Leestijd: ca. 3 minuten

Pinterest is niet alleen een sociaal netwerk, het is ook een visuele zoekmachine en productiviteitstool. Jammer genoeg blijft het zakelijk gebruik van Pinterest nog achter in Nederland. Vaak komt dat omdat mensen niet goed weten hoe ze Pinterest slim in kunnen zetten. Daarom hieronder 5 tips zodat je meer uit Pinterest haalt als ondernemer of marketeer.

#1 Maak een zakelijk Pinterest account aan

Begin met een goed zakelijk Pinterest profiel. Heb je al een persoonlijk profiel? Zet deze dan om naar een zakelijk Pinterest account. Optimaliseer je zakelijke Pinterest account en claim je website. Hiermee bevestig je dat je de eigenaar bent van die website en wordt je vaker getoond in de smart feed van andere Pinterest gebruikers, dus op de startpagina van de mensen die je volgen.

#2 Maak het mensen gemakkelijk om je pins te delen

Ga je Pinterest zakelijk gebruiken? Voeg dan ook Pinterest deelknopen toe aan je website. Meestal zit de Pinterest knop standaard bij de ‘share’ knoppen, maar zorg dat deze zichtbaar is op ieder blog zodat mensen je afbeeldingen gemakkelijk kunnen pinnen vanaf je website. Het mooie van Pinterest is dat iedere pin linkt naar de originele bron in dit geval naar jouw website.

#3  Promoot je Pinterest-profiel

Zorg er ten slotte voor dat je trouwe volgers van andere platforms weten dat je ook actief bent op Pinterest. Promoot je Pinterest-profiel:

  • Door te linken naar uw Pinterest-profiel op je bedrijfswebsite.
  • Inclusief de link in je e-mailhandtekening.
  • Cross-promotie van je zakelijke Pinterest-account op de andere sociale kanalen van je bedrijf.
  • Het nieuws van het Pinterest-profiel delen in een bedrijfsnieuwsbrief.

#4 Deel evergreen content

Op Pinterest zit niemand te wachten op selfies of foto’s van je kat. Daar heb je Facebook of Instagram voor. Mensen zoeken ideeën, informatie en inspiratie waar zij wat aan hebben. Deel ook evergreen content, dus content die niet tijdsgebonden is. Pins kunnen jaren later nog steeds gevonden en gedeeld worden. Dan is het wel handig als die informatie nog relevant is.

#5 Maak specifieke borden voor je ideale klanten

Maak alleen borden die specifiek zijn voor jouw niche en die interessant zijn voor jouw ideale klanten. Dus liever ‘Stedentrips in Europa’ dan ‘Reizen’. Maak één bord exclusief voor je eigen pins en plaats deze als eerste op je profiel. En voeg een bord omslag toe voor een professionele uitstraling. Wil je toch andere dingen bewaren die niet interessant zijn voor jouw klanten? Doet dit dan op een verborgen bord.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.