Leestijd: ca. 3 minuten

Vandaag verscheen er uit de hoge hoed van Forrester weer een nieuw onderzoeksdiamantje.  Dit keer was de enorme groei van consumentdeelname aan Social networks, en de groeiende rol van merken daarbinnen, voldoende reden voor een uitgebreid onderzoek. De resultaten zijn enkel beschikbaar voor klanten van Forrester, doch ze hebben de samenvatting voor iedereen beschikbaar gesteld. Bij deze mijn visie en omschrijving van de beschikbare samenvatting. Ik moet toegeven, voor mij is het erg herkenbaar…en voor jullie?

De uitgangspositie is dat nieuwe technologie verandering teweeg brengt in de consumentadoptie van het web, en merken zullen volgen. Er zijn daarbinnen 5 golven, of tijdperken te herkennen:

  1. Het tijdperk van sociale relaties: Dit is het tijdperk waar we ons momenteel in bevinden in Europa, en dat dus al volledig de volwassenheidsfase heeft bereikt. Het tijdperk van sociale relaties staat voor het connecten en delen online. Juist…dat wat iedereen momenteel al doet.
  2. Het tijdperk van sociale functionaliteit: Sociale netwerken worden als operating systems. Het beste is dit te zien aan het verschijnen van applicaties en widgets in Social networks. Social media wordt functioneel. Dit verschijnsel zien we in rap tempo ontwikkelen momenteel.
  3. Het tijdperk van sociale kolonialisatie: Deze fase wordt gekenmerkt door de mogelijkheid elke ervaring Social te maken, middels onder andere de werking van shared ID’s tussen websites. Voor velen is dit nog een beetje een ver van het bed show, maar in de US begint dit al serieuze vormen aan te nemen.
  4. Het tijdperk van sociale context: Wellicht dat dit een beetje te vergelijken is met de term Web3.0. Content op het internet krijgt in dit tijdperk echte betekenis en contextuele inhoud. Internetsites kunnen voortaan deze context lezen, in plaats van enkel platte informatie op te pakken.
  5. Het tijdperk van sociale commercie: In dit tijperk moet co-creatie en social advertising hoogtij gaan vieren. Het tijdperk van de Sociale commercie staat voor een periode waarin communities het werkelijke uiterlijk van nieuwe producten gaan bepalen.

Forrester benadrukt logischerwijs dat de fases niet los van elkaar staan en dus in elkaar over lopen. Om dit duidelijk weer te geven is de onderstaande illustratie uitgewerkt. Het is duidelijk te zien dat we ons nu in een overgang tussen Sociale relaties en Sociale functionaliteit bevinden. Dit komt schrikbarend veel overeen met de werkelijkheid waarin we zien dat we het simpele connecten aan het aanvullen zijn met functionaliteiten als apps en widgets. Mijn voorspelling is dat ook dit onderzoek van Forrester (na de eerdere technographics) weer leidend zullen zijn in de internetwereld de komende jaren.

Over de auteur

Sjef is social media strateeg. Hij is Commercieel Directeur en DGA bij DailyDialogues en is oprichter van Bijgespijkerd.

8 reacties

  1. JohnHorsforth

    Best grappig. Ik denk dat de sociale ontwikkeling met de telefoon begonnen is. (rond 1880) Daarna, en daarnaast waren Radio en Televisie heel belangrijk voor de sociale relaties, en sinds het world wide web en mobiele telefonie (en web) gaat het in stroomversnelling.

    Een aantal ontwikkelingen gaan via web, twitter, ambtenaar 2.0 (vergeet een transparante overheid niet als nieuw sociaal netwerk. En dan komt Second Life in beeld als vervanger van de televisie voor registratie en deelname van evenementen.

    Die ontwikkelingen lopen allemaal “doorelkaar” dus ik snap die indeling van Forrester, die heel kunstmatig overkomt, niet zo goed. Begrijpt ie wel waar ie over schrijft ?

    Beantwoorden
  2. Martin Kloos

    Hoi Sjef,

    interessant rapport is het zeker! Met name de onderbouwing van de impact op traditionele organisaties. Het gaat in zekere zin niet eens zozeer om de fasen waarin het social web zich ontwikkelt, maar meer om de gevolgen voor consumentengedrag, ons vertrouwen in netwerken en peers en aankopen én de wijze waarop organisaties daar mee om moeten gaan. Ik ben daar op mijn eigen blog nog iets verder op in gegaan:

    Beantwoorden
  3. Sjef Kerkhofs

    @John: Hehe, het is Jeremiah Owyang, die begrijpt wel waarover hij schrijft ja 😉 Er staat ook duidelijk dat de volgorde niet zonder overlap plaats kan vinden he, zoals je kunt zien. Een duidelijke ontwikkeling in fases is echter wel sterk te herkennen, daar ben ik het volledig over eens met Forrester.

    Beantwoorden
  4. Vincent Neve

    Past ook mooi in een vorig rapport waarin Owyang en Bernoff stelden: “social media playtime is over”. Geeft aan dat de markt rondom sociale media zo zachtjes aan wel volwassen wordt, dat zie je ook terug in die opdeling van fases.

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.