Leestijd: ca. 6 minuten

Brabanders en social media, het lijkt een match made in heaven. Nu wil ik mijn provinciegenoten niet generaliseren als gezellige keuvelaars die ook online graag ‘buurten’, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat social media hier net iets gretiger wordt omarmd dan – pak hem beet – Zeeland.

Op zoek naar bewijs hiervoor kwam ik interessante feiten tegen.

Penetratie

Ik werd getriggerd door het recente onderzoek van OBI4wan naar Twitter-gebruik in Nederland. Je weet wel, dat van die 1 miljoen actieve twitteraars. Qua Twitter-penetratie haalt Brabant hier een derde plek met 13,8 procent – na Noord- en Zuid-Holland (19,9 en 19,5%).

Logisch, zul je zeggen: hoe meer steden, des de groter de Twitter-penetratie.

SMC’s

Dat zou ook de verklaring kunnen zijn voor het aantal Brabantse Social Media Clubs. Van de 13 officiële ‘chapters’ in Nederland komen er vier uit deze provincie: Eindhoven, Den Bosch, Tilburg, en binnenkort gaat ook SMC076 in Breda van start. Deze lijst is niet eens helemaal compleet: ook Veghel (!)  organiseert regelmatig SMC-bijeenkomsten, maar deze zijn blijkbaar nog niet officieel geregistreerd. (Overigens heeft SMC073 de meeste followers in Nederland, volgens Twittergids).

Open coffees

Ook in de open coffees voert Brabant de lijst aan: met 7 steden staat de provincie gelijk met Noord- en Zuid-Holland. Logisch: hoe groter de plaats, des te meer kans op een netwerkbijeenkomst. En Brabant telt nu eenmaal veel steden. Opvallend is echter dat ook de wat minder grote steden als Oss en Bergen op Zoom meedoen.

Influencers

Of je hem nog Brabander kunt noemen laat ik in het midden, maar geboren Bredanaar Tiësto is nog altijd de Nederlander (is hij dat nog wel?) met de meeste followers: ruim 570.000.

Ook op social media en marketing-gebied hebben ‘we’ heel wat influencers afgeleverd. Denk aan Alexander Klöpping, Henk de Hooge (en veel andere DutchCowboys), Frank Meeuwsen, Polle de Maagt, Jan Willem Alphenaar, Tony Bosma, Marjolijn en Johan Voets. En ik vergeet er vast nog een hele hoop.

Ondernemers

Uit ervaring weet ik dat het niet moeilijk is om interessante sprekers uit Brabant te krijgen voor evenementen. Het aantal startups en gevestigde namen op social media-gebied is onuitputtelijk: Youropi, Whoopaa, Kittyhawk, Freshheads, Pondres, Tribal, C2K,  noem maar op.

Provincie

Drie keer raden welke provincie de meeste followers op Twitter heeft? Nou?

Fout.

Het is Limburg (2.641). Brabant komt daar iets onder met 2.392. Maar wel met het verschil dat de Limburgse ambtenaren veel scheutiger zijn met tweets: ruim 48.000 tegenover ruim 600 in Brabant.

Nieuws

En welke provinciale omroep heeft de meeste followers op Twitter?

Juist!

Omroep Brabant heeft er ruim 10.000 (nummer 2 is RTV Utrecht met ruim 6.000).

De eerlijkheid gebied te zeggen dat Noord- en Zuid-Holland hier een beetje buiten de boot vallen. Zuid-Holland heeft geen provinciale zender. Omroep West en RTV Rijnmond zijn hier samen verantwoordelijk voor 15.000 followers. RTV Noord-Holland telt nog geen 4.000 followers, maar de Amsterdamse stadszender AT5 meer dan 25.000.

Damn you, Amsterdam

En daar zit nu precies het dilemma van deze provincie-vergelijking. Natuurlijk is Amsterdam hét social media epicentrum van Nederland. Door de grote populatie studenten en hoger opgeleiden is de penetratie in onze hoofdstad groter dan in welke andere stad of streek dan ook. In zijn eentje sleurt Amsterdam hiermee Noord-Holland naar de toppositie in Nederland.

Maar hoe ziet het met de rest van deze provincie? Zouden Amstelveen, Alkmaar, Volendam en Den Helder erg social media savvy zijn?

Ik denk het niet.

Juist hierin zit volgens mij de kracht van Brabant. Deze provincie is een deken van middelgrote en grote steden, maar zonder een duidelijke koploper die een zwart gat is voor alle bedrijvigheid en innovatie in de regio. Eindhoven is wel het hart van de kennisregio, maar dat heeft niet verhinderd dat er naast SMC040 ook een variant in 013 en 073 is opgestaan.

Dat, en onze grote mond misschien.

Disclaimer

  • Ik hoor je denken: social media is toch geen wedstrijd? En is het mooie aan social media nu juist niet  dathet de grenzen van provincies en zelfs landen overschrijdt? Helemaal mee eens, maar ik vind het wel interessant om te kijken of er in de ene regio meer mee wordt gedaan dan in de andere (en zo ja, waarom?).
  • Qua inwoners is Noord-Brabant (na, je raadt het al, Zuid- en Noord-Holland) de grootste provincie met 2,4 miljoen inwoners. Zie Wikipedia voor het complete overzicht.
  • Het aantal followers van de provincies en omroepen is gemeten op 27 augustus 2011.
  • Ja, ik woon en werk zelf in Brabant. Maar ik ben er niet geboren (wel in Limburg).
  • Nee, in dit artikel komt geen sluikreclame voor mijn werkgever voor.
  • Misschien wel voor SMC073, waar ik in de organisatie zit – maar dat is puur vrijwilligerswerk.
  • Nee, anekdotisch bewijs is geen wetenschappelijk bewijs. Maar als je andere bewijzen hebt (of zelfs vermoedens) die een andere richting op wijzen, dan lees ik het graag in de comments!

Over de auteur

Freek verzorgt mediarelaties voor verschillende bedrijven bij Lewis PR en adviseert ze op het gebied van social media. Daarvoor werkte bij verschillende titels van Wegener.

9 reacties

  1. vanmaanen

    Over de provincies: Men voelt zich echt Brabander, of Fries of Limburger. Dit geldt echter niet voor sommige andere provincies, volgens mij ben je eerder Rotterdammer dan Zuid-Hollander (is dat een woord?).

    Dit geldt ook voor Overijssel: Die provincie scoort denk ik laag omdat men zich daarmee niet erg identificeert. Je bent een Tukker (voelt je Twents) of Sallands, of een Deventernaar.

    Verder leuk artikel btw.

    Beantwoorden
  2. Freek Janssen

    @vanmaanen: Ik kan alleen maar praten over Brabanders (en Limburgers), en daarin heb je zeker gelijk. Ik denk inderdaad ook niet dat veel mensen zich Overijsselnaar of Zuid-Hollander vinden.

    Maar ik weet of er een verband is tussen je verbonden voelen met je provincie en de penetratie van social media? Misschien wel in de mate waarin de Twitter-accounts van de provincie en regionale omroepen worden gevolgd, maar de andere criteria die ik heb gebruikt zouden daar niet mee in verband moeten staan.

    Verder dank voor de complimenten, ook aan Tom!

    Beantwoorden
  3. Joost van Beek

    Hallo Freek,

    Leuk artikel maar ik heb toch nog een kleine correctie op je artikel….SMC0413 (Uden / Veghel) zijn wel geregistreerd.

    Groeten Joost namens SMC0413

    Beantwoorden
  4. john

    Leuk artikel! Dat van die grote mond valt echter wel mee, Brabanders staan met name in Amsterdam juist bekend om de bescheidenheid. Misschien wordt het tijd dat we de aanval maar eens inzetten op Amsterdam, Brabant als #1 internetprovincie (met Den Bosch als hoofdstad!)

    Beantwoorden
  5. Joost van Beek

    Hoi Freek,

    Ik weet dat er daar problemen zijn geweest met onze naam 0413 omdat dat meerdere plaatsen zijn (o.a. Uden en Veghel) Maar we staan er volgens mij al zeker een paar maanden op…. We hebben inmiddels ook al 6 bijeenkomsten achter de rug op naar nummer 7 op 12 september….

    Beantwoorden
  6. Thomas van Amerongen

    Twitter aantallen vergelijken voelt altijd zo goedkoop, je kunt zoveel volgers krijgen door gewoon veel bots te vangen met populaire hypes te strooien in je account. Lijkt me dus niet handige vergelijker.

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.