Leestijd: ca. 4 minuten
Trending Topic worden op Twitter, dat is iets wat veel merken wel willen, maar hoe doe je dat? Bij 7 Days of Inspiration ontstond er het idee van een “Twitter Tsunami”. Het idee was simpel en het effect gigantisch, daarom paste het ook perfect bij de idealen van 7 Days of Inspiration.
Wat voorafgang:
7 Days of Inspiration (#7di) laat zien hoe het ook kan! Al vanaf april 2010 werken honderden mensen belangeloos samen om Nederland een stukje mooier en beter te maken. Zij laten zien, dat je door veel mensen te verenigen bergen kunt verzetten. En dat helemaal zonder financiële middelen! Door het hele land zijn mensen actief met eigen initiatieven, aan de hand van 6 thema’s: zorg, werk, duurzaamheid, versimpelen, onderwijs en voeding.
Geen organisatie, maar een zwerm. 7 Days of Inspiration werkt volgens een zwermgedachte. Hier komen geen organogrammen en functieprofielen aan te pas. Iedereen die zich aangesproken voelt door het gedachtegoed, mag meedoen – en met elke vorm van een bijdrage. Het succes van de twitter tsunami is gelijk een mooie illustratie van hoe deze zwerm resultaten boekt.
Voorbereiding op Twitter Tsunami:
De datum en tijd waren vastgesteld: Dinsdag 2 februari, van 19:00 tot 19:30. Door de zwemgedachte van 7 Days of Inspiration was het vrij simpel om veel mensen te mobiliseren mee te doen, stuur een mailtje (of DM) met de info en een paar voorbeeld tweets, naar iedereen waarvan je weet dat ze meedoen of geïnteresseerd zijn en vraag ze het achter de schermen door te geven. Voor deze voorbereiding was slechts een paar dagen tijd nodig. Zelf had ik voor elke reactie in de richting van “Oh cool, ik wil wel meedoen, maar ben ik ben op dat moment niet in de gelegenheid” een standaard reactie in de richting van “Weet je hoe je tweets vooruit kan plannen? 😉 Zo nee, dan bellen we ff”
De actie:
Zelf had ik ‘slechts’ 9 tweets gepland, verdeeld over 3 accounts, elke 10 minuten 1tje leek mij beschaafd en toch doeltreffend. Vervolgens was het zo ver. DUIZENDEN tweets van HONDERDEN mensen overspoelden de Twitter Timeline. Vele ReTweets, en vooral ook reacties naar elkaar, waar steeds #7di in voor kwam. In het enthousiasme meegesleept werden het wel een ‘paar’ tweets meer dan de eerder geplande 9.
Ik had ook 3 tabs geopend, 2 met searches voor de huidige trending topic (zowel voor Nederland, als Worldwide) toen we begonnen, en 1tje met search voor #7di. Met de tabs deed ik weinig, ik lette alleen op de teller met “40 new tweets”. De vergelijking werd al snel interessant, #7di ging een stuk harder dan het Nederlandse Trending Topic, met Worldwide waren we niet te vergelijken maar dat maakte eigenlijk niet uit want 7 Days of Inspiration is vooral in Nederland interessant.
Binnen het half uur was #7di Trending Topic op twitter volgens Twirus.com. De uren daarna bleef het effect plakken: Volgens Twimmer.com was #7di na 21.30 nog steeds trending topic van de afgelopen 4 uur. Op het hoogtepunt waren er zelfs 495 tweets per minuut!
De gevolgen:
- Het YouTube filmpje met uitleg ging van ±400 views naar ruim 2200 views. (Filmpje was laatste blogpost op 7di.nl)
- YouTube filmpje werd #1 Most Viewed, #1 Top Favorited, én #1 Top Rated in de categorie “Nonprofits & Activism – Netherlands”
- Er werd meer geTweet over #7di dan over #dwdd
- Er ontstonden vele blogposts van mensen die eerder nog niets over 7 Days of Inspiration wisten
- Er waren toen ongeveer 35 initiatieven namens 7 Days of Inspiration, inmiddels bijna 90
- We hebben de website 7di.nl moeten aanpassen, en verplaatsen naar een andere server, om de massa’s nieuwe bezoekers aan te kunnen
- Volgens het rapport van tweetreach.com #7di zijn er 63944 mensen bereikt, 1.050.964 impressies.
Vind dat je dat mooi uiteen hebt gezet niels :-D!
Dank Frank 🙂
Ha Niels,
dank voor je heldere opsomming. zo gaaf om ook hier te zien wat er met 7di allemaal in beweging komt. in verwondering geniet ik enorm van de bouwkracht die in Nederland kennelijk gemobiliseerd kan worden.
Hey Niels,
Wat heb je dat fijn uitgelegd! Topstukkie.
Marlies
Leuk en handig gedaan!