Leestijd: ca. 5 minuten

Transmedia storytelling 4Bedrijven beginnen steeds meer interesse te tonen in social media nu het een marketinghype is geworden. In de basis is dit natuurlijk een goede ontwikkeling, doch het brengt ook een aantal risico’s met zich mee. Als bedrijven namelijk zonder ondersteuning aan de slag gaan maken ze logischerwijs inschattingsfouten. Waar dit met meer traditionele marketingmiddelen nog niet zoveel kwaad kon, kan het dat bij social media wel. Alles staat namelijk direct online en wordt door de consument opgepakt. De communicatie is vele malen directer, hetgeen extra oplettendheid vereist. Foutjes kunnen hard afgestraft worden.

Ik denk dat hier de komende jaren een zeer belangrijke rol ligt voor bureaus die zich bezighouden met internetadvies. Dit gaat dus niet enkel over de social media bureaus, maar ook over reclamebureaus en marketingbureaus. Ook zij zullen (al dan niet via externen) kennis moeten kunnen overdragen betreffende social media gebruik voor hun klanten. Opbouwende ondersteuning door bureaus (niet de gehele uitvoering, uiteindelijk moeten bedrijven het zelf doen!) is voor het bedrijfsleven de enige kans om social media marketing in de volwassenheidsfase te brengen, iets dat in mijn ogen de komende paar jaar echt moet plaatsvinden.

Maar hoe kunnen we als bureau nu zorgen voor opbouwende ondersteuning? Een veelgehoorde opmerking van bedrijven richting bureaus is dat er niet voldoende duidelijkheid is in de activiteiten die uitgevoerd worden. Wat gaan jullie nu precies voor ons doen? is dan ook een veelgehoorde vraag. Welnu, laten we daar een eind aan maken. Hieronder een aanzet met een aantal mogelijkheden:

  • Ontnuchteren: haal ze eerst maar eens uit die roes die social media heet. Elk bedrijf wil social media benutten omdat het zo ‘hot’ is. Het middel wordt dus doel, iets wat nooit slim is.
  • Intern draagvlak: maak aan de klant duidelijk dat er eerst interne organisatie moet zijn voor men kan gaan denken aan communiceren met de buitenwereld via social media. Voor een enthousiaste consultant vanuit het bureau ligt er een grote rol bij het verkrijgen van draagvlak. Hij kan daadwerkelijk de klant enthousiasmeren.
  • Doelgroeponderzoek: probeer het bedrijf duidelijk te maken dat eerst het gedrag van de doelgroep op internet bekeken moet worden, alvorens er kanaalkeuzes worden gemaakt. Nu wordt deze stap nog TE vaak overgeslagen, met alle gevolgen van dien (lees: doodbloedende activiteiten, accounts op Twitter met 19 followers).
  • Training: het kennisniveau binnen bedrijven betreffende social media is vaak nog niet zo hoog. En als er dan al een marketingmedewerker zit met interesse in social, dan mist ook deze persoon vaak nog net wat details en nuances. Dit is dus een rol voor het bureau.
  • Strategie & integratie: als bureau ben je op de juiste plaats om samen met de klant te kijken naar de strategie en vooral ook naar de integratie van social media tools binnen de huidige marketingstrategie van het bedrijf. Waarschuw de klant ook op dit onderdeel weer voor kortzichtigheid en het achtervolgen van hypes.
  • Implementatie: ook tijdens het uitvoeren van het social media traject, bijvoorbeeld de opzet van een webcareteam, ligt er een belangrijke rol voor het bureau. Tijdens dit proces is het namelijk zeer belangrijk de klant bij de hand te nemen tijdens het monitoren van het web en de webinteractie. Daarnaast kan bij het organiseren van het geheel een grote rol liggen voor bureaus.
  • Resultaatmetingen: resultaten worden steeds belangrijker binnen social media. Toch hebben veel bedrijven geen idee hoe ze dit moeten bijhouden. Als bureau kun je ze goed op weg helpen. Leidt de klant op, zodat hij dit na een bepaalde periode zelf kan.
  • Aanjagen: als het goed is heb je middels het bovenstaande proces voldoende draagvlak en enthousiasme bewerkstelligd, maar toch is het verstandig altijd actief te blijven in de rol als aanjager van het proces. Aangezien je als externe adviseur een objectievere kijk hebt op de zaken als het bedrijf zelf, kun je altijd de ‘derde partij’ zijn die de grote lijnen bewaakt en bijstelt.

Ik wil alle bureaus en experts bij deze uitnodigen dit lijstje aan te vullen, zodat bedrijven voor eens en altijd duidelijk hebben wat ze van ons kunnen verwachten. They deserve to know!

Over de auteur

Sjef is social media strateeg. Hij is Commercieel Directeur en DGA bij DailyDialogues en is oprichter van Bijgespijkerd.

7 reacties

  1. Bram Koster

    Hoi Sjef, mooi overzicht. Suggesties voor aanvulling:

    Benchmarking: het (al dan niet anoniem) vergelijken van activiteiten en resultaten op het gebied van social media bij verschillende bedrijven, bijv. binnen een specifieke sector.

    Aanvulling bij “Intern draagvlak”: zou hier ook specifiek draagvlak bij management benoemen. Die zijn vaak het meest gevoelig voor expertise van buitenaf.

    Beantwoorden
  2. Sebastiaan Bode

    Leuk artikel. Op alle genoemde zaken kan natuurlijk dieper ingegaan worden.

    Wat is specifiek wil noemen is het benoemen en aanwijzen van verschillende (verantwoordelijke) rollen binnen de organisatie voor sociale media activiteiten.

    Dit zorgt ervoor dat sociale media een meer wezenlijk onderdeel van de organisatie wordt en blijft.

    Beantwoorden
  3. Sjef Kerkhofs

    Thanks voor de reacties heren, jullie hebben beide goed punten. En inderdaad Sebastiaan, over deze punten kun je uuuuren praten. Morgen zet ik de post ook op Molblog, even kijken wat dat aan reacties op gaat leveren 🙂

    Beantwoorden
  4. Sonja van Vuren

    Voordat je überhaubt met social media begint moeten je missie, visie, merkwaarden en strategie duidelijk zijn. En of in die strategie Social Media past. Alleen monitoren kan ook afdoende zijn.

    Of je komt tot de conclusie dat je er nog helemaal niet aan toe bent. Want intern draagvlak creëren kan heel erg lang duren en dat vergt doorzettingsvermogen van de “believers”.

    Social Media vraagt, net als andere marcom en PR zaken, actieve betrokkenheid van alle partijen en overtuigd zijn van het nut. Kijk maar hoeveel goede “gewone” marketing jaarplannen (deels) onbenut in de la belanden. Die consequent uitvoeren is ook al zo lastig.

    Beantwoorden
  5. Suzanne Glorie

    Mooie lijst! Wij merken dat social media met name bij het MKB nog niet serieus genomen wordt. Het is geen onderdeel van het marketing plan. Veel bedrijven laten het (nog) links liggen, denken dat het teveel tijd kost en zien de waarde er nog niet van in. Het is inderdaad onze taak om hen bewust te maken van de kansen, de doelstellingen ook daadwerkelijk meetbaar te maken en het effectief als marketing instrument in te zetten.

    Beantwoorden
  6. Sonja van Vuren

    @Suzanne: helemaal mee eens en dat geldt nog meer als het B2B MKB betreft. Toch draait het allemaal door en verdienen ze genoeg. En als niemand anders het doet, is er al helemaal geen gevoel van urgentie. Ergens moet het beginnen en dan gaat/moet de rest wel mee.

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.