Leestijd: ca. 4 minuten

Crowdfunding is hot, dat is algemeen bekend. Tal van sites, zoals Pif World en de 1%club zetten deze nieuwe manier van werving voor goede doelen succesvol in op innovatieve nieuwe manieren. Maar als het op goede doelen niveau werkt, waarom dan ook niet op gebied van kunst? Dat moeten de oprichten van het onlangs gelanceerde Voordekunst.nl ook gedacht hebben. Een kort interview met Meike le Coultre over de eerste weken na lancering.

Wie zijn de initiatiefnemers achter voordekunst.nl? Voordekunst.nl is een initiatief van het Amsterdams Fonds voor de Kunst (AFK), een gemeentelijk subsidiefonds waar kunstenaars en kunstinstellingen een bijdrage kunnen vragen voor kunstprojecten.

Wanneer en hoe is men op het idee gekomen van deze site? Het AFK verwacht van kunstenaars en kunstinstellingen dat ze naast de bijdrage van het Fonds ook op andere manieren in inkomsten voorzien. Om dit ondernemerschap te stimuleren wilden we een tool ontwikkelen waar kunstenaars, fondsen, particulieren en bedrijven samen komen om kunstprojecten mogelijk te maken.

Waarom deze site? Er is voor een online platform gekozen omdat dit de meest transparante en toegankelijke manier is om de projecten te presenteren en de steun inzichtelijk te maken. Ook kan er op deze manier goed aangesloten worden bij bestaande netwerken en draagvlak via de social media en ander online informatie over de kunstprojecten.

Hebben jullie je laten inspireren door andere initiatieven, zoals de 1%club, dat veel
overlap toont met voordekunst.nl?
Er zijn veel andere goede voorbeelden van crowdfunding, waar we ons natuurlijk in hebben verdiept voordat we begonnen. De belangrijkste inspiratiebron voor ons waren sellaband en kickstarter, een Amerikaanse crowdfunding site voor kunstprojecten.

Hoe denken jullie in een dergelijke niche voldoende kritische masse te bereiken? Wij proberen het platform zo breed mogelijk onder de aandacht te brengen, maar uiteindelijk is het aan de projecthouders zelf om aansluiting te vinden bij particulieren en bedrijven, en die aan te spreken met hun kunstproject.

Ik zie al wat forse afgeronde projecten, wat is de verklaring voor het feit dat deze zo snel na de lancering voldaan zijn? De projecten die hun financiering al rond hebben, hebben zowel bedrijven weten te enthousiasmeren, als vele particulieren. Niet alleen in hun directe omgeving, maar ook via facebook en twitter zijn hun oproep en filmpjes als een olievlek verspreid en hebben zo veel donateurs bereikt.

Wat zijn de traffic en participatiecijfers geweest gedurende de eerste pakweg week na de lancering? De eerste weken van november hadden we een dagelijks gemiddelde van 30.000 hits en  5500 unieke bezoekers. Er waren tot nu toe 271 donateurs (donaties).

Zijn jullie tevreden over de huidige voortgang in de eerste periode? We zijn heel trots dat er in deze korte periode al twee projecten zijn gerealiseerd, en dat er zoveel leuke reacties en aandacht voor het platform is. Maar we beseffen ons ook dat de kunstenaars hard moeten blijven werken om de aandacht vast te houden en hun omgeving te blijven enthousiasmeren om ook daadwerkelijk te doneren.

Welke drempels/valkuilen zijn jullie tegen gekomen bij de realisatie en gedurende de eerste week live? Naast wat technische uitdagingen is er door de timing een hardnekkig misverstand dat dit dé oplossing zou zijn voor alle bezuinigingen op kunst.

Over de auteur

Sjef is social media strateeg. Hij is Commercieel Directeur en DGA bij DailyDialogues en is oprichter van Bijgespijkerd.

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.