Leestijd: ca. 5 minuten

De tijd dat uitgelegd moest worden wat social media is hebben we reeds achter ons gelaten. Social media zijn een gegeven en zijn inmiddels niet meer weg te denken uit het marketinglandschap. 86% van de bedrijven gaf eind 2009 aan meer met social marketing te gaan doen in het jaar 2010. Toch zijn de meeste mensen nog erg op zoek naar de structuur achter social media. Is de technologie de main driver, of toch het sociale gedrag van de mens? Welke technieken zijn er allemaal en welke gedragskenmerken liggen hier aan ten grondslag? Allemaal zeer revelante vragen waar we in ons boek Social Marketing Strategie, dat in juni/juli zal verschijnen (reeds te reserveren op Managementboek.nl) aandacht aan zullen besteden.

Eerder publiceerde ik al een artikel over het invloedenlandschap, waarin duidelijk werd door welke omgevingsvariabelen de consument wordt beïnvloedt. Iets verder in de trechter van ons boek komen we het social media structuur model tegen, waarmee we inzichtelijk trachten te maken hoe social media nu exact in elkaar steekt. Hieronder een eerste blik op het model.

Het social media landschap is ontstaan met de komt van het zgn. social computing. Wat terminologie betreft kent deze term vele namen als: Web 2.0, social software, het interactieve web etcetera. Was het werken met computers en het internet in de begintijd een a-sociale bezigheid, in de letterlijke zin van het woord, gaande weg de ontwikkeling van het internet heeft de computer zich ontdaan van zijn rekenmachine- imago en zich langzaam aan tot communicatieapparaat ontwikkeld. Over de ontwikkeling van Social Computing heeft Forrester Reaseach in 2006 een model gelanceerd dat de motor aangeeft van de ontwikkeling van het fenomeen social computing in de loop van de tijd.

Op basis van dit model zijn Martijn Planken en ik aan de slag gegaan met het onderstaande model, dat de structuur van social media en diens effecten in kaart brengt. Vooral het leefstijlspecialisme van Martijn heeft inhoud en diepgang toegevoegd aan dit model, waar we heel wat kopzorgen om hebben gehad. Een slimme tip van Marco Derksen wees ons overigens op de overeenkomsten met een eerder model van Forrester. Onze focus gaat echter meer naar menselijk gedrag uit en minder naar technologie, zoals dat bij Forrester het geval is.

In de kern van het model zien we de wisselwerking van het verschijnsel social computing, waarbij zowel techniek als gedrag een elkaar versterkende waarde hebben. In de symbiotische relatie tussen mens en techniek ontstaan Social Media functies, die de tweede schil in het model vormen. Deze functies zijn de basale bouwstenen die binnen social media worden gebruikt. Hoewel we hier alleen al een boek over zouden kunnen schrijven wil ik hier enkel een aantal van deze social media functies benoemen. Enkele klinkende voorbeelden zijn: forums, wiki’s, weblogs, microblogs en social networks.

Social Media Functies zijn erg basale functionaliteiten die niet altijd los worden aangeboden. Deze functies zijn vaak slechts bouwstenen. Ze vormen op hun beurt weer de basis voor de verschillende social media applicaties die we op dit moment kennen. Twitter, facebook, Hyves, grote communities als FOK.nl, partyflock of Tweakers zijn opgebouwd uit verschillende social media functies en worden aangeboden als ‘Software as a service’, of te wel applicaties die vanaf het internet via een browser worden aangeboden aan de gebruiker. Deze ontwikkelingen pakken we in het model samen als de derde schil, benoemd met de overkoepelende benaming ‘software’.

Dan zijn we al aanbeland bij de laatste schil van het structuurmodel, de apparaten. De apparaten waarop we ons internetgebonden social gedrag vertonen worden steeds belangrijker en geavanceerder. Het belang hiervan wordt steeds groter gezien de wens om lokaal/geografisch en mobiel social actief te kunnen zijn. Niet geheel verwonderlijk speelt de mobiele telefoon hierin de belangrijkste rol. Maar er kan ook gedacht worden aan ontwikkelingen als tablets en natuurlijk nog steeds de personal computer.

Tot zo ver het social media structuurmodel, waarmee we weer een stap in het opstellen van ons boeken hebben ingevuld. De laatste maanden staan in het teken van afronding en perfectionering, we hopen natuurlijk dat het resultaat jullie gaat bevallen!

Over de auteur

Sjef is social media strateeg. Hij is Commercieel Directeur en DGA bij DailyDialogues en is oprichter van Bijgespijkerd.

14 reacties

  1. Ha Vo (SimplyH @ Twitter)

    Hi Sjef,

    Ik kijk er naar uit! De gehele combinatie is het juiste perspectief! Te vaak kom ik marketeers tegen die alleen naar de tooling, de populaire Web 2.0 platformen, kijken. Ze missen de gehele trend, dat juist de combinatie van hardware, software en de ervaring van gebruikers met het web zorgt voor een revolutie. En die wordt sociaal, lokaal en location based!

    Je vindt het vast niet erg als ik 25 stuks bestel en ze uit ga delen 😉

    Bedankt alvast!

    Ha

    Beantwoorden
  2. Sjef Kerkhofs

    @Ha, daar hebben wij natuurlijk geen enkel probleem mee 😉 Het kan op Managementboek.nl zoals je ziet haha.

    Serieus heren, dank voor de reacties!

    Beantwoorden
  3. Ha Vo (SimplyH @ Twitter)

    @Martijn, Sjef laten we een keer face to face ontmoeten, volgens mij kunnen we elkaar versterken. Zoals vanavond zat ik met allemaal commerciele directeuren die mijn social business demo’s een brug te ver vonden. Misschien kunnen jullie hun duidelijk maken dat die bruggen best met concrete korte termijn stappen best te bouwen zijn.

    Gr. Ha

    Beantwoorden
  4. Martijn Planken

    @marco, ons model heeft een sterke menselijke focussed. Het model wat je aandraagt is sterk techniek gefocust. Het betoog in het boek is dat social media functies ontstaan vanuit de menselijke behoeftes in samenspel met de ontwikkeling van techniek.

    Beantwoorden
  5. marco

    Martijn, dat is het model van Forrester ook; plaatje dat jullie hierboven gebruiken waarbij technologische en sociale behoeften leiden tot social computing is zelfs letterlijk uit rapport van Forrester vertaald. Niet erg, maar zou het zeker noemen!

    Beantwoorden
  6. Martijn Planken

    We hadden in het artikel ook al aangegeven dat het Social Computing model een model van Forrester uit 2006 was. We hebben nu dankzij jou het tweede model ook gelinkt aan dat van Forrester.

    Beantwoorden
  7. letty

    Ook moest ik denken aan deze quote: ‘Organizations don’t need “social media” strategies. They need social strategies: strategies that maximize meaning.’

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.