Leestijd: ca. 3 minuten

Twitter blijft ook in 2010 een zeer gewild gespreks- en blog onderwerp. Het zijn echter niet langer de 1000+ % groeicijfers waar over gesproken wordt, maar het feit dat de groei nu al enkele maanden sterk verlaagd is. Deze hele andere kant van Twitter roept bij veel organisaties en marketeers vraagtekens op. Is Twitter inderdaad niet meer dan een kortstondige hype zoals Second Live dat was? Is Twitter nog wel interessant voor marketingdoeleinden?

Ik zeg ja, volmondig ja zelfs! In mijn ogen heeft de terugvallende groei van Twitter namelijk vrijwel geen effect op de toepassingsmogelijkheden voor marketing. Deze zijn gewoon nog aanwezig en zullen ook altijd aanwezig blijven.

Het probleem zit hem namelijk in het feit dat bedrijven (en marketeers) denken middels Twitter de mainstream te kunnen bereiken, terwijl dat niet zo is. Twitter is een marketingcommunicatietool voor zeer specifieke doelgroepen. You hate it or you love it. Twitter kent niet voor niks een groot aantal mensen dat slechts even actief lid is, puur omdat men nieuwsgierig is. Binnen die groepen is er voor marketeers niks te halen op Twitter.

We hebben dat eerder gezien met hypes (zoals Twitter in 2009), die zo hard gaan dat er daarna wel een daling MOET zijn op het moment dat blijkt dat de tool niet voor iedereen geschikt is en een deel dus afhaakt. Het zal sowieso niet door iedereen geaccepteerd worden en dat is ook helemaal niet nodig. Dit blijkt bijvoorbeeld uit de onderstaande grafiek van google trends.

Het gaat om de mensen op Twitter, om het fanatisme van gebruik, om het gedrag dat Twitteraars vertonen. Dat is hetgeen dat de tool zo ontzettend interessant maakt voor marketingcommunicatie. De kwantiteit is hierbij van zwaar ondergeschikt belang als de kwaliteit. Het is bijvoorbeeld een ideaal kanaal om gericht contact te zoeken met influencers in diverse branches, of om contacten te leggen en onderhouden met bloggers, journalisten. Het is absoluut geen goed kanaal om de mainstream massa te bereiken! Wellicht is de huidige ‘dip’ in Twitter zelfs wel een voordeel voor de marketingwereld, aangezien dit meestal duidt op het volwassen worden van een kanaal……wat denken jullie?

Over de auteur

Sjef is social media strateeg. Hij is Commercieel Directeur en DGA bij DailyDialogues en is oprichter van Bijgespijkerd.

15 reacties

  1. Karel Geenen

    Ben het volledig met je eens Sjef. Ik denk in de markt waar wij ons in bevinden (media,marketing, b2b) dat Twitter nog lang zal blijven bestaan en zijn meerwaarde al heeft bewezen.

    Beantwoorden
  2. Marvin de Reuver

    Ik ben het inderdaad met je eens, dat de groei van Twitter eruit is. De kwaliteit (dynamiek) van je netwerk heeft altijd al centraal gestaan, maar zal ook nu des te meer toenemen.

    Sterk punt dat je maakt met betrekking tot de doelgroep op Twitter. Je vindt een grote gedeelte hier niet op terug, dus daar hoef je je ook niet op te focussen. Het is wel een interessant medium omdat de lijntjes zeer kort worden. Persoonlijk gebruik ik heel sterk om direct met bepaalde mensen in contact te komen, zo heb ik meteen de juiste persoon te pakken.
    Daarnaast is wel mogelijk om met sommige partijen uit je doelgroep in gesprek te gaan en op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen. Twitter gebruik ik ook als RSS, de nieuwste artikelen en interessante informatie komen voorbij, vervolgens selecteer IK wat IK wil lezen… Heerlijk toch!

    Ben benieuwd naar nog meer reacties….?

    Beantwoorden
  3. Seth Rietdijk

    Ik denk zelf dat, ondanks dat Twitter inderdaad niet de mainstream bereikt, je moet meeliften via Twitter.

    Je kunt namelijk indirect die mainstream wel bereiken omdat de SERPS zwaar inzetten op het fenomeen Real-Time search.

    Door daar je een deel van je budget op te zetten is en blijft in 2010 dus een strak plan, mainstream or no meanstream.

    Beantwoorden
  4. Sjoerd Bosmans

    Denk dat er veel bedrijven zijn die hetzelfde gevoel over Twitter hebben als over het totale social media gebeuren. Ze hebben gehoord dat het een hype is, dus willen ze er wat mee, maar weten niet wat. Voor dergelijke bedrijven, die op het ‘social marketinggebied’ nog zo onervaren zijn, is het inzetten van Twitter naar mijn mening niet de juiste keuze. Voor ver gevorderde bedrijven die exact weten waarvoor Twitter gebruikt kan worden, conversatie ipv zenden, is het wel de juiste keuze.
    Weten welke keuze je als bedrijf moet maken, dus er goed over nadenken of je Twitter inzet ipv er boven op duiken, zorgt er naar mijn mening ook voor dat een kanaal volwassener wordt voor marketingdoeleinden.

    Beantwoorden
  5. Sander Duivestein

    “Twitter is een marketingcommunicatietool voor zeer specifieke doelgroepen.”

    Hier ben ik het niet mee eens. Twitter is een platform. Een platform dat voor meerdere doeleinden kan worden ingezet, bijvoorbeeld als een marketingcommunicatietool.

    En in dit platform schuilt ook de kracht. Twitter heeft potentie om een fundamenteel onderdeel te worden van het internet, net zoals HTML, XML etc. Straks heb je niet meer in de gaten dat je Twitter gebruikt, het is er gewoon.

    Beantwoorden
  6. Evert Albers - Idity

    Nuttig? Zeker. Commerciele waarde? Reken maar.

    De overspannen verwachtingen die je nog steeds ziet getuigen van een 1.0-mentaliteit. Verwacht niet iedereen zomaar over jouw product gaat twitteren. Maar als je goede service biedt, zal dat op het sociale web zeker wat voor je opleveren. En als je als groot bedrijf een goede binding hebt met je personeel, heb je zomaar honderden ambassadeurs.

    Een zaak van lange adem, inzet, en eerlijkheid, en niet van snel scoren. Prima zaak.

    Beantwoorden
  7. Sjef Kerkhofs

    @Sander: Je hebt helemaal gelijk, er is hier sprake van een verschil in opvatting van de geschreven woorden. Met ‘Twitter is een marketingcommunicatietool’ wil ik niet beweren dat Twitter enkel dat is.

    Ik richt me hier puur op de marketingwaarde er van. Twitter is zondermeer een platform dat puur voor maatschappijke en sociale doeleinden natuurlijk VEEL waardevoller is dan de marketingwaarde. Marketing is ‘slechts’ een manier waarop bedrijven het kunnen gebruiken.

    Beantwoorden
  8. Danny Verhoeven

    Ik vindt het ook ideaal dat de massa afvalt omdat ze alleen op Twitter aanwezig waren omdat iedereen er was.

    Nu kan de kwaliteit alleen maar toenemen.

    Beantwoorden
  9. Alexis van Dam

    Sjef, twitter is inderdaad niet handig om de mainstream te bereiken, maar wel specifieke doelgroepen. Hoewel meer en meer mensen Twitter proberen, haken ook veel mensen weer af. Twitter zie ik wel als een middel om viraal informatie te verspreiden en met mensen te connecten en elkaar te leren ‘kennen’.

    Beantwoorden
  10. Thijs Kaasschieter

    Inderdaad Sander, Twitter is niet alleen maar het platform Twitter. Het beinvloedt de manier van communiceren over het web. Mensen die zeggen dat ze niet twitteren en het niet snappen gebruiken ondertussen wel de WieWatWaar in Hyves of de status updates op Facebook. Het gebruik op Twitter.com zal dan misschien stabiliseren, maar het gebruik van status updates als in Twitter zal zich alleen maar verder verspreiden in meerdere applicaties.

    Beantwoorden
  11. Letty

    Klopt Thijs, helemaal mee eens. Mooi aan Twitter is dat het de sociale mediakanalen met elkaar verbind op een simpele manier. Wanneer ik bv een leuk fimpje zie op Youtube kan ik dat met 1 druk op de knop delen met volgers op twitter, vrienden op hyves en collega’s op linkedin. Geweldig vind ik dat. Twitter zie ik dan ook eerder als een doeltreffende verbindende schakel tussen de sociale mediakanalen naast dat het een sociaal mediakanaal op zich is. P&W kijken samen met medeTwitteraars. Wat wil je nog meer 😉

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.