Leestijd: ca. 5 minuten

I am Media - de 3 sprekers

I am Media - de 3 sprekers

Vrijdag 27 maart vond in Deventer een door Stichting Fris georganiseerd mini-symposium plaats. Erwin Blom, Leo van der Goot & Ludo de Boo gaven er hun visie op nieuwe media. Centraal stonden ‘de kracht van samen’, multichannel mediamerken en het nieuwe uitgeven. Het publiek was een leuke mix van Saxion studenten, ondernemers en werknemers bij diverse organisaties.

‘Wie langer bestaat dan 15 jaar heeft een probleem’ zegt Erwin Blom (The Crowds, ex-VPRO).

Bedrijven zullen moeten wennen aan het feit dat de consument mondiger is, meer weet en ook de middelen heeft om z’n stem te laten horen.

Erwin’s passie voor communities en nieuwe media komt duidelijk naar voren als hij schetst hoe hij bij VPRO aan mediaconcepten en succesvolle communities heeft gebouwd. In de lijsten van meest bezochte/gebruikte websites zien we in 2009 bijna geen ‘oude’ bedrijven staan, maar nieuwe spelers als Youtube, Facebook, Twitter of in Nederland Hyves.

Kennis van anderen toegevoegd krijgen aan je eigen kennis en meningen is erg waardevol. Bedrijven doen hier echter weinig mee, aldus Erwin Blom. Luister naar de feedback van je users (klanten), faciliteer en keep it simple.

Erwin heeft dit in de volgende randvoorwaarden samengevat;
– What’s in it for them
– Laat los
– Geef ruimte
– Wees actief
– De wereld verandert waar je bijstaat

Tweede spreker is Leo van der Goot (v/h Veronica, programmadirecteur RTL4, nu consultant) Leo betoogt op humoristische wijze dat tv zoals we het nu kennen geen toekomst meer heeft. In het verleden dicteerde de techniek, nu gaat het om de content. De consument is digitaal volwassen aan het worden en wil straks ‘alles op alle devices’.
Volgens Leo is er, ook online, echter te weinig echt goede content. Ook adverteerders willen van alles, maar zijn onvoldoende bezig met wat hun consumenten willen.

Zijn leerpunten:
– Winners van de toekomst zijn in staat een verhaal te vertellen EN dat verhaal om te zetten in toegevoegde waarde en zo geld te verdienen.
– Redacties en directies moeten anders gaan denken en handelen om hierin mee te kunnen komen.
– Uitgeven zou moeten gebeuren in ‘web-first modus’: De site centraal, daaromheen tv, mobiel, print en de rest.

Ik had tijdens de pauze de kans nog even met Leo te spreken, hij is het met me eens dat bijvoorbeeld Twitter voor de kijker/consument een leuke of waardevolle aanvulling kan zijn. Hij ziet niet hoe programmamakers dit goed kunnen inzetten. Persoonlijk denk ik dat, ook al zijn er ‘maar’ 30.000 twitteraars in Nederland, er hele goede insights voor programmamakers te vinden zijn.

Tot slot een les van Leo de Goot voor ondernemers; Er is te veel onderzoek en te weinig buikgevoel. Durf je bedrijf terug te pakken van de ‘cijfermannen’.

I am media 2009

I am media 2009

Crossmedia? Leo kent bijna geen goede echte crossmediale concepten en vindt bovendien het begrip crossmedia zo overhyped dat ie er bij voorbaat al moe van wordt… En dat ben ik dan wel weer met hem eens. Hij rekent erop dat de studenten van nu ons over een jaar of 5 verrassen met echte crossmediale platforms.

Derde spreker Ludo de Boo (Reed Business, v/h Veronica) lichtte toe hoe het bekende zender –> boodschap –> ontvanger model tegenwoordig door nieuwe media veranderd is. Bedrijven worstelen hiermee, en met name de traditionele uitgevers. Ook Reed Business kijkt naar de impact van het veranderende medialandschap en hoe daar mee om te gaan. De positie van bijna monopolist op het gebied van distributie van content brokkelt af, betaalde oplagen lopen terug. Wat moet Reed Business doen om over 10 jaar nog te bestaan?

In een creatieve sessie werd het publiek op basis van kleur badge gevraagd hiermee aan de slag te gaan. In 4 groepen werd getracht een oplossing te vinden, waarbij na 40 minuten per groep in een elevator pitch de jury overtuigd diende te worden van het beste idee. Een groep studenten ging uiteindelijk met de eer strijken, in een goed uitgewerkte case werd geschetst hoe de uitgever zich zou kunnen aanpassen, met name door nu al te starten, beter te luisteren naar de klant en met nieuwe distributiemethoden te komen.

De middag werd aan elkaar gepraat door Martha Riemsma (Telematica Instituut).
Na afloop tijdens de borrel was er nog volop gelegenheid om met de sprekers en overige aanwezigen te praten. Al met al een geslaagde middag met interessante sprekers en genoeg stof tot nadenken voor de deelnemers aan dit event.

Over de auteur

3 reacties

  1. Sjef Kerkhofs

    Super eerste artikel Marc, erg interssante en leesbare samenvatting van het event. Leuk dat je steeds de leerpunten centraal uitwerkt. Die van Erwin had ik uit diens eigen mond al eens gehoord, maar de leerpunten van Leo zijn erg interessant. Ik geloof zeker in zijn punten, die samen zijn te vatten onder ‘Transmedia storytelling’. Ik zal hier zelf in juni een lezing over geven in Amsterdam.

    Interesting stuff!

    Beantwoorden
  2. Harald

    Mooie visie van Leo van der Goot. Techniek is er altijd en overal. Het gaat om content en conversaties. De uitdaging is dat dit in de toekomst goed meetbaar moet worden gemaakt.

    Beantwoorden
  3. Sjoerd Bosmans

    Ben het niet helemaal eens met Leo van der Groot dat tv zoals we dat nu kennen geen toekomst meer heeft. Denk dat televisie zal blijven bestaan net zoals nu radio naast online radio blijft bestaan. Niet iedereen in Nederland behoort namelijk tot de ‘digitale generatie’.
    Online televisie komt er naast te bestaan. Hier zal naar mijn mening ook op andere manieren televisie gemaakt worden: korter, sneller en meer up to date. Voor adverteerders is het gewoon een kwestie van hier goed op inspringen, rekening houdend met het online/ digitaal gedrag van degenen die ze proberen te bereiken.

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.