Leestijd: ca. 1 minuten

Dailyblogger.com komt met een ‘cheat sheet’ waarop staat hoe de verschillende sociale media in te zetten zijn. Hierin zijn o.a. Twitter, Facebook, LinkedIn, Digg, YouTube en Reddit opgenomen. Voor elk kanaal is aangegeven waarvoor deze het beste in te zetten is. Twitter is bijvoorbeeld goed voor communicatie met klanten en ‘brand exposure’, maar simpelweg ok voor traffic en slecht om in te zetten voor SEO. LinkedIn is daarentegen wel goed in te zetten voor SEO en ‘brand exposure’, maar weer minder voor communicatie en al helemaal niet voor traffic.

Download het overzicht in pdf: The Social Landscape

Over de auteur

Tijmen is werkzaam als online shop manager bij KPN, waar hij zich onder andere bezighoudt met conversien optimalisatie, usability, webanalytics en SEO/SEA.

6 reacties

  1. Michel

    Ik geloof in merken op sociale media. Maar. Ik geloof niet in deze cheatsheet. Al is het alleen al door de kolommen ‘SEO’ en ‘Clickthroughratio’. Wat een onzin. Sociale media gaat om het eerlijk bewust maken van een merk, het op een positieve manier verspreiden dmv fans. Termen als CTR en SEO zijn hier volgens mij simpelweg niet op z’n plaats.

    Beantwoorden
  2. Tijmen de Gelder

    Enkele sociale media zijn blijkbaar goed in te zetten voor SEO en traffic die voortkomt uit hoge CTR’s op uitingen. Ben het verre van eens met je dat sociale media gaan om het bewust maken van een merk. Dat is één van de vele mogelijkheden vanuit een merk/bedrijf gezien v.w.b. het inzetten van de media.

    Beantwoorden
  3. Elja Daae

    @Tijmen, heel interessant, deze cheat sheet, dank. Wel wat vraagtekens. Lijkt vooral voor grote merken geschreven – vandaar dat ‘CMO’? 🙂 Mijn ervaring is dat bijv Facebook juist kan helpen in SEO voor kleine bedrijven, MKB, ZZP, etc. Misschien niet altijd in verkeer naar eigen site, maar maakt voor doel (klanten) soms niet uit.
    @Michel: er is geen merk dat voor de lol aan social media doet, toch? Kan dan toch nog oprecht zijn! Maar wel met begrip voor wat het kost, en wat het oplevert.

    Beantwoorden
  4. Jan-Jaap Bats

    Twitter niet handig voor SEO. Nee, Twitter IS zelf al een SE! Hoorde laatst ergens dat er vorige maand meer op bepaalde zoekwoorden was gezocht via Twitter, dan via Google. Logisch, want via Twitter zie je het gesprek, via Google de advertentie. Van de eerste is de afzender (redelijk) berouwbaar. Van de tweede niet. HALLO grote merken, we willen jullie reclamebombardement niet meer. Nog koffie, iemand?

    Beantwoorden
  5. Polle

    Zag die sheet tijdje geleden ook voorbij komen, handig generiek overzicht!

    Goed gebruik van zoekwoorden en hashtags in je Tweet en een op maat gemaakte verkorte URL zijn aanraders!

    Post je Tweets ook automatisch door op relevante aggregators voor instant linklove.

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.