Leestijd: ca. 3 minuten

Velen gaan prat op het bedrijf waar ze werken en brengen dit ook nadrukkelijk naar buiten. Een personal brand gaat echter over iemands expertise, hetgeen min of meer los staat van het bedrijf waar je op dat moment werkt. Mijn stelling is dan ook: ga prat op je carrièrewens, niet enkel op het bedrijf waar je werkt.

Vanuit personal branding oogpunt denk ik dan ook dat het verstandiger is om je te profileren met je carrièrewensen, in plaats van vanuit het bedrijf waarvoor je op dit moment werkt. Een baas is tenslotte (vaak) tijdelijk, een carrière maakt je persoonlijkheid.

Zo is het bijvoorbeeld goed mogelijk dat je als professional een tijdelijke functie of baan aanneemt, waarbij je altijd je gewenste rode draad met betrekking tot je carrière en personal brand in de gaten houdt. Middels diverse jobs kun je komen tot een expertise waar je onderscheidend in wil zijn. Hoe mooi de jobs ook mogen zijn, het blijven onderdelen van een groter geheel, namelijk jouw personal brand wat zich steeds verder ontwikkelt.

De inspiratie voor deze post is afkomstig van een artikel geschreven door Dan Schawbel (de quote in de titel is ook van hem), die tevens een goed voorbeeld geeft van hoe deze gedachtegang zijn uitwerking kan hebben in je alledaagse online identiteiten, zoals Linkedin. Schawbel haalt twee Linkedinprofielen aan om het verschil in aanpak aan te tonen. Ik heb hieronder hetzelfde gedaan. Zoek de verschillen, ook al gaat het slechts om enkele woorden (overigens heb ik de persoonlijke info van het baangerichte profiel weggehaald, ik hoop dat ondanks dat de boodschap over komt).

Slecht onpersoonlijk profiel Linkedin

Goed personal branding profiel Linkedin

Wat komt op jou beter over? Voor mij is het duidelijk. In het geval van profiel 1 weet ik nog niks van de kennis en kunde van de betreffende persoon….in het geval van profiel 2 is me dat al een stuk duidelijker! Bovendien daagt het niet melden van de werkgever ook nog eens uit om verder in het profiel te gaan kijken…we blijven tenslotte nieuwsgierige Hollanders. Het is natuurlijk ook mogelijk (iets wat niet genoemd wordt in het artikel van Schawbel) om een combinatie te maken van beide, zoals in het onderstaande voorbeelden.

Voorbeeld personal branding Linkedin 3

personal branding linkedin voorbeeld 4

Over de auteur

Sjef is social media strateeg. Hij is Commercieel Directeur en DGA bij DailyDialogues en is oprichter van Bijgespijkerd.

5 reacties

  1. Sjef Kerkhofs

    @simon Schawbel heeft wel vaker nuttige dingen te melden vind ik. Volg zijn blog (ook erg veel mindere artikelen hoor, vooral van gastbloggers) al een tijd.

    Beantwoorden
  2. Maarten

    Opvallend, alle drie in het Nederlands. Die van jou trouwens ook Sjef. Waarom hebben jullie hiervoor gekozen?

    Beantwoorden
  3. Sjef Kerkhofs

    @Maarten: Aangezien mijn doelgroep en netwerk (nog) vrijwel alleen in Nederland zit, kies ik er voor om mijn profiel in het Nederlands te voeren. Zou jij het in het Engels doen dan?

    Beantwoorden
  4. maarten

    Ik heb nog niet echt een doelgroep, dus voor mij maakt het niet zo uit. Het mooie van linkedin vind ik het internationale karakter, iedereen is (via via) met elkaar verbonden. Daarom heb ik ook voor engels gekozen. Het lijkt me van dat je nederlandstalige doelgroep ook wel engels kan, maar andersom is lastiger.

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.