Leestijd: ca. 3 minuten

Het zal Twitterend Nederland niet ontgaan zijn; Carglass wordt momenteel flink door het slijk gehaald op Twitter omdat bepaalde mensen niet gecharmeerd zijn van de TV reclames. Enkele Twitteraars hebben hadden vandaag duidelijk een missie: de hashtag #carglasszuigt trending topic maken en via de Twitteraccount NL_Carglass nog eens flink olie op het vuur gooien door op domme wijzes te reageren uit naam van het webcare team.

Het was natuurlijk wachten op dergelijke activiteiten en statements vanuit individuen binnen Twitter….social media zijn tenslotte toch een beetje het hippietijdperk van deze tijd (van tijd tot tijd ongecontroleerd en rebels) ;). Het kanaal is bijzonder gevoelig voor reputatiebeschadiging, of dat nu terecht of onterecht is. Toch is deze ontwikkeling bijzonder boeiend, aangezien dit de discussie over internetwetgeving/social media wetgeving zondermeer een boost zal geven. Carglass leidt momenteel zonder twijfel forse imagoschade en zal daar allerminst blij mee zijn. Ik kan me dan ook niet voorstellen dat ze GEEN juridische stappen zullen gaan ondernemen. Met name kan gedacht worden in de richting van ‘laster’ of ‘smaad’. Op BNR was vanuit Carglass al te horen dat men nu even niet weet waar te beginnen…logisch denk ik!

Ik ben echter vooral erg benieuwd naar de publieke opinie rondom dit voorval. Enkele vragen die ik graag wil bespreken zijn:

1) Moet er een wetgeving komen die social media laster/smaad aanpakt als deze ongegrond is?

2) Is dit uberhaupt te controleren?

3) Hoe moet Carglass reageren?

Mijn mening: Dit zijn een x aantal Twitteraars die proberen aandacht te scoren over iemand anders rug, puur omdat de reclames irritant zijn (welke zijn dat overigens niet…). Buiten dat dit absoluut niet mijn ‘cup of tea’ is betwijfel ik of de betreffende personen het potentiële effect voor anderen wel goed inschatten. Je beschadigt hiermee niet alleen een merk, maar ook de mensen achter het merk, een niet al te fraaie manier om aandacht te trekken als je het mij vraagt.

Als Carglass zijnde zou ik hier dan ook niet te zwaar op reageren. Laat Nederland zien dat het hier ‘slechts’ om aandachtstrekkers gaat en maak een publiek/corporate statement. Overigens is het natuurlijk wel slordig dat de account NL_Carglass nog niet door Carglass zelf was vastgelegd. Laat dit nogmaals een waarschuwing voor alle merken in Nederland zijn!

Zie voor meer info ook Marketingfacts

Over de auteur

Sjef is social media strateeg. Hij is Commercieel Directeur en DGA bij DailyDialogues en is oprichter van Bijgespijkerd.

13 reacties

  1. Thijs Albers

    Een kleine ster in de reputatie van Carglass. Maar een beetje communicator met gevoel (voor humor) moet hier toch iets heel moois van kunnen maken en dit in eigen (Carglass) voordeel kunnen omzetten. Ik zeg: het is een dankbare voorzet.

    Beantwoorden
  2. Sander Jonker

    Dit is toch gewoon een hele goede Virale Marketing aktie van Carglass zelf:
    1. Creëer een “buzz” wat nergens om gaat
    2. Zorg er voor dat het lijkt op een slechte studentengrap
    3. Lift mee op de “Trending Topics”
    4. gratis goede SEO dankzij alle “specialisten” die je niet hoeft in te huren
    5. zorg ervoor dat je alle sociale media controleert.
    6. de rest gaat vanzelf 🙂

    2 stagairs: 100 EUR 2 computers: 1000 EUR Goede marketing: Priceless

    Beantwoorden
  3. Writeaholic

    Ik denk dat je met ‘authorized accounts’ heel wat van dit soort situaties kunt voorkomen. Sommige BN’ers en buitenlandse sterren hebben een prachtig vinkje naast hun naam. Moet toch ook voor merken/bedrijven kunnen?

    Verder vind ik het geen ‘probleem’. Ik vind het juist magnifiek dat zoiets gebeurt; het waarschuwt ons en maakt ons bewust van het feit dat we niet alles zomaar moeten geloven en dat merken en identiteiten op sociale media niet altijd even veilig zijn.

    Afijn, als het geen viral is van Carglass (wat het waarschijnlijk niet is getuige de tweets van @Maikel_S), dan hoop ik dat het bedrijf er een positieve draai aan geeft en gebruik maakt van de (negatieve) publiciteit in plaats van stappen ondernemen tegen de initiatiefnemers. Misschien wordt het tijd dat ze hun ‘echte’ account eens in gebruik gaan nemen!

    Beantwoorden
  4. Gyurka

    Tsja, NL_Carglass, Carglass_NL, CarglassNL, wat zou je als organisatie allemaal moeten bezetten? Ze gokken qua marketing duidelijk niet op online, en misschien is het daar ook wel niet echt het product naar, dus ik kan me best voorstellen dat ze er niet bovenop zaten. (Niet iedereen checkt 24/7 twitter.) ‘Een beetje jammer’, zoals men dan zegt, maar ook niet de blunder waar sommigen op lijken te duiden als ik twitter zo lees.

    Zelf heb ik het niet zo meegekregen, alleen de nasleep, eigenlijk. En ik ga verder met Sjef mee in de gedachte wat Carglass hier niet zo veel meer aan moet doen. Bij het opmerken er direct een leuke spin aangeven was wellicht een optie geweest. Maar de aandacht ligt nu vooral op ‘kijk eens wat kan met Twitter’ in plaats van Carglass an sich, lijkt het. Lekker laten zitten dus, als ik Carglass was.

    Beantwoorden
  5. Sjef Kerkhofs

    Als een organisatie 1 Twitteraccount actief gebruikt en daar flink wat followers krijgt, dan is het niet eenvoudig meer een fake-account te hypen.

    Ben je echter niet zo actief, dan zou ik zoveel mogelijk combinaties proberen vast te leggen.

    Beantwoorden
  6. Patrick Petersen

    Hmm. Zag meerdere discussies en ook een rendez-vous met het Tripoli-Rubenverhaal met de Telegraaf. Ook daar via Twitter een ‘anti-campagne’. Juridisch is dit goed aan te pakken.

    Als we kijken naar de uitspraken op gebied van domeinnamen misbruiken (onder andere het verschijnsel typosquatting) dan is de juridische sanctie duidelijk: inleveren de boel bij de vermeende merkrecht-eigenaar waarvoor dwaling ontstaat anders keiharde strafrechtelijke vervolging.

    Verder gewoon een mooie case om te zien hoe wij in social Kikkerland regelmatig voor trending topics zorgen 😉

    Beantwoorden
  7. Danny Verhoeven

    Zoals in het artikel al wordt aangegeven “Laat dit nogmaals een waarschuwing voor alle merken in Nederland zijn!”

    Deze case benadrukt nogmaals dat bedrijven moeten monitoren wat er over het merk, product of personal brand gezegd wordt.

    Beantwoorden
  8. Gyurka Jansen

    Actie ondernemen of niet, het lijkt me iig duidelijk dat wij hier talloze inhakers kunnen verzinnen. Dus zoiets lijkt me uitermate geschikt voor een snelle canpagne van die of gene als leuke (goedkope?) inhaakactie. Er bovenop zitten biedt in die zin wel voordelen, die wellicht enigzins genivellleerd worden als iedereen er bovenop zit, maar wie dan weet… 😉

    Beantwoorden
  9. Ha Vo (@Simply op Twitter)

    Ik ben het ermee eens dat dit soort acties de ogen zouden moeten openen van veel merken die nog steeds Twitter naast zich neer leggen. De andere kant van de medaille vind ik persoonlijk weer bevestigend aan de kracht van Twitter.

    Maar hoe dan ook, de tweets verdwijnen al gauw en het is weer business as usual. Webdare is de enige manier volgens mij voor bedrijven om de impact van dit soort cases, die er altijd zullen komen, te minimaliseren. Bedrijven kunnen niet wachten en alleen Webcare doen, ze moeten hun imago en fanbase op gaan bouwen om dergelijke cases sneller neer te slaan. Misschien gaan hun fans het wel doen 😉

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.