over weet?

Over de auteur

Sytse heeft een functie als Social media strateeg bij het online reclamebureau Pickle Factory.

2 reacties

  1. Thijs Sprangers

    Beste Sytse-Jan,
    Dank voor de complimenten! Het doel van dit concept is inderdaad om het onderste uit de kan te halen van wat er met social koppelingen mogelijk is. De site http://www.kopenhagenactnow.nl is de centrale hub tussen de netwerken van de supporters op Hyves, Facebook en Twitter.

    Om met je laatste vraag te beginnen:
    Activatie gebeurt vooral via de ambassadeurs in de jongerencoalitie.
    Deze week starten de 20 content/communitybeheerders met het faciliteren van de bestaande supporters en de aangesloten organisaties. De betrokken jongerenorganisaties hebben namelijk enorme netwerken. Die gaan we via verschillende thematische insteken faciliteren. Iedere insteek wordt vertaald in korte berichten en dialogen die via hyves, twitter en facebook worden gevoerd. Daarnaast worden events en mediamomenten aangegrepen om de boodschap te verspreiden. Als je zin hebt: er is bijvoorbeeld een flashmob woensdag om 06.00 een flashmob op Utrecht CS waar al 50 man aan meedoen en waar Actnow met URL een rol in speelt, en waar camera’s bij zijn. Zo is er iedere week wel iets.

    Wat betreft je opmerking over inloggen via netwerken:
    Bij Hyves en Twitter gebeurt de authorisatie al onder water. Bij Facebook (nog) niet.
    Voor Twitter krijgen sommige mensen inderdaad een foutmelding. Er is contact met Twitter. Het is nog niet duidelijk waarom het bij sommige gebruikers wel en bij andere niet werkt.
    Als iemand een idee heeft, horen we het graag!

    Voor iedereeen die dit leest & leuk vindt: word supporter, start en eigen actie en verzamel deelnemers via je netwerk!

    Beantwoorden
  2. Sytse Kooistra

    @Thijs dank voor deze snelle uitgebreide reactie!

    En wat betreft woensdag 06:00 op Utrecht CS, dan lig ik nog op 1 oor. Ik bekijk de video opnames wel 😉

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.