Leestijd: ca. 3 minuten

Social media is razendsnel een hype aan het worden in media en marketingland, dat is duidelijk. Dagelijks verschijnen Social media apps op nieuwssites, radio en televisie. Aangezien ik het verschijnsel ‘hype’ altijd enorm fascinerend vind, ben ik zeer geïnteresseerd in de spannende tijden waarin we ons bevinden en het moment waarop de hype daadwerkelijk is gelanceerd.

Google heeft recentelijk Google insights for search gelanceerd, een tool waarmee je kunt zien hoe populair bepaalde zoekwoorden zijn geweest in de zoekmachine. Om deze tool te testen en te kijken wat hij te vertellen heeft over Social media, heb ik de term ‘Social media’ ingevoerd. En wat blijkt, volgens insights is Social media een hype sinds december 2008. Vanaf december steeg de populariteitsratio voor deze zoekterm van 41 naar 94, een enorme sprong. In de onderstaande figuur is het goed te zien:

Een aantal dingen vind ik hieraan opvallend. Hoewel ik zelf wel gemerkt heb dat Social sinds eind 2008 enorm aan populariteit aan het winnen is, had ik het gevoel dat de hype al wel eerder flink aan het opkomen was. Volgens insights was er inderdaad gedurende 2008 ook al wel sprake van een flinke opmars, maar lang niet zo sterk als die van 2009.

Daarnaast lijkt het dus werkelijk waarheid dat Social aan populariteit heeft gewonnen sinds het begin van de economische crisis. Hoewel dit natuurlijk niet middels deze data te bewijzen is, doen ze een relatie tussen de crisis en Social media wel ten zeerste vermoeden.

Ow, en dan nog een interessant gegeven. Zoals in de onderstaande figuur te zijn is wordt er het meest op Social media gezocht in Pakistan en India. Gezien de naam die India op computer/internet gebied heeft hoog te houden (er schijnen grote internettalenten vandaan te komen :p) is dit wellicht niet geheel verwonderlijk. Toch staan er flink wat landen in de top die ik daar niet verwacht had.

regionale interesseWat denken jullie van deze data? Zijn ze correct, of heeft de beta van Google insights nog wat beperkingen. Zijn er wellicht nog andere termen waarvan jullie dergelijke data graag zouden willen zien?

Over de auteur

Sjef is social media strateeg. Hij is Commercieel Directeur en DGA bij DailyDialogues en is oprichter van Bijgespijkerd.

één antwoord

  1. Joery Bruijntjes

    Leuke invalshoek met deze post. Je ziet het afgelopen jaar inderdaad een explosieve toename in de aandacht voor het ‘fenomeen’ social media. Bedenk wel dat de cijfers die je gebruikt de zoekopdrachten naar social media zijn, en dat dit prima een late reactie kan zijn op een eerdere zondvloed aan publicaties, hoewel ik mid-2008 gevoelsmatig wel vind kloppen.

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.