Leestijd: ca. 4 minuten

veiligheid op internetAfgelopen donderdag gaf ik, zoals Coen Meerbeek reeds eerder beschreef, een workshop bij het bedrijf Ymor. De workshop was gericht op de impact die het aanwezig zijn in Sociale media heeft op de medewerkers en het bedrijf.

Het enthousiasme van de groep was inspirerend, en bracht een aantal interessante discussiepunten naar voren. Wat laat je wel, en wat laat je niet zien van jezelf of je bedrijf op het internet. Zelf vind ik dit een erg lastig onderwerp, en ik heb er ook geen eenduidig antwoord op. In dit artikel wil ik mijn afwegingen en knelpunten aan jullie voorleggen, met name om het onderwerp waar veel mensen mee stoeien ter discussie te stellen.

Veiligheid informatie

Ymor is een groep vol met internettechneuten, hetgeen al snel het veiligheidsonderwerp ter sprake bracht. Ik was het team aan het vertellen dat het veel eenvoudiger en goedkoper is om klanten op de hoogte te houden met informatie via Social media, dan ze elke keer persoonlijk te moeten benaderen. De reactie was duidelijk: ‘Leuk, maar al die internettools zijn nu niet bepaald erg veilig, dus gevoelige info willen we niet delen’. Ik denk dat dit een zeer verstandige keuze is als je echt veiligheidsangsten hebt. Deel informatie die voor alle klanten van toepassing is en niet gevoelig is voor eventuele problemen.

Persoonlijke informatie

Een andere discussiepunt is de mate waarin je je Social media identiteiten van persoonlijke informatie voorziet. Social media draait om informaliteit en persoonlijkheid, dat is een van de eerste dingen die in tijdens lezingen/workshops vertel. Er was echter een scherpe medewerker van Ymor die aangaf: ‘als ik mijn hobby omschrijf op mijn Linkedinprofiel, dan beperk ik wel mijn marktmogelijkheden’. Daar heeft hij natuurlijk absoluut gelijk in. Ik heb hem echter de volgende vraag voorgelegd: Als een bedrijf jou afwijst op basis van je hobby, wil je daar dan überhaupt wel werken? Daarmee was deze medewerker overtuigd…maar hoe denken jullie daarover? Wat in mijn ogen in ieder geval wel duidelijk is, is het feit dat een zakelijk en onpersoonlijk profiel vaak niet onderscheidend is ten opzichte van die 100 anderen in jouw vakgebied, met als gevolg dat je niet boven komt drijven in de groep.

Zakelijk en privé

Een ander punt dat steeds vaker terugkomt is de keuze die je maakt ten opzichte van het delen van privé informatie. Steeds meer mensen schermen hun profiel op Hyves bijvoorbeeld af, aangezien de foto’s die daar staan niet voor iedereen beschikbaar hoeven te zijn. Ik denk dat dit een verstandige doch persoonlijke keuze is. Het risico kan zijn dat zakelijke contacten het idee krijgen dat je ‘iets te verbergen hebt’, maar ik denk dat dit in vrij weinig gevallen werkelijk gedacht zal worden.

Met de hierboven beschreven onderdelen hebben we denk ik een van DE discussiepunten en knelpunten van het moderne internet te pakken. Ik heb hier nog geen standaardoplossing voor, en ik denk ook dat die er niet is. Ieder zal voor zich moeten bepalen hoe hij of zij met deze onderwerpen moet omgaan. Toch is het nog wel van belang de volgende vraag te stellen: Ben je als je delen van je persoonlijkheid gaat afschermen nog wel authentiek genoeg om een sterk onderscheidend personal brand neer te zetten?

Over de auteur

Sjef is social media strateeg. Hij is Commercieel Directeur en DGA bij DailyDialogues en is oprichter van Bijgespijkerd.

2 reacties

  1. Gyurka Jansen

    Dit is inderdaad een punt dat, vaak, naar boven komt. Zelf deel ik eigenlijk vrij veel over mezelf, dát is vooral een persoonlijke keuze en dat hoeft natuurlijk niet. Het is inderdaad precies dat argument dat je zelf al geeft bij die afwijzing over de hobby dat ik ook vaak gebruik. Daarbij werkt het wel publiceren wellicht beperkend en het nu niet publiceren terwijl het je leuk lijkt nu direct al beperkend voor je. (Je censureert jezelf om iets wat zou kúnnen zijn.) Ik tweette daar laatst nog deze mooie xkcd cartoon over.

    Waar je wel aan moet denken is gevoelige informatie, aan de ene kant zijn de communicatie methoden niet 100% veilig, dus zeer bedrijfsgevoelige informatie wil je waarschijnlijk niet zo delen. Daarnaast kunnen er ook redenen zijn om minder gevoelige informaetie niet te delen; is het nodig dat iedereen weet wie die ene vervelende klant is, of juist welke deal je nu net hebt gesloten? Niet altijd denk ik zo.

    Daarnaast is het natuurlijk wel slim om bepaalde gegevens die indentity theft en/of social engineering kunnen vergemakkelijken achterwege te laten. Of denk maar aan de “inbraak na tweet over vakantie” verhalen die je laatst hoorde. Helaas werkt het SIDN daarin ook nog niet echt mee, maar dat is misschien weer een ander verhaal. 😉

    Beantwoorden
  2. Sjoerd Bosmans

    @Sjef wbt de foto’s die je deelt..tja ik neem aan dat een ieder verstandig genoeg is om foto’s waarvan je liever niet wilt dat iemand anders ze ziet, je gewoon niet online zet;) (Ik weet het, de werkelijkheid lig anders:) )

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.