Leestijd: ca. 3 minuten

Communicatienetwerk Noord Holland (3)Communities en Social networks worden door steeds meer bedrijven en personen ingezet voor netwerkactiviteiten en relatiebeheer, dat is een feit. Ik juich deze ontwikkeling natuurlijk ook zeer toe, simpelweg gezien het feit dat je online op meer plaatsen actief kunt zijn dan offline. Toch denk ik niet dat de echte duurzame relaties puur op online contact onderhouden kunnen worden….relatiebeheer gaat verder dan enkel online netwerken.

Zelf ondervind ik dit bijna wekelijks aan den lijve. De vele contacten die ik op doe via Twitter, Linkedin, en binnen diverse andere netwerksites, leveren mijn connecties op die ik anders nooit zou hebben gekend. Kortom, online netwerken opent compleet nieuwe communities met interessante mensen voor mijn eigen community en die rondom mijn bedrijf. Als echte netwerker is dit min of meer de hemel van het netwerken. Toch merk ik bij mezelf en anderen vaak dat de echte connectie/binding pas plaatsvindt bij een real life (offline) ontmoeting.

Ik wil bedrijven en netwerkers dan ook nadrukkelijk adviseren om niet zomaar klakkeloos nieuwe mensen in hun netwerk te accepteren, aangezien dat gaat zorgen voor een passief  en niet-renderend netwerk dat bovendien niet te managen is. Natuurlijk kun je niet iedereen in je online netwerk persoonlijk leren kennen, maar probeer waar dat kan zoveel mogelijk online contacten face to face te ontmoeten, je zult zien dat het dan veel sneller kwalitatieve contacten zullen worden en blijven. Hieronder enkele voorbeelden die de kracht van de combinatie online-offline perfect omschrijven.

Obama

De enorme bedragen die Obama heeft binnengehaald voor zijn campagne zijn voor een groot deel te danken aan de krachtige combinatie van de online community, met lokale offline meetings. Burgers kregen de mogelijkheid via de online community hun eigen Obama-party te organiseren op lokaal niveau. Hier is massaal gebruik van gemaakt. Kortom, een geniale zet.

Maxime Verhagen

Iedereen kent de activiteiten van onze minister op Twitter. De meningen hierover zijn verdeeld doch over het algemeen positief. Men leert de online Verhagen steeds beter kennen, en dus was het tijd om ook het offline contact te versterken. De meetups die door het ministerie worden georganiseerd (3 juli is de volgende, ik ben er bij) zijn daarom ook een zeer geslaagd voorbeeld van een netwerkcombinatie van online en offline. Daarbij levert het ook nog eens een groot viral/buzz effect op.

Mindz

Mindz.com is het nog zeer jonge sociale netwerk van ondernemer Ronald van den Hoff. Een van de belangrijkste pilaren van Mindz is de offline meetup die  periodiek wordt gehouden, waarbij de connecties van het online netwerk samen komen om ook offline kennis te maken. De meetups bleken een groot succes te zijn!

Over de auteur

Sjef is social media strateeg. Hij is Commercieel Directeur en DGA bij DailyDialogues en is oprichter van Bijgespijkerd.

één antwoord

  1. Remco

    Afspreken met die mensen dus die jou virtueel benaderen en waarvan jij het gevoel hebt wat aan te geven te hebben, waar je wat van kan leren, mee kan co-creëren, etc..

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.