Leestijd: ca. 3 minuten
Social media heeft weinig om het lijf zonder hen die actief de meeste invloed hebben. Inzicht in wie veel invoed heeft op welk onderdeel van de social media is prettig. Twitterlijsten (http://twopcharts.com/nl/) of Twitterdirectories (http://twittergids.nl/) zijn populair.
Een beetje Tweep(=een Twitteraar) ziet zichzelf graag terug op een relevantie lijst ergens op een ranking tussen andere Tweeps. Communicatiebureau Edelman http://www.edelman.com -sinds 2005 meerdere malen verkozen tot Amerikaans pr-bureau van het jaar- heeft met Tweetlevel.com nieuw gereedschap ontwikkeld om de invloed van de Twitterende individu te meten. Waar Edelman aangeeft dat “communicatie tegenwoordig gebaseerd is op ‘relationship’ “ meet hun /weetlevel.edelman.com een doordachte formule http://tweetlevel.edelman.com/about de invloed van Twitteraars op basis van ‘trust’, ‘popularity’ en ‘engagement’. Afgeschermde Twitteraccounts kunnen helaas niet worden getest met Tweetlevel.
Een top 5 van de Nederlandse, bloggende en vloggende Twitteraars die op het Nederlands grondgebied hun ‘ding doen’:
1 @erwblo (Erwin Blom): 70
Influence | 69.7 |
Popularity | 56.1 |
Engagement | 75.6 |
Trust | 64.4 |
2 @bertbrussen (Bert Brussen): 66
Influence | 66.3 |
Popularity | 51.1 |
Engagement | 63.8 |
Trust | 60.6 |
@marketingfacts (Marco Derksen): 66
Influence | 65.6 |
Popularity | 55.8 |
Engagement | 69.4 |
Trust | 58 |
3 @2525 (Francisco van Jole): 65
Influence | 65.1 |
Popularity | 58.1 |
Engagement | 56.2 |
Trust | 61.3 |
4 @vincente (Vincent Everts): 64
Influence | 63.6 |
Popularity | 54.6 |
Engagement | 52.7 |
Trust | 56.4 |
5 @puur (Anna-maria Mantel-Giannattasio): 63
Influence | 63.4 |
Popularity | 53.8 |
Engagement | 63.2 |
Trust | 54.7 |
Opvallend is dat journalisten en redacteuren als @arjandasselaar(48), @bertwagendorp(49), @rebeccar(45) en @gijsvroom(23) lager scoren. Internationaal staan @stephenfry met 82.9 en @mashable met 82.6 aan de top. Ikzelf? Met @onlinemarketeer een bescheiden influencescore van 53. Social media en (virale) influence staan in hoofdstuk 12 van het www.handboekonlinemarketing.nl
Reply met jouw score!
Hm… 47. Dat mag wel wat beter worden!
Ik mis een beetje de korrel zout. Als ik in een ranking mezelf boven Youp van ’t Hek en Doutzen Kroes zie staan.. Enfin, dol op lijstjes. Dat dan weer wel 😉
Oh, @badlog op 42, trouwens.
@puur? Laat me niet lachen? “twitter goeroe” -> KOTS.
20 keer dezelfde tweet plaatsen om mensen maar te laten klikken noem ik gewoon spammen.
Dat @Puur daar staat is volkomen terecht!
Vanaf het begin ben ik dol op haar!
Heerlijk mens om te volgen en ik herken niets in bovenstaand zuur verhaal.
Jaloers?
Ga lekker kotsen op een prive plek aub, is wel zo netjes…
ik kom tot 49. Met name engagement lukt aardig.
Ik blijf moeite hebben met mensen die zich ‘goeroe’ noemen…..Zeker als het om zoiets als Twitter gaat.
Influence 59.3
Popularity 46.2
Engagement 69.2
Trust 55.4
Dus… 😉
Influence 53.1
Popularity 42.1
Engagement 68
Trust 47.1
Ik sluit met verder bij Gyurka aan 😉
Dus…
LOL op 41, doe ik het dus helemaal zo slecht nog niet 😉
Lijstjes, altijd leuk 🙂 Ik kom op een tweetlevel van 60 uit, net onder @puur dus 🙂
@puur Die ik ondanks haar bio een van de leukste tweeps vind, we volgden elkaar al toen Twitter nog onbekend was in Nederland. En net als haar ben ik zoekende naar de balans & heb ik een haat/liefde verhouding met Twitter.
[knip/plak:]
Tweetlevel score of @vanmaanen 60.
Name: Marc van Maanen
Bio: Blogger e-marketeer, interactive marketing, social, web2.0/ Health2.0, financieel; Unive VGZ IZA Trias IZZ/ Mtb, atb, skiing, / Postm*d.er nist / Xbox360
Influence 59.8
Popularity 48.2
Engagement 54.2
Trust 50.9
—
: Marc
Spammen van lijstjes voegt niet zoveel toe wat mij betreft..
Dit zijn er 6 he… Dat was al bekend toch ?
Grappig dat er 4 van de 6 bij de presentatiesessies van Erwin zijn boek waren afgelopen maandag…
Tijdens de opening van de Social Media Club Amsterdam (16/12) is deze post (met screenshot door @puur besproken. Is toen een mooie discussie uit gekomen wat nu precies ‘influencer’ op Twitter moet inhouden.
Ik drop wat foto’s van haar presentatie op Twitter (@onlinemarketeer)