Leestijd: ca. 3 minuten

Marketing groeit richting PRWe vragen ons allemaal af waar internet ons vertrouwde marketingwereldje naartoe gaat slepen. Niemand weet het precies, velen denken het te weten. Ik ben wel de laatste die beweerd deze kennis in huis te hebben, maar ik wil toch graag een poging doen (uiteraard met getrachte onderbouwing). ‘Het toekomstige marketinglandschap is een PR landschap!’

Waarom PR?

PR gaat over relaties, relaties draaien op sociaal gedrag. Kortom, PR heeft alles in zich waarop het internet zich momenteel ontwikkeld. De steeds maar stijgende populariteit van Sociale media maken hardcode marketing steeds lastiger en public relations steeds interessanter.De marketeer van de toekomst moet zich dan ook steeds meer richten op het faciliteren, opzetten en onderhouden van relaties met de merkomgeving, oftewel, pure PR! Eigenlijk kun je concluderen dat Social media en Online PR op veel vlakken zelfs synoniem zijn. Laat me dit toelichten met enkele voorbeeldjes:

  • PR is een imagotool, geen directie verkooptool. Hetzelfde geldt voor Social media. Sociale omgevingen zijn totaal ongeschikt voor het beoefenen van direct sales, doch zeer geschikt voor het werken aan reputatie en imago.
  • PR is gebaseerd op relaties, veelal sociale relaties. Social media zijn ontstaan vanuit exact die doelstelling en behoefte.
  • Bij PR ben je op zoek naar influencers en ambassadeurs binnen de doelgroep die kunnen werken aan het imago van je organisatie. Binnen Social media marketing is het ook zeer belangrijk influencers en brandambassedors te vinden onder de leden uit je doelgroep.
  • Tal van Social media marketingtools, zoals webcare, reputatiemanagement,communitybuilding, co-creatie etc. zijn in wezen pure PR mechanismen.

Meer dan Free Publicity!

Maare……Online PR, dat is toch een chique term voor het verkrijgen van wat Free publicity op blogs en in Sociale netwerken? WRONG! In mijn visie is Online PR velen malen breder. Alles wat te maken heeft met het onderhouden van relaties met je omgeving valt onder PR, een hoop dus! Ik denk hierbij onder andere aan Reputatiemanagement / Webcare / Free publicity / Word of mouth / Communitymarketing / Brandcommunities / Co-creatie / Online customerservice etc. etc. Snap je nu waarom ik zojuist Social media een synoniem van Online PR noemde…?

Mijn visie op de toekomst van marketing is dus een steeds grotere rol voor PR en dan met name Online PR. Laat ik wel even duidelijk maken dat marketing natuurlijk nooit volledig op zal gaan in PR. Zoals jullie waarschijnlijk inmiddels wel weten ben ik een groot voorstander van combinaties tussen offline, online, nieuw en traditioneel! Er is nooit sprake van of-of, maar altijd van en-en.

Over de auteur

Sjef is social media strateeg. Hij is Commercieel Directeur en DGA bij DailyDialogues en is oprichter van Bijgespijkerd.

9 reacties

  1. Eduard Blacquière

    Ik denk dat je in je bericht al het probleem aansnijdt: PR heeft een imagoprobleem. PR moet veel meer worden dan het nu is.

    En dan zou je best eens gelijk kunnen krijgen 😉

    Beantwoorden
  2. Daan Tol

    Ik denk dat de ‘nieuwe’ media uitstekende kansen biedt voor het bedrijven van PR. Het internet biedt een laagdrempelige, (vaak) kosteloze mogelijkheid om naar je stakeholders te gaan luisteren en ermee te praten…!

    Beantwoorden
  3. Maurice Beerthuyzen

    PR is een besmette term. PR is nu vanuit een gesloten systeem alles onder de pet houden en zoveel mogelijk positief en verdraaid nieuws naar buiten brengen. PR is damagecontrol.

    Ik heb het liever over CC, Customer Care; transparant, pro-actief en breed gedragen. Straks behartigt iedere medewerker de pr van je bedrijf. Hij/zij is immers volop online aanwezig op blogs, fora en communities. Hij toont daarbij zijn eigen ik en zijn werkgever is daar een onderdeel van.

    Beantwoorden
  4. Jos Govaart

    @Maurice
    Hoe kom je daar nu weer bij? De oude definitie van PR: Het stelselmatig bevorderen van het wederzijds begrip tussen organisatie en zijn/haar publieksgroepen.

    Goede PR is transparant open etc. Kijk ook eens buiten de landsgrenzen van Nederland. PR is in de VS bijvoorbeeld een groot en b(l)oeiend vak.

    Als je kijkt naar internationale ontwikkelingen in het PR vaak dan is álles gericht op transparantie, gefaciliteeerd door social media.
    Lees de boeken Deirdre Breakenridge, Brian Solis en David Meermann Scott maar eens.

    Beantwoorden
  5. Maurice Beerthuyzen

    @Jos,

    Ik geef toe, het is mijn mening en die mag je betwisten 🙂

    Ik denk dat je gelijk hebt als je zegt dat goede PR transparant is. Wellicht zie jij vanuit je expertise betere voorbeelden vanuit de VS. In Nederland ben ik wb transparantie sceptischer. Ik zie daar vaak PR vanuit, wat ik al zei, damagecontrol. Vaak reactief, zelden proactief. Heb jij ook goede vb uit Nederland?

    Beantwoorden
  6. Maurice Beerthuyzen

    @Jos,

    Hoe kijk je overigens aan tegen Pr en social media? Nu wordt Pr vaak geregiseerd vanuit een bepaalde afdeling. Door social media krijgen steeds meer medewerkers van je bedrijf contact met de buitenwereld. Hoe houdbaar is de afdeling Pr straks nog? Of wordt Pr een onderdeel van ieders werk?

    Beantwoorden
  7. Jos Govaart

    @ Maurice

    Nog even snel voor het slapen gaan:
    Ik ben benieuwd waar jij je uitspraken op baseert. Wat volgens mij veel meer opgaat is dat pr mensen vaak slecht zijn in hun eigen pr.
    Een mooi voorbeeld van hoe het kan (om maar even niet uit eigen koker te praten) is Aegon Bank met hun Tweetbanket.

    Ten aanzien van je tweede vraag:
    Wat je stelt klopt, maar is maar een deel van het pr vak. Natuurlijk wordt eea door social media disciplineoverschrijdend. Neemt niet weg dat het formuleren van een strategie gewoon een vak blijft dat door specialisten gedaan zal worden. Het moeten wel specialisten zijn met een andere set vaardigheden dan voorheen. PR adviseurs moeten anno 2009 veel van social media afweten, maar ook van SEO en de interne organisatie bij een bedrijf.

    Beantwoorden
  8. Tim van Waard

    Ik quote even: ” Sociale omgevingen zijn totaal ongeschikt voor het beoefenen van direct sales”

    Ben ik niet echt mee eens eigenlijk, mits je het op een goede manier aankleed. Waarom zou je een follower op Twitter niet kunnen wijzen op een tijdelijke goede aanbieding? Je moet niet alleen maar aanbiedingen gaan spammen, maar zeggen dat het totaal ongeschikt is, misschien iets te kort door de bocht.

    Voor de rest ben ik het met je eens dat marketing/pr hechter zullen moeten samenwerken op het online vlak. Ik heb nu al zin in de toekomst 😀

    Beantwoorden
  9. Sonja van Vuren

    Het gaat inderdaad om People Relations en niet om Public Relations. Onze B2B klanten denken echter vaak nog dat PR bestaat uit het sturen van persberichten naar de vakbladen/-kranten en mooie (digitale) knipselmappen samenstellen. Dus communiceren via journalisten i.p.v. rechtstreeks met je doelgroepen in contact treden.

    Heb onlangs nog een presentatie op m’n blog geplaatst: “Social Media for the next wave of PR” (gevonden op SlideShare.net):

    http://sonjavanvuren.web-log.nl/stop_trying_to_be_perfect/2009/09/niet-public-rel.html

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.