Leestijd: ca. 4 minuten

bel me nietHet zal niemand ontgaan zijn dat afgelopen donderdag 1 oktober de gewijzigde Telecommunicatiewet in werking is getreden. Gelijktijdig is ook de website www.bel-me-niet.nl gelanceerd. Op deze website kun je aangeven of je nog gebeld of gemaild wilt worden door commerciële bedrijven en door goede-doelen-organisaties. Een goede zaak vind ik. En met mij vinden vele anderen dat.

 

 

 

Website Bel-me-niet register overbelast
Volgens Nu.nl hebben zeker 55.000 mensen zich al geregistreerd. Vrijdag schreven zich per uur zo’n vier- tot vijfduizend mensen in. Zaterdagochtend waren dat er ook nog zo’n drie- à vierduizend per uur. Op de eerste dag raakte de website dan ook overbelast. De website van het Bel-me-niet Register meldt vandaag:

“Door de massale belangstelling hebben we het registratieproces moeten aanpassen. Nadat u uw gegevens ingevoerd heeft worden deze later verwerkt in het register.”

Ondanks (of misschien wel dankzij) dat ik marketeer ben, erger ik me groen en geel aan al die ongewenste commerciële-uitingen. Het toppunt vind ik de bedeltelefoontjes van goede doelen. Als een goed doel geld nodig heeft dan worden altijd eerst de trouwe donateurs gebeld. En dat wordt op een zeer geraffineerde manier gedaan.

Laatst werd ik gebeld door een goede-doelen-organisatie waar ik donateur voor ben. Het ging namelijk helemaal niet goed met Jimmy, de chimpansee. Jimmy lag ergens in Spanje aan een ketting weg te kwijnen. En zonder mijn steun zou Jimmy een eenzame dood sterven.

Nou sta ik redelijk sterk in mijn schoenen, maar ik geloof werkelijk dat veel van die zachtaardige dier- en menslievende donateurs hier keer op keer in trappen. Ze laten zich een schuldgevoel aanpraten wat alleen nog maar afgekocht kan worden. De ene keer moet Jimmy geholpen worden en een week later worden ze gebeld omdat Bokito de gorilla diep ongelukkig is. Ik vind het dan ook een goede zaak dat deze praktijken aan banden wordt gelegd.

Mosterd na de maaltijd
Natuurlijk heeft dit ook een keerzijde. De nieuwe wetgeving is een flinke klap voor call centers en (tele)marketeers. Zeker in deze moeilijke economische tijden zit geen enkel bedrijf op beperkende wetgeving te wachten. Ik ben de afgelopen week overspoelt met e-mails van klanten, relaties en volstrekt onbekenden.  Na mij  jarenlang ongevraagd nieuwsbrieven te zenden, wordt mij opeens poeslief gevraagd of ik dit eigenlijk wel op prijs stel.  Hoe noemen ze ook al weer? Mosterd na de maaltijd. Nog steeds snappen bedrijven het niet: het gaat niet alleen om het product maar ook om de klant!

Spelen met social media
Veel (tele)marketeers zijn bruut wakker geschud en gaan zich overhaast beraden hoe ze nu de producten aan de man moeten brengen.  Sommige zijn al een beetje aan het spelen met social media. Maar snappen doen ze het nog niet echt. LinkedIn wordt aangewend om ongegeneerd het bedrijf en product te promoten. Invitations worden naar Jan en alleman gestuurd en groepen worden gebruikt als gratis advertentiemarkt. Via Twitter worden automatisch mensen gevolgd en gebombardeerd met  aanbiedingen en informatie.

Het gaat niet alleen om de knikkers maar ook om het spel
Op de een of andere manier blijken (tele)markeers enorm bedreven in het vinden van nieuwe mogelijkheden om hun klanten lastig te vallen.  Slechts een handvol snapt dat het niet alleen om de knikkers gaat maar ook om het spel. Ik vraag me dan ook oprecht af wanneer het eerst twitter-mij-niet register geopend wordt.

Wat vinden jullie?
Ik ben benieuwd naar jullie mening. Zal de nieuwe wetgeving er voor gaan zorgen dat meer bedrijven gebruik gaan maken van social media, puur en alleen voor commerciële doeleinden?

Over de auteur

12 reacties

  1. Sjef Kerkhofs

    @Marianne: Mooie post! Ik denk dat deze wijzigingen zeker wel het gebruik van Social media gaan verhogen…ik heb al van enkele bedrijven deze overweging vernomen. Ik hou echter mijn hart vast bij de manier waarop dit zal gaan 🙁

    Beantwoorden
  2. vanmaanen

    Wat mij verbaasde;

    Toen gisteren eindelijk de website http://www.bel-me-niet.nl weer werkte, inderdaad in aangepaste vorm, werd ik geacht naast mijn telefoonnummer & mailadres mijn adres en postcode in te vullen.

    Nergens uitleg waarom en wat er mee gebeurt. Oomk niet bij de FAQ, disclaimer of privacy statement. Erg slechte zaak, juist gezien de aard van de website…

    : Marc

    Beantwoorden
  3. Coen Meerbeek

    Ik ben bang dat je vraag beantwoordt moet worden met een volmondig ja.
    Op de een of andere manier zijn er altijd mensen die denken dat een overdaad aan informatie werkt. Ook al is het percentage minimaal.
    Ik ben benieuwd hoe de consument hierop gaat reageren.
    Het is aan diensten die de mogelijkheid bieden om een menselijk filter toe te passen op de overdaad aan informatie om de consument de krenten uit de pap te laten halen.

    P.S. Leuke post!

    Beantwoorden
  4. Tim van Waard

    Het twitter-mij-niet-register zou niet hoeven, omdat

    a) als iemand (een bedrijf) jou volgt, betekent het niet dat jij het bedrijf volgt (en dus de updates hoeft te zien)

    b) als een bedrijf je niet aanstaat op Twitter, dan block je deze meteen. Een keuze die je bij e-mail (of telefonische marketing) niet hebt.

    c) Als je je op een publiek medium als Twitter begeeft, dan kun je verwachten dat als je over een bepaald bedrijf Twittert, dat dit bedrijf jou gaat volgen.

    Maar goed, even over de hoofdvraag:

    Ja, ik denk dat meer bedrijven social media gaan ge- of misbruiken. En die bedrijven zullen net zo hard genegeerd worden. Social media is een fantastisch middel om met klanten in contact te komen, mits je niet vergeet dat er het woord “social” in zit.

    Beantwoorden
  5. Marianne

    @Tim goede punten heb je. Natuurlijk kun je followers blocken net als dat je spam e-mail kunt filteren. Maar waar ik bang voor ben is dat door het verkeerd gebruik van social media het gebruiksplezier en uiteindelijk dus ook het gebruik ervan zal afnemen.

    Beantwoorden
  6. Tim van Waard

    @Marianne dat begrijp ik. Ik word er zelf ook soms moedeloos van als ik weer eens wordt toegevoegd door de vele bots en spammers. Dit ontmoedigd mij echter niet om social media te gebruiken.

    E-mail heeft ook altijd overleefd, ondanks de spam en virusaanvallen. En waarom? Omdat het zo handig is en de voordelen nog altijd prevaleren over de nadelen. Laten we hopen dat bedrijven zullen inzien dat ze met een zachte aanpak veel meer sympathie kweken dan met ongeinteresseerd spammen op zoveel mogelijk plekken 🙂

    Beantwoorden
  7. Petra Kozijn

    Kan iemand mij dan wel vertellen wat een goede manier is om producten of diensten onder de aandacht te brengen?

    Mijn bedrijf is gericht op de telefonische benadering van bedrijven. Allereerst wordt er door mij gevraagd:
    Of ik stoor. Is dat het geval, wanneer terugbellen. Is het antwoord nooit: Luisteren!!!
    Uitgangspunt is: hoe wil jij benaderd worden? Als iemand je iets netjes en correct vraagt en er zijn goede argumenten, waarom niet? Is er geen interesse, moet je afhaken!

    b) als een bedrijf je niet aanstaat op Twitter, dan block je deze meteen. Een keuze die je bij e-mail (of telefonische marketing) niet hebt.

    Regel B: ben ik niet mee eens! Stel je een mail niet op prijs: die is je niet zomaar gestuurd. Een koude benadering: ja interesse of nee geen interesse. Voorwaarde is: houd de reacties bij in een database. Als je thuis bezoek krijgt, zeg je toch ook niet het is ongewenst? Ben benieuwd naar reacties.

    Beantwoorden
  8. j. milikan

    al die rommel iedere keer weer.
    om wanhopig van te worden
    prijzen beloven (maar niet heus!!)
    laat die rommel voor mij maar achterwege

    Beantwoorden
  9. Mirjam

    Beste Petra, een wat late reactie, dat komt voort uit mijn zoeken naar mail-me-niet, in navolging op bel-me-niet.
    Ik wil niet gebeld worden, niet als ik gestoord word, maar ook niet als ik niet-gestoord word. Gewoon NIET. Er zijn geen goede argumenten om me te bellen: ik heb er geen belang bij namelijk.
    Bezoek thuis? Van vrienden en familie graag, die zijn onaangekondigd altijd welkom. Vreemden die me iets willen verkopen: nee, niet welkom, nooit. Als ik op zoek ben naar een product of dienst die ik wil aanschaffen, bel ik wel zelf, zoek op internet, informeer me. Ik heb geen énkele behoefte aan iemand die me iets probeert te verkopen zonder dat ik daar om gevraagd heb.
    Misschien vervelend voor jou en je collega’s, maar ik vind ‘jullie’ (niks persoonlijks) buitengewoon hinderlijk. Sorry.

    Beantwoorden
  10. tom brood

    krijg ca. 100 ongewenste reclamemails per week ondanks mijn firewall. Zal wel es ergens een info gevraagd hebben dus eigen schuld.
    Zou er gaarne van verlost worden.

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.