Leestijd: ca. 6 minuten

obama personal brandingVanuit StepFree geef ik regelmatig workshops en lezingen over Personal branding aan studenten, ondernemers en medewerkers van bedrijven. Vaak weten de deelnemers al wel het een en ander over de middelen die ik bespreek voor Personal branding. Wat echter meestal nog niet in hun systeem zit zijn de do’s en don’ts. Welke handelingen dragen bij aan je imago, en welke juist niet? Voor jullie een uitgebreide opsomming, afkomstig uit een van onze lezingen.

Wel doen…

Authenticiteit

Marketing is in het verleden(en nog) vaak gebaseerd op overdrijven en jezelf net iets beter voordoen dan je bent. Denk maar eens aan sollicitatiegesprekken bijvoorbeeld, ook een vorm van vermarkten. Ga je aan de slag met digitale personal branding, zorg dan dat je jezelf niet overschreeuwt, en dat je echt jezelf blijft ten alle tijden.

Integriteit

Niemand houdt van mensen die achter hun rug om anderen oplichten, of die een verborgen agenda hebben. Op het sociale internet komen dit soort dingen vaak erg snel aan het licht. Zorg dus dat je doet wat je zegt, en zegt wat je doet.

Consistentie

Consistent handelen is van groot belang als je op het internet aan de slag gaat. Als je op een bepaald weblog een reactie plaatst, zorg dan dat je niet enkele dagen laten een andere mening ventileert. Je zult op gaan vallen als iemand die anderen napraat, en dat komt niet ten goede van je personal brand.

Specialisatie

Er is overvloed in de markt, veel overvloed. Toch zul je jezelf moeten onderscheiden van de rest. Een van de beste manieren om dit te doen is door je te specialiseren op een onderwerp. Specialist in ‘Social media voor 50+’ blijft beter hangen bij mensen dan de zoveelste ‘internetmarketeer’.

Zelfkennis

Zonder kennis van je eigen sterke en zwakke punten kun je niet in staat zijn een goed personal brand op te zetten. De voorgaande onderdelen kun je dan namelijk niet met elkaar in verband brengen. Ken jezelf dus goed, en speel daar op in. Vraag hierbij ook feedback uit je omgeving, die kunnen je vaak helpen jezelf beter te leren kennen.

Relevant

Een van de meest gehoorde klachten over internet is de overload aan informatie. Als iedereen elk ditje of datje op internet zet, wordt filteren van informatie erg lastig. Zorg dus dat jouw content relevant is voor de mensen waarop je het richt. Dit wil overigens niet zeggen dat alles wat je plaatst puur zakelijk moet zijn, een flink stuk menselijkheid is zeker gewenst voor een succesvol personal brand.

Zichtbaar / vindbaar

Google is god, en vindbaarheid is alles! Deze wellicht wat overdreven uitspraak geeft wel het belang van goede vindbaarheid aan. Als je in Google gevonden wordt ben je op de goede weg. Denk echter ook aan zichtbaarheid/aanwezigheid op interessante communities, networks en blogs.

Lange adem

Personal branding is geen traject dat na enkele weken succes gaat opleveren. Houdt er rekening meer dat je pas na +/- 1 jaar intensief werk profijt zult gaan trekken uit je personal brand. Je omgeving moet tenslotte de tijd hebben te analyseren wat voor vlees ze in de kuip hebben. Een lange adem is dus een must!

Geven

Zaken doen is geven en nemen, en netwerken zeker. Geef je volgers en contacten relevante content, zonder er direct wat voor terug te vragen. Geef, en je zult vanzelf ook kunnen gaan nemen.

Niet doen….

Leugens

Zoals gezegd, offline marketing was en is vaak gebaseerd op kleine leugentjes om jezelf beter voor te doen dan je eigenlijk bent. Doe dit niet online, want je wordt keihard afgerekend op elk leugentje dat naar buiten komt.

Masker

Ik noemde net al authenticiteit als een belangrijk onderdeel van personal branding. Mensen die zich op internet anders voordoen dan ze werkelijk zijn gaan zichzelf zeker tegen komen. Ten eerste is het lastig steeds met een masker op te handelen, ten tweede komt het niet natuurlijk over op anderen.

Op de man spelen

Vaak genoeg zie ik persoonlijke discussies in de comments van weblogs staan, tussen enkele mensen. Op de man spelen is compleet nutteloos, en bovendien dodelijk voor de kwaliteit van een discussie. Laat je niet verleiden tot nutteloze persoonlijke discussies, ook al heb je gelijk. Blijf dus altijd inhoudelijk en beargumenteer je mening.

Over-enthousiasme

Een van de grote valkuilen (ik spreek uit ervaring) van personal branding is overenthousiasme. Vol goede moed en energie ga je aan de slag, om vervolgens tot de conclusie te komen dat sommige mensen niet op je zitten te wachten. Let er dus op dat je niet onnatuurlijk hard gaat rennen, je netwerk moet rustig groeien op een kwalitatieve manier.

Spammen

Probeer in de gaten te houden dat je niet gaat Spammen. Ga bijvoorbeeld niet willekeurig mensen uitnodigen in je netwerk puur op basis van enkel gedeelde interesse of iets dergelijks. Beheer je netwerk kwalitatief en ben selectief!

Opgeven binnen 1 jaar

Zoals gezegd, heb een lange adem! Zet je personal branding minimaal 1 jaar (liefst langer) door, en je zult de effecten zien. Mocht je tot de conclusie komen dat het echt niks voor je is, ga er dan vooral NIET mee door, want als je er geen energie uit haalt gaat het je niet lukken. Er zijn ergere dingen in het leven, dus don’t worry!

Mochten jullie nog andere gouden tips of ervaringstips hebben voor personal branding, laat die in de comments dan vooral horen.

Over de auteur

Sjef is social media strateeg. Hij is Commercieel Directeur en DGA bij DailyDialogues en is oprichter van Bijgespijkerd.

7 reacties

  1. Sjef Kerkhofs

    @Wolf Voor jou wellicht wel (gelukkig), voor anderen zeer zeker niet, trust me. En aangezien wij niet voor niks ‘Bijgespijkerd’ heten is die groep ook juist onze doelgroep.

    Beantwoorden
  2. Bas van de Haterd

    Goed stuk Sjef, maar ik zou beginnen met zelfkennis. Helemaal bovenaan. Pas vanuit zelfkennis kan je al die anderen doen. Pas als je weet waar je voor staat kan je authentiek zijn. Voor sommige komt dat heel natuurlijk, ik doe alles wat ik doe per ongeluk, maar voor velen is dat even nadenken.

    En bij zelfkennis moet je niet enkel kijken in mijn optiek naar jezelf (grappige tegenspraak, I know), maar ook naar je omgeving. Je moet namelijk ook naar je onderscheidende waarden kijken. En als je b.v. webdesigner bent, is heel creatief zijn vaak niet echt onderscheidend. Dan moet je de focus leggen op wat jij anders doet dan anderen. Dat kan zijn een bepaald type creativiteit (ik design veel met pixelart of ik design veel met zwart-fit foto’s of ik kan heel goed een website maken met minimale middelen of ik design voor conversie en gebruikersgemak).

    Beantwoorden
  3. Sjef Kerkhofs

    @Bas dank voor je reactie, mooie aanvullingen! Ik heb bij het artikel geen rekening gehouden met het relatieve belang van de punten ten opzichte van elkaar, dat is nog een verbeterpuntje.

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.