Leestijd: ca. 4 minuten

Jochem te Wierik is een 17 jarige scholier die het internet is gaan verkennen en er inmiddels niet meer van is weg te slaan. Naast trouw Twitteraar leest Jochem regelmatig Bijgespijkerd.nl. Voor hem was dat een van de redenen om een gastpost te schrijven waarin hij zijn ervaringen op school deelt. Bedankt Jochem!

De laatste maanden komt ik het steeds vaker tegen, de nieuwe media. Echter is dit op scholen, althans bij mij op school, nog niet helemaal doorgedrongen tot de directie en leraren. Ook de leerlingen zijn er nog niet zo gek veel mee in de weer. Wel is me opgevallen dat in de afgelopen twee maanden +/- 30 leerlingen zijn gaan twitteren. Waarom dringt het dan nog niet door bij de leraren en directie?

Velen onder ons zullen weten dat er op middelbare scholen altijd de zogenoemde ‘studie-uren’ zijn. Dit zijn dus gewone lesuren waarin je al je huiswerk kunt maken, kunt leren voor je mondelinge presentatie, of gewoon uit pure verveling achter de pc op spele.nl kunt rondneuzen. Veel leerlingen doen dat laatste. Waarom? Het huiswerk maken ze voornamelijk in de les, of thuis. wanneer ze weer zo’n studie uur hebben wordt er dus niks uitgevoerd. Vragen stellen zijn in deze uren wel mogelijk, maar als de leraren dan aan anderen les geven word dit allemaal een beetje lastig, want ik neem aan dat de docenten niet de hele tijd lastig gevallen willen worden.

Over dit onderwerp is het één en al vragen in mijn hoofd. Is het voor docenten te moeilijk om bijvoorbeeld een Twitter-account aan te maken? Of dat ze zich aanmelden voor een forum waarop ze leerlingen kunnen helpen? Waarom komt er überhaupt voor veel scholen geen forum waar men buiten de lessen om contact met elkaar kan houden? Waarom moeten leerlingen altijd na een lesdag nog naar een leraar gaan voor een afspraak om een KT of SET in te halen? Dit kan toch makkelijk via Twitter, en dan heb ik het nog niet eens over de mogelijkheid tot DM’en (Privébericht).

Is het voor de leraren zo dat ze zichzelf té oud vinden voor het gebruik van de nieuwe communicatie mogelijkheden? Kan, echter zijn er ook leraren die net met hun opleiding klaar zijn, zoals mijn huidige wiskunde leraar, die rond de 25 jaar is. Of zal het komen doordat ze zich liever niet op deze manier op de kaart willen zetten, in de hoop dat ze geen dingen twitteren die leerlingen of omstanders niet mogen weten.. Het lijkt mij allemaal een beetje ver gezocht.

Wat ik wel moet vermelden is dat één ding vernieuwd is sinds afgelopen jaar. Er is nu een leerlingen platform bijgekomen genaamd It’s Learning. Hier kunnen leraren op hun eigen ‘plein’ mededelingen en teksten plaatsen in plaats van deze uit te delen in de les. De leerling kan het dan allemaal zelf nalezen en/of uitprinten. Een hele vooruitgang zou je zeggen, ook omdat er gewoon een mail en berichten systeem in verbouwd zit. Echter is niks minder waar aangezien de leraren er zelf niet actief op zijn, behalve het feit dat ze er af en toe wat informatie op zetten, worden berichten etc. niet beantwoord.. Willen ze het dan écht niet !?

Zelf twitter ik sinds Maart 2008, en ik heb in die tijd veel dingen bijgeleerd. Leuke mensen leren kennen, en her en der kom je er zelfs een tegen in het echt. Ik heb in deze periode ook veel geleerd van anderen. En mede door het twitteren ben ik er achter gekomen dat ik na mijn examenjaar, wat dit jaar is, een opleiding met Media wil doen!

Nu ik mijn zegje heb gedaan ben ik erg benieuwd naar jullie mening? Hoe denken jullie over nieuwe media op middelbare scholen? Handig of niet handig? Zouden ze er meer aan mee moeten doen? Of vinden jullie de huidige en tevens oude methode beter? Ik ben erg benieuwd naar jullie mening.

Over de auteur

Sjef is social media strateeg. Hij is Commercieel Directeur en DGA bij DailyDialogues en is oprichter van Bijgespijkerd.

25 reacties

  1. Danny Verhoeven

    Ik denk dat het zeker een plus is! Vooral deze generatie is zeker te vinden op internet.

    Maar dan wel op Twitter, want zou jij je leraar accepteren op Hyves? Of het doel waarom de leraar je op deze sociale netwerken wilt bereiken moet duidelijk zijn.

    Beantwoorden
  2. Jochem te Wierik

    Danny,

    Ik snap wel wat je bedoelt. Maar ik mag toch aannemen dat als je een leraar op Twitter wilt, dit zo is om afspraken te maken, of een klein iets uit te leggen door bijv. een link met uitleg te sturen, wat dan ook..

    Op Hyves vind ik het weer wat anders liggen. Daar krabbel je af en toe met een dame die je in de stad met uitgaan tegen kwam, of met een vriend van de voetbal, of afspraken hoelaat en wat we gaan doen die avond.. Dit vind ik dan allemaal meer wat “privé” om het zo maar te zeggen, in ieder geval niet iets voor de leraar

    Beantwoorden
  3. Jasper van Weerd

    Hey,

    Leuke post, op wat voor een school zit je zelf?

    Heb zelf ervaring op 2 HBO’s. De HU heeft een intern forum per vak, waar je vragen kan stellen. Echter weten veel leraren er niet mee om te gaan, je krijgt amper reactie. Daanaast de NHTV breda, hier word de digitale snelweg alleen voor direct mailing en bestanddeling gebruikt, dus ook vooral eenrichtingscommunicatie.

    Wel zitten veel HBO docenten op linkedin, waar een discussie wel te voeren is. Hier gebruiken veel studenten het ook voor. Ook gastsprekers zijn zo goed te bereiken.

    Cheerz,

    Beantwoorden
  4. Jochem te Wierik

    ik zit zelf in 5havo, en vind het erg irritant dat wanneer je een leraar dringend nodig hebt, hij/zij al vrij is, of in bespreking zit dat je moet wachten. Dan is een DM of @reply op Twitter naar zo’n iemand toch veel sneller en vooral makkelijker?.. tenzij de leraar er niet actief mee bezig is natuurlijk.

    Beantwoorden
  5. Simon

    Jochem, leuke post! Ik heb nu 1 docent op Twitter zitten en het is ideaal om kort en snel dingen te vragen.
    Het belangrijkste blijf volgens mij dat er een platform moet zijn waar studenten en leraren actief aanwezig zijn. Dus of dat nou Twitter is of een ander platform dat maakt niet uit. Als blijkt dat studenten al veel op Twitter zitten, waarom zou je dan als leraren moeite doen om een nieuw platform op te zetten? Dat is verspeelde moeite. Gebruik het platform waar al leraren en/of studenten aanwezig zijn. Zie ook allerlei social media strategieën: Kijk waar je doelgroep is, en zorg dat je daar aanwezig bent.

    Beantwoorden
  6. Pieter

    Hoi Jochem,

    Leuk om eens iets te lezen van iemand met een ander perspectief. (noot aan de redactie: Kan misschien eens iemand vragen om de melkboer, de man van de groen voorziening of de kapster een stukje te laten schrijven over nieuwe media? Ik ben oprecht geïnteresseerd in wat daar uitkomt.)

    Je vraagt je in je stuk volgens mij vooral af waarom leraren en directie nog niet mee doen aan de social media trend / hype / beweging (door halen wat je niet van toepassing vind). Ik zit zelf niet in het onderwijs, maar ken uit mijn directe omgeving wel enkele onderwijzers. Als ik op basis van hun ervaringen aan zou moeten geven waarom ze in relatie tot hun werk niet heel actief zijn met social media dan heeft dat volgens mij te maken met de volgede punten:

    Op nummer 1:
    Tijd. Leraren hebben het druk. Alle grapjes daargelaten over weken vakantie en korte dagen, ik ken en gebruik ze allemaal tijdens verjaardagen, maar leraren hebben het druk. Social media is dan gewoon een stoor zender.

    Op nummer 2:
    De scheiding tussen werk en privé. Leerkrachten trekken volgens mij graag een grens tussen werk en privé. Iets dat heel moeilijk is met social media. Een leerkracht wilt nu eenmaal niet dat zijn strandfoto door de hele school heen gemaild wordt.

    Op nummer 3:
    Onderwijs is old school (dit is misschien wel de belangrijkste). Het onderwijs in Nederland is ingericht volgens oude denkpatronen. We beginnen op een bepaalde tijd we zijn op een bepaalde tijd. Een duidelijke hiërarchische verhouding tussen leerkracht een leerling. De omslag van de leerkracht verteld en de leerlingen luisteren naar de leerling ontdekt en de leerkracht ondersteund heeft jaren geduurd en er zijn nog steeds vele tegenstanders.

    Ik wil met bovenstaande voorbeelden vooral aangeven dat social media een cultuur omslag vereist en dat is een hele grote drempel die door veel mensen onderschat wordt.

    In het bovenstaande generaliseer ik natuurlijk sterk en het geheel is natuurlijk veel genuanceerder, maar geeft wellicht wel stof tot nadenken.

    Niets moet je er natuurlijk van weerhouden om social media zelf te gaan gebruiken, en wellicht kun je in plaats van de kennis van een leerkracht ook gaan crowd sourcen om een onderwijs vraagstuk op te lossen, volgende de “wetten” van social media heb je daar natuurlijk geen leerkracht meer voor nodig.

    Groetjes, Pieter

    Beantwoorden
  7. Robbert

    @Pieter,

    Jouw nummer 3 is een beetje kort door de bocht. Zelf werk ik als informatie architect in het onderwijs en uiteraard je hebt gelijk over de vaste tijdstippen en locatie, maar dat is aan de andere kant ook een didactisch aspect van het onderwijs namelijk structuur en regelmaat. Nu kun je zeggen dat dat onzinnig is, maar dat is wel wat jongeren nodig hebben. Maarja andere discussie 😉

    Zit zelf midden in een groot webtraject (heb het vaker genoemd hier) op een VMBO op school en het ligt niet zozeer aan de scholen maar ook aan de leerlingen. Veel leerlingen zijn druk op internet maar nog weinig echt met social media bezig. Hyves is wat ze kennen en verder gaat het niet. Dan ga jij verwachten dat docenten gaan twitteren? Ik geloof zeker in inzet in Social Media in het onderwijs, maar wel op een andere manier als hierboven beschreven wordt. En is dat een oude denkwijze? Nee hoor integendeel, ik luister alleen heel goed naar wat er binnen mijn klantenkring (lees de leerlingen en de scholen) gebeurd.

    Maarre die melkboerpost lijkt mij ook top! En Jochem, zou graag wat vaker van je willen lezen….dus van mij mag je “gast af” zijn!

    Beantwoorden
  8. Thomas van Manen

    Grootse probleem lijkt mij dit te structureren. Als er 1 leraar op Twitter zit en zo beschikbaar is voor bijvoorbeeld zijn mentorklas, maar andere leraren zijn dit niet schiet het niet op.

    De meeste scholen hebben die volgens mij een intern systeem voor (intranet, blackboard oid.) Ik denk dat een dergelijk systeem, mits als standaard gebruikt, beter zou werken dan Twitter.

    Is het niet wat voor jou Jochem om je school te adviseren op dit gebied ?

    Beantwoorden
  9. Jochem te Wierik

    @Robbert Bedankt voor je reactie dat ik “gast af” mag zijn! Leuk om te horen 🙂

    @Thomas Ik loop zelf ook niet zo gek lang me met de Nieuwe Media, en alles wat daar bij komt kijken. en wat je zegt is inderdaad zo, een intern systeem, dat wij nu ook gebruiken.. Heb het ook in mijn artikel genoemd (It’s Learning).. Maar dan vooralsnog, de helft doet er niks mee ;). De Teamleiders van Havo en VWO zetten er af en toe wat informatie op over bijvoorbeeld het profielwerkstuk, en verder heb ik het in die 2 jaar dat het er nu is, alleen nog maar gebruikt om voorlopige profielwerkstuk in te leveren, en een beetje berichten rond te sturen met de dames, haha :p

    Beantwoorden
  10. Micky

    He Jochem!

    Ik ben zelf werkzaam op Scholieren.com en merk dat er toch nog erg weinig scholieren op Twitter zitten. Wat jij voorstelt lijkt mij zeker een goed idee (leraar vragen stellen dmv Twitter) maar als niet iedereen op Twitter zit werkt het niet. Het lijkt mij voor een leraar onoverzichtelijk als de ene leerling op Twitter zijn vraag stelt en de ander bijvoorbeeld via Hyves of e-mail. Leraren zijn inderdaad druk en als zij dan ook nog eens via alle sociale kanalen (en mail en intranet) moeten kijken of er iets gevraagd wordt, neemt dit alleen maar meer tijd in beslag en wordt het onoverzichtelijk. Het is beter om één duidelijk plek af te spreken (zoals je al zelf zei via It’s Learnin) en daar de focus op te leggen.

    Toch ben ik ook voor nieuwe media op middelbare scholen, dus mocht jij een duidelijk advies hebben, hoor ik die graag! 😉

    Beantwoorden
  11. Thijmen Stavenuiter

    Mooie blog Jochem.
    Alleen wel jammer dat je in deze tijden ItsLearning prijst als een systeem dat op en top is.

    Ik vind dat ItsLearning niets meer is dan commerciele troep. Kijk ook eens naar de OpenSource-gemeenschap.
    Moodle (www.moodle.org) is veel beter ten opzichte van ItsLearning, en ook beter te beheren.

    Ikzelf weet dat leraren niet al te snel zijn met het internet enzo, dus misschien is dat wel de voornaamste reden dat scholen ItsLearning gebruiken.

    Wat er misschien meer moet komen, is voorlichting over nieuwe sociale media. Voor leerlingen en docenten.
    Uit het verleden heb ik geleerd dat veel jongere internetbezoekers niet weten wat de gevaren zijn van het internet, en dus ook de gevaren van deze “mooie” sociale media.
    Hyves is mooi, Facebook is nog mooier, en mySpace loopt hopeloos achter. Veiligheid moet meer over gepraat worden.

    Want mooie sociale media is pas mooi, als je weet hoe je er mee om moet gaan, op een verantwoorde manier.
    Het is dan allemaal niet zo makkelijk, maar je maakt het jezelf er wel makkelijker op om veilig te gaan surfen.

    Nogmaals, een hele mooie blog Jochem!
    En nu schrijven voor je eigen bloggie! :-p

    Groet,

    Thijmen Stavenuiter

    Beantwoorden
  12. Jochem te Wierik

    @Micky Ik snap helemaal wat je bedoelt, het is voor een leraar ook lastig om dagelijks op 3 á 4 verschillende platformen te moeten kijken naar nieuwe berichten, tweets, krabbels, of mails.. Gelukkig delen we ook de mening dat nieuwe media op middelbare scholen meer moet worden toegepast. Of ik een duidelijk advies heb om dit onder de aandacht te brengen, nee.. ik hoop er echter wel snel een antwoord op te hebben 🙂

    Beantwoorden
  13. Jochem te Wierik

    @Thijmen How how, je hebt mij niet horen zeggen dat ik It’s Learning op en top vind.. Ik heb gezegd dat het qua manier van contacteren een vooruitgang is, dat er zo’n leerlingenplatform is gekomen waar docenten en leerlingen actief kunnen zijn, dit is dus helaas niet het geval 🙂 Daarbij komt dat dat It’s Learning ook niet altijd even makkelijk en snel is.. Maar dat staat buiten het feit dat het wel degelijk een vooruitgang is tot contact via internet ipv oldskool via de lessen.

    Beantwoorden
  14. Thijmen Stavenuiter

    Ok, dan is het “vooruitgang van de communicatie”.
    Ik bedoel, als je een simpel systeem maakt waar alle leerlingen op kunnen inloggen, en berichten naar elkaar kunnen sturen, heb je hetzelfde.
    Al die omslachtigheid is daar niet voor nodig.

    Als dat toch eens bestond…. oeps email!

    Beantwoorden
  15. Robbert

    @Thijmen, jij hebt het nu over enkel 1 toepassing van It’s learning. It’s learning gaat natuurlijk veel verder, of het nu een prettig systeem is ja of nee. It’s learning heeft zich de afgelopen jaren bewezen als een betrouwbaar elektronische leeromgeving, en nogmaals de communicatie is hier slechts een onderdeel.

    Beantwoorden
  16. Thijmen Stavenuiter

    @Robbert;
    Ik had het over ItsLearning in het algemeen… niet alleen de communicatie.. sorry, had het misschien niet allemaal heel te duidelijk gemaakt, de laptop was bijna zonder batterij, moest door tikken :p

    Beantwoorden
  17. Pieter

    @Robbert
    Het belangrijkste van mijn punt nummer 3 is dat social media een cultuur omslag vereist. Social media is geen ondersteuning van bestaande processen, maar een significante ingreep in bestaande processen. Dat vereist veel van mensen die geacht worden ermee te gaan werken.

    Over je punt m.b.t. tot de kennis en kunde, maar ook het gedrag van leerlingen ben ik wellicht onterecht heen gestapt maar zou ook een punt van aandacht moeten zijn.

    @andere posts
    Volgens mij is het platform op dit moment niet het belangrijkste discussie punt, daarvoor moeten eerst de functionele eisen bekend zijn. enkele zaken die me zo te binnen schieten en die ik in bovenstaande posts niet terug zie komen zijn:
    – willen we dat heel de wereld kan meelezen?
    – willen we dat alles tot in het einde der tijden bewaard blijft (dit zou een issue kunnen zijn met twitter, en op je eerste sollicitatie gesprek wil je ook niet geconfronteerd worden met de vraag: “snap je de stelling van pythagoras al?”)
    – Kunnen / willen we samen werken met andere scholen
    – Kunnen we bevorderen dat leerlingen onderling kennis gaan uitwisselen.
    – enz. enz.

    Wel interessante materie trouwens.

    @Jochem blijf schrijven

    Beantwoorden
  18. Jochem te Wierik

    @ Pieter, dankjewel! ik hoop vaker een artikel te kunnen schrijven voor Bijgespijkerd.nl. Vind het tof dat deze blog toch voor 23 reacties heeft gezorgd :-). Hoor van anderen dat ik er goed in ben (het schrijven).. blijkbaar.. en dat ik er zeker en vooral mee door moet gaan. Nice 🙂

    Beantwoorden
  19. Frank Meeuwsen

    Ik heb zelf 3 maanden lesgegeven aan eerstejaars studenten CMD in Utrecht. Wat me daar al meteen opviel was het andere (!!) gebruik van ICT dan ik gewend was. Als de laptops open gingen was het MSN, Yahoo Messenger en Hyves. Waarom daar nog Twitter aan toevoegen? Natuurlijk heb ik het ze uitgelegd en laten zien. Vrijwel niemand kende het, na 8 weken de meesten wel. Maar het gebruik is nog minimaal. Hetzelfde geldt voor weblogs om lesinhoud voor te bereiden, bespreken, evalueren en reflecteren. Ook dat wordt alleen gedaan “als het moet”.
    De opmerkingen over tijd en werk/privé kan ik onderschrijven voor veel docenten. De vragen die studenten mij stellen en de bijpassende antwoorden kunnen niet in 140 karakters. Email is dan secondbest met als nadeel dat de kennis niet echt gedeeld wordt met de rest van de klas. Scheiding werk/privé geldt voor mij wat minder, ik hou rekening met wat wel en niet publiekelijk online komt. Ik kan in de avonduren nog wat werken en overdag wat langer bijslapen als ik daar voor kies. De geneugten van freelance docentschap 😉

    Al met al wel een interessante discussie die ik graag volg en waar mogelijk een bijdrage aan lever!

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.