Leestijd: ca. 3 minuten

spiegel-afbeeldingPersonal branding is belangrijk, en wordt in tijden van financiële crisis zelfs steeds belangrijker. Vanuit mijn bedrijf probeer ik dan ook waar mogelijk ondernemers, starters, marketeers en vooral studenten kennis te laten maken met Personal branding.

Personal branding is in mijn optiek het meest succesvol door gebruik te maken van je passie, en deze over te brengen op anderen. Wat echter ook een enorm belangrijke factor is, zeker voor studenten, is zelfkennis! Je kunt geen succesvol personal brand opzetten zonder te weten waar je goed en minder goed in bent, een waar je onderscheidende kwaliteiten liggen. Zelfkennis en/of zelfevaluatie is een van de moeilijkste uitdagingen voor een ieder. Het is gewoon niet simpel om toe te geven waarin je onderscheidend bent, en dit vervolgens ook nog eens te verwoorden.

Toch is het van groot belang, zoals ook Socrates ooit al zei, en Beverly Macy vorige week herhaalde op het Personalbrandingblog.com: “The unexamined life is not worth living”. Dat citaat is precies door te vertalen naar je online persoonlijke merk: Als jijzelf niet weet waar je voor staat, gaat een ander je ook sowieso niet zien staan. Kortom: een nutteloos en onsuccesvol personal brand.

Heden ten dagen wordt er op de meeste hogescholen veel tijd besteed aan zelfkennis en competenties, hetgeen voor studenten een goede mogelijkheid is om al in een vroeg stadium zelfkennis te vergaren en te leren waar men voor staat. Studenten worden vaak ziek van de vele zelfanalyses en zelfassesements die ze moeten uitwerken, maar dit is zeker niet voor niks! Mijn advies is dan ook…neem het serieus, en gebruik het in je voordeel.

Mensen die al langer in het bedrijfsleven werken hebben deze mogelijkheden bij hun opleidingen nog veel minder gehad, en zullen dus op een andere manier aan zelfkennis moeten werken. Een van de mogelijkheden die wij zelf in workshops altijd gebruiken is het opstellen van een Elevator Pitch op basis van lijsten met eindwaarden en instrumentele waarden, zoals die ook in veel andere testen gebruikt worden.

Over de auteur

Sjef is social media strateeg. Hij is Commercieel Directeur en DGA bij DailyDialogues en is oprichter van Bijgespijkerd.

6 reacties

  1. Sjoerd Bosmans

    Ik kan me goed voorstellen dat studenten behoorlijk ziek worden van de analyses en assesments, in mijn studietijd is dit ook nooit mijn favoriete onderdeel geweest. Wel zie ik er het nut van in: hoe beter je jezelf en je competenties kent, hoe beter je je naar buiten/ bedrijven/ klanten kunt presenteren.
    Alleen zet ik vraagtekens bij de manier waarop dit tegenwoordig op studies wordt gedaan (POP e.d.). Ik heb namelijk niet het idee dat dit op een zelfde manier in het bedrijfsleven wordt gedaan. Mijn advies zou dan zijn om persoonlijke ontwikkeling op dezelfde manier te doen als in het bedrijfsleven, waar volgens mij meer wordt gekeken naar de toegevoegde waarde van competenties in het werkgebied.

    Beantwoorden
  2. Sjef Kerkhofs

    @Sjoerd: Mee eens, ik werd er zelf ook gek van destijds. Het moet inderdaad meer worden gedaan zoals in het bedrijfsleven. Pak er maar eens gewoon wat professionele tests bij bijvoorbeeld.

    Beantwoorden
  3. Daan Schoonens

    Tijdens mijn eerste studie (HBO Small Business & Retail Management Hogeschool Utrecht) heb ik meegemaakt dat ik aan de hand van competentie gericht onderwijs een POP aan het schrijven was voor een periode van 10 jaar. Op dat moment was ik zelf 17 en had ik echt nog geen idee waar ik mee bezig was of waar ik heen wou werken.

    Nu 5 jaar en heel veel ervaring later kan ik pas zeggen dat ik wat aan een dergelijk plan heb.
    En dat ik aan personal branding kan doen omdat ik nu weet wie ik ben, wat ik kan en waar ik het liefst heen wil.

    Het is goed om actief aan personal branding te werken en je er bewust van te zijn je onderscheidend te ontwikkelen op een gebied waar je in wilt werken. Maar dit moet wel op een moment gebeuren dat je er wat mee kan.
    Een student van 17 is geen student van 23. Daar moeten hogescholen en universiteiten wel rekening mee houden.

    Beantwoorden
  4. Sjef Kerkhofs

    @Daan: Je hebt helemaal gelijk. Ik denk daarom ook dat Personal Branding pas in het derde/vierde jaar actief door de opleidingen in het studiepakket moet worden geïntegreerd. Bedankt voor je waardevolle aanvulling!

    Beantwoorden
  5. Bas van de Haterd

    De grap is dat dit meestal volledig afhankelijk is van hoe zo’n test in elkaar zit en wat er uit komt. Als ik op een hele low key, simpele manier een zelftestje doe met mensen in mijn workshop personal branding, ook met studenten, vinden ze het prachtig. Maar al die vage assesments, wetenschappelijk verantwoorde shit en zo, ja, daar haakt iedereen op af.

    En een POP maken? onzin. Je moet een richting hebben (en die kan nog vaak veranderen ook), dat is voldoende.

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.