Leestijd: ca. 4 minuten

Nalden bij DWDDIk verwonder me vaak over het web, over het web zoals het nu is. Het web dat door Google wordt bepaald, door Twitter en door Facebook; het sociale web. We hebben internetcelebrities, wat ze uitvoeren behalve de hele dag twitteren weet bijna niemand. Ze zitten in de scene, we nemen alles van ze aan, we gebruiken ze om het nieuws voor ons te filteren. We hebben ze nodig om te weten wat er speelt, wat belangrijk is. De Robert Scobles, de Naldens, de Borissen; digitale rocksterren zijn het, en wij zijn fan.

Nalden zit bij De Wereld Draait Door, niemand in de zaal kent Nalden. Iedereen die verstand heeft van social media en op Twitter zit kent Nalden wél en ziet onder andere dankzij Nalden de kracht van social media voor bedrijven. Ik heb me zitten verbazen en ik verbaas me steeds vaker. Hoe meer ik in de online scene beland, hoe meer ik me verbaas over de kloof tussen ons als internet-geeks en de gewone mens. Mensen die nog steeds niet weten wat Twitter écht is, zich niet afvragen hoe we straks met onze mobiel gaan betalen, niet weten wat OpenID is, wat API’s zijn, die zich niet afvragen hoe we straks al onze accounts gaan integreren (via Threadsy of Inbox2), die zich niet bezighouden met de vraag of Google Wave in 2010 echt nuttig gaat worden, die niet weten wat Google Real-Time Search is of waarom het belangrijk is, niet enthousiast worden wanneer ze naar Google Goggles kijken, zich niet afvragen hoe we straks online tv gaan kijken (Boxee? TiVo?), die zich niet afvragen welk platform zich als volgende openstelt voor ontwikkelaars, die zich niet afvragen of we straks één mobiel platform krijgen in plaats van meerdere.

Zoveel vragen en met de dag komen er vragen bij. Een dag je Twitter of RSS reader niet bijlezen en je mist een hoop, althans dat denken we. In feite missen we niet zo veel. Veel nieuwe concepten zijn één dag een hit en vervolgens horen we er een tijd lang niks meer van, of we accepteren het als normaal en gaan weer op zoek naar the next big thing.

We leven in een hype-cultuur. Iedereen wil de eerste zijn met nieuws, ook al is het niet noemenswaardig. Vaak denk ik, waar gaat het over? Deze week, #twitter #fail worden trending topics omdat er verkeerde tweets in mijn stream staan. Bing is een half uur down en het wordt na één minuut al een hype. Iedereen valt over de nieuwe ReTweet-functie van Twitter. Twee dagen #leweb en wat hebben we nou echt voor noemenswaardige dingen gehoord? Waren de aankondigingen van Twitter en Facebook nou echt zo wereldschokkend? Is dit hele gedoe wel belangrijk? Ik vraag het me af, steeds vaker. En intussen wordt de kloof tussen de geeks en de gewone mens steeds groter en beginnen we elkaar steeds minder te begrijpen.

Het antwoord blijft altijd ja: het is belangrijk en het wordt alleen nog maar belangrijker. Maar dat weten alleen wij, omdat wij deelnemen en niet toekijken. We gebruiken het sociale web en door het te gebruiken verandert het ons leven. We vragen ons wel constant af welk nieuwe concept het Internet en de manier waarop we Internet gebruiken gaat veranderen en verbeteren. We blijven ons verwonderen.. om de steeds groter wordende kracht van het sociale Internet en om de steeds groter wordende kloof tussen ons en de normale mens. Internet komt hard, zou Nalden zeggen.

Over de auteur

Thijs werkt bij Graydon Nederland als Product Manager en houdt hij zich bezig met het bedenken en ontwikkelen van nieuwe online en mobiele diensten en platformen.

18 reacties

  1. Sjef Kerkhofs

    @Thijs: Gaaf artikel! De branche zelf is zonder twijfel de grootste driver van de hype. Ik verbaas me er ook vaak over, herken je verhaal. We moeten eens ophouden met social web tot holy grail te bombarderen. Het is gewoon een nieuw kanaal voor bedrijven. Weliswaar een zeer interessant en krachtig kanaal, maar we moeten die kloof niet NOG groter gaan maken, eerder verkleinen!

    Beantwoorden
  2. Kimbell Blauw

    Goed verhaal! door de ontdekkingsdrang van de mens in een nieuwe wereld kan de kloof met de “offline-mens” groter worden.

    Ik ben het met Sjef Kerhofs eens door het “product” sociale media zo neer te zetten creëer je ook die kloof.

    Beantwoorden
  3. Bram Koster

    He Thijs, gave post! Helemaal eens dat we moeten oppassen voor die kloof.

    Vind zelf RSS een mooi voorbeeld. Zou het helemaal gaan maken, paar jaar geleden. En dat is ook gebeurd, maar wel alleen in de (hele) kleine kring van voorlopers. Daartegenover staat natuurlijk Hyves, dat volledig door de massa is omarmd.

    Tussen die twee uitersten moeten we laveren om de ‘leken’ mee te krijgen. Anders zijn we alleen maar onze eigen speeltuin aan het uitbouwen.

    Beantwoorden
  4. Maurice Beerthuyzen

    Heel herkenbaar Thijs. Tip voor een ieder: praat iedere week een met je ouders, je buurman, je collega van 54 of je vriend die heel hard in een branche werkt waar internet net iets minder belangrijk wordt gevonden.

    Na een dag twitteren, googlen, facebooken en wat al niet meer werkt dat heeel verhelderend 🙂

    Zorg dat je voorop loopt, maar vergeet van tijd tot tijd niet achterom te kijken of je nog wel gevolgd wordt!

    Beantwoorden
  5. Wopke van Solkema

    Heerlijk artikel dit!

    Op dit moment komt het elke verjaardag, etentje of kroeg avontuur wel ter sprake. Twitter, is dat niet dat je meldt dat je aan het eten bent, naar de wc gaat of dat je aan het fietsen bent? … zucht…

    Mijn reactie: Ja ook! en meer! ga het eens proberen. Gaat heen en twitter! Bekijk zelf wat voor voordelen het voor je op kan opleveren.

    Aantal tips die ik wel altijd meegeef:

    1. Blijf jezelf
    2. Blijf beschaafd
    3. Blijf orgineel
    4. Benadere iemand zoals jezelf ook benaderd zou willen worden in the real world.
    4.

    Beantwoorden
  6. erwin blom

    Niks mis met tegengas en realiteitszin, maar ik moet toch aan de mensen denken die tien jaar geleden hetzelfde over internet in zijn algemeen zeiden. Weet je nog hoe mensen na het instorten van de beurs in 2000 opgelucht ademhaalden dat die hype die internet heette achter de rug was en iedereen weer over kon gaan tot de orde van de dag? Ik bedoel maar. Degenen die social media af doen als hype spreken we over tien jaar wel weer 😉 Als je vader niet weet wat twitter is, wil dat nog niet zeggen dat er op macro schaal geen ingrijpende ontwikkelingen aan de gang zijn … daar is ‘social’ er één van.

    Beantwoorden
  7. Thijs Kaasschieter

    @Sjef Dat is inderdaad ook mijn gedachte, de kloof kleiner maken door ook te benadrukken dat social media geen heilige graal is maar een goed kanaal om in te zetten, mist je doelgroep zich daar bevindt.

    Daarnaast ben ik het ook eens met Erwin. We moeten ook voorop blijven lopen en 2/5/10 jaar vooruit blijven denken, want het is een ontwikkeling die onvermijdbaar is in mijn ogen. Natuurlijk wordt social media mainstream en wij bepalen met name wat mainstream wordt en wat niet. Maar we moeten ons wel blijven realiseren dat waar wij nu enthousiast over zijn, dat dat voornamelijk leeft in onze wereld. Als dat je doelgroep is prima, als dat niet zo is moet je ook realistisch blijven.

    @Maurice en Wopke Het kwam gister op een feestje toevallig nog ter sprake en ik was de enige die echt wist wat Twitter is en wat de waarde ervan is. De voornaamste reactie: jongen, dat je daar tijd voor hebt, er moet ook gewoon gewerkt worden hoor! Tja..

    Beantwoorden
  8. Vader van Thijs

    @Erwin Blom Potverdorie! Aangezien je het hier open en bloot over mij hebt, voel ik me geroepen te reageren. Ik gebruik Twitter, Facebook, LinkedIn, Waze, Gtalk en heb geloof ik zelfs een Hyves account als blijf ik dat een kinderspeeltje vinden. Ben bezig Google Wave te onderzoeken al snap ik er nog weinig van maar … het is van Google en zal dus wel groot worden. Social media zullen blijven, no doubt about it maar laten we ons niet vergissen. Het Web zoals we dat nu kennen is pas zo’n 14 jaar oud en ik ben ervan overtuigd: we ain’t seen nothing yet! Een paar voorzetjes? Augmented reality, mobile zal groter worden dan desk- en laptop, goedkope hulpmiddelen om het lichaam te gebruiken als interface, altijd en overal online, volledige integratie van real life en het web, second life dood en first life steeds meer digitaal. Overal en altijd in touch met datgene wat jij belangrijk vindt dus feitelijk een enorme uitbreiding van je first life.

    Maar Thijs heeft groot gelijk als hij zich zorgen maakt over de toenemende kloof tussen de spelers en de toeschouwers. Volgens mij beweert Pfauth op jouw site iets soortgelijks. Er ontstaat een soort digitale derde wereld en daar moeten we ons zorgen over maken.

    Nou ja Blom, als je nog eens iets te melden hebt over de vader van Thijs dan hoor ik het wel 🙂

    Beantwoorden
  9. erwin blom

    @vadervanthijs Ik denk niet dat we het heel erg oneens zijn 😉 Ook ik ben er van overtuigd dat dit nog slechts een begin is. Over spelers vs toeschouwers. Enorm veel mensen gebruiken sociale tools en social media sites, alleen wordt het weinig in de setting van werk ingezet. Dat er bedrijven zijn die het lastig gaan krijgen, dat geloof ik zeker. Maar dan wordt hun plek ook weer door anderen ingenomen die wel meebewegen. Klassieke ondernemingen hebben moeite met nieuwe vormen van organisatie en communicatie. Dat is waar. En voor de goede orde: ik ben bijna dagelijks aan het proberen de kloven te overbruggen. Maar da’s een lastige klus! En mijn vader twittert niet, maar doet wel gewoon lekker mee in zijn camperclub-community!

    Beantwoorden
  10. Sjef Kerkhofs

    Mooie discussies weer 🙂 Volgens mij is iedereen het eens: We staan pas aan het begin en social gaat ingrijpende invloed hebben. Social wordt op dit moment enorm gehyped, wat niet wil zeggen dat het snel weer zal verdwijnen. De komende jaren zijn wij allemaal nog wel druk met het overbruggen van kloven, dat is iets wat zeker is!

    Beantwoorden
  11. Vader van Thijs

    Beste Erwin en Sjef, allereerst zie ik dat gehyped worden (alsof er iets of iemand achter zit die de boel loopt te pushen) niet zo erg. De mens is van nature een sociaal wezen en ik denk dat het Social Web simpelweg enorm aanslaat bij diegenen die dit beleven als een uitbreiding op hun mogelijkheden. Tegelijkertijd moeten we ons ook niet vergissen in het aantal mensen dat sociaal actief is op het web. Dat zijn er echt niet zo veel. Vandaar dat ik ook denk dat het wel zal meevallen met de bedrijven die verdwijnen omdat ze Social links laten liggen. Ze missen een opportunity, dat klopt, maar verdwijnen? Dell had het moeilijk toen Jeff Jarvis nogal negatief over ze had geblogd maar Buckler is om zeep geholpen door een cabaretier. Zonder blog. Terecht natuurlijk, daar niet van 🙂 Anyway, ik zie een mooie uitdaging voor jullie marketeers zolang je niet vergeet dat er nog mensen zijn die hun ding nog gewoon analoog doen. Mijn moeder bijvoorbeeld. Inderdaad ja, de Oma van Thijs.

    Beantwoorden
  12. erwin blom

    @vadervanthijs Denken dat dingen zo’n vaart niet lopen is even gevaarlijk als denken dat de hele wereld op zijn kop gaat. Zal wel weer ergens in het midden liggen. Ondertussen zijn er al wel hele industrieen op zijn kop (en sommige op de kont) aan het gaan door de nieuwe media. Maaruh wil je me geen marketeer noemen 😉

    Beantwoorden
  13. Vader van Thijs

    Toe maar. Hele industrieën gaan op hun gat. Welke? Encyclopedieën? Gedrukte media? Palingrokerijen? Zelfs de videotheek bestaat nog steeds. Misschien hebben de nieuwe media het proces van verval versneld of verhevigd maar in hun eentje om zeep geholpen?

    Ok, ik zal je niet marketeer meer noemen. Zeg het maar, hoe wil je dan genoemd worden? Noem mij dan maar Tsjies. Ook geen marketeer trouwens 🙂 Wel erg geïnteresseerd in wat er gebeurt op het snijvlak van ICT, new media en marketing.

    Beantwoorden
  14. gyurka

    Ik ken niemand meer met een encyclopedie en zelfs op universiteiten liggen die te verstoffen, gedrukte media kloppen aan om subsidie “om de journalistiek te redden” en de laatste videotheek in de buurt is al jaren dicht… Dus ja; er is wel het een en ander veranderd.

    Beantwoorden
  15. Erik Jan Koedijk

    @erwinblom een goed vergelijk is die van de ontkenning van met name bedrijven rond 1998-2000 dat ze een website nodig hadden. Ik had de eerste webshop al live in 1994 maar voor andere doeleinden.

    In 1996 werd ik “mr. Internet” genoemd puur omdat niemand er mee bezig was in die omgeving is dat nu wellicht “Mr. Twitter?”. Ik zie Social als een herhaling van zetten en sluit mij gedeeltelijk bij Erwin aan. Jammer dat alleen door vele subject matter experts vele bedrijven op het verkeerde spoor worden gezet. Experimenteer maar defocus niet.

    @Thijs erg goed artikel, lekker te lezen voor de niet twitteraars! Velen die op twitter zitten en de gehele dag tweeten zijn mijns inziens deels afgesloten van de realiteit en verdwalen in vaktermen, tijd voor mensen die net als in de jaren 2000 uit kunnen leggen waarom…..

    Beantwoorden
  16. Tsjies

    @erwin @erik jan Jullie missen het punt of althans, mijn punt. Als wordt beweerd welke bedrijfstakken om zeep zijn geholpen door Internet of het Social Web wil ik graag weten welke dat zijn. Web en Social hebben de wereld veranderd en er zal nog wel meer gaan veranderen ook maar ze hebben bedrijven en industrieën misschien op scherp gezet, hun zwakke punten blootgelegd, hun starheid aangetoond maar niet te gronde gericht. Encyclopedia Brittanica is niet failliet gegaan omdat er een Wikipedia kwam maar omdat hun kwaliteit minder was dan die van Wikipedia en hun prijs een stuk hoger. Kortom, ze hebben hun core business verkwanseld. En ja, die bedrijven gaan het verliezen. Kortom, bedrijven worden gedwongen te veranderen maar een bedrijf dat beweert failliet te gaan dankzij het Web gebruikt gewoon een excuus om slechte bedrijfsvoering niet te hoeven toegeven.

    Misschien overdrijf ik maar jullie benadering is veel te eenzijdig en doet de feitelijke problematiek waarvoor veel bedrijven uit de oude economie zich geplaatst zien geen recht.

    Fijne gedachtenwisseling trouwens. Dank daarvoor.

    Beantwoorden
  17. Thijs Kaasschieter

    @Erik Jan, bedankt voor je reactie. Ik denk ook dat de in-crowd, want zo noem ik het maar even, de mogelijkheden van social media vaak overschat. Natuurlijk moeten we voorop blijven lopen en ben ik het met Erwin Blom eens dat wij nu bezig zijn wat over een aantal jaar echt naar de massa gaat. Een initiatief als Twitter wordt voor de massa, misschien niet als Twitter maar de functionaliteit wel. Je ziet het nu al met Hyves, Facebook en LinkedIn die status updates in hun nieuwe versies veel prominenter hebben gemaakt.

    Het is al eerder gezegd; we moeten niet denken dat social media de heilige graal is. Natuurlijk, als UPC een webcare-team opzet is dat goed en draagt het bij aan de verbetering van de klanttevredenheid en loyaliteit, maar een goede telefonische klantenservice en goede service aan huis zijn nog steeds vele malen belangrijker. Als je dat goed op orde het gaat het Internet voor je werken in plaats van tegen je en had je een webcare team misschien niet eens nodig gehad.

    Punt is duidelijk denk ik 🙂 Er liggen mooie kansen voor sommigen, maar staar je er niet blind op. Zo, en nu op naar The Next Big Thing

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.