Leestijd: ca. 4 minuten

Geen tijd voor personal branding?Reeds 1,5 jaar geef ik vanuit StepFree workshops, adviezen en lezingen over Personal branding. Deze populaire term, die staat voor het vermarkten van je eigen persoon op het internet, roept echter altijd veel vraagtekens op bij mensen.

Het duurde enkele workshops voordat ik de grootste knelpunten bij mijn klanten gevonden had. Waar ik verwacht had dat ze vooral vraagtekens zouden zetten bij het effect, en bij de technieken, bleek dat vrijwel alle klanten overtuigd waren van het nut van Personal Branding. De meeste hebben er namelijk zelf of via bekenden al goede ervaringen mee, en niks is zo krachtig als een goede ervaring.

Maar als het knelpunt hem niet zit in de twijfel rondom het nut, wat is het dan wel dat zo veel mensen doet twijfelen aan Personal branding? Wel….dat knelpunt is dus tijd!

  • ‘Ik heb geen tijd al mijn connecties en contacten op te volgen, en al mijn Linkedinuitnodigingen te monitoren’.
  • ‘Ik heb geen tijd om al die profielen op Social media actief te beheren’
  • ‘Ik heb geen tijd om zakelijke contacten en collega’s online beter te leren kennen’

De bovenstaande uitspraken heb ik reeds meerdere malen mogen aanhoren bij klanten en relaties. Maar luister, we hebben als beroepsbevolking in Nederland allemaal een overvol schema, en waarom kunnen sommigen het dan wel?? Medewerkers en ondernemers die zelf in de buitendienst zitten, of moeten zorgen voor acquisitie en merkimago kunnen ook gewoon niet meer om Personal branding heen, het is een MUST voor dergelijke functies. Als je niet investeert in je netwerk is de kans dat mensen in jou gaan investeren natuurlijk nihil.

Bovendien hoeft Personal branding geen tientallen uren per week te duren, hetgeen wel vaak vermoed wordt. Bij mensen die actief met Personal branding aan de gang gaan, en eerst ook klachten hadden over de tijdsdruk, merk ik dat ze na een tijdje gegrepen worden door een nieuwe beleving genaamd ‘plezier’. Men krijgt werkelijk plezier in het online netwerken, hetgeen voor enorm veel energie zorgt. Het resultaat: Moeite noch tijd wordt bespaard! De belangrijkste boodschap is dan ook dat je Personal Branding niet als last op je agenda moet zien, maar als moment om te ontspannen en te werken aan het opwekken van nieuwe energie voor de rest van je werkzaamheden.

Om starters in de Personal branding wereld toch een inschatting te geven voor de tijd die Personal branding moet kosten, wil ik graag de ’30 minutes a day’ regel van auteur Michael Port voordragen. Hij besteedt per dag rondom de 30 minuten aan online netwerken. Wat hij echter NIET doet in die 30 minuten, is zichzelf verkopen. Wat hij WEL doet is minimaal 2 mensen per dag aan elkaar verbinden die interessant zijn voor elkaar maar nog geen connectie hadden. Tevens zoekt hij in die tijd naar artikelen/posts die voor mensen in zijn netwerk interessant kunnen zijn. Kortom…eerst geven, later nemen, zoals collega blogger Marianne Schimmel in haar eerdere artikel ook al aangaf.

Dit artikel lezend kom je tot de conclusie dat personal branding slechts 2,5 tot 3 uur per werkweek hoeft te kosten. Een zichzelf respecterend buitendienstmedewerker, marketeer of ondernemer kan mij niet wijsmaken dat deze krappe 3 uurtjes niet kunnen worden vrijgemaakt gedurende de werkweek.

Over de auteur

Sjef is social media strateeg. Hij is Commercieel Directeur en DGA bij DailyDialogues en is oprichter van Bijgespijkerd.

4 reacties

  1. Maarten

    “Maar luister, we hebben als beroepsbevolking in Nederland allemaal een overvol schema, en waarom kunnen sommigen het dan wel??”

    Vaak hoor je mensen praten over hun “overvolle” schema terwijl ze 40u/week maken. Dan is wat tijd maken voor personal branding niet zo snel een probleem nee.

    Als ik 60/week zou maken (nog niet het geval, maar toch), dan vind ik 30min/dag erbij een grote opoffering. Voor bijvoorbeeld een ondernemer lijkt iedere zondag 30min tot een uur lijkt me al een zeer goed begin. Als ze het ontspannend vinden, dan wordt dit vanzelf meer.

    Beantwoorden
  2. Sjef Kerkhofs

    @maarten: als ondernemer is personal branding en online netwerken iets dat tot je takenpakket hoort…dat zou al in die 60 uur moeten zitten 🙂 Dat hoort gewoon bij je merktraject en acquisitie.

    Beantwoorden
  3. Marco Hendrikse

    Ik heb dezelfde ervaringen. Hoor vaak “voor Twitter en LinkedIn heb ik toch helemaal geen tijd”. Maar wat er dan fout gaat is dat mensen denken dat ze ‘het’ ernaast moeten gaan doen. En daar zit ‘m de crux. Het gaat niet om ernaast, maar in plaats van! Ineffectieve, dure of tijdverslindende activiteiten die tot nu toe werden uitgevoerd, maar met onvoldoende rendement, moeten vervangen worden door effectiever middelen. En dan blijken sociale media vaak een goed alternatief. Maar dan raak je meteen aan het volgende probleem: de return on investment. Daar zou de discussie uiteindelijk over moeten gaan. Ik denk dat dit ook de-grote-over-de-streep-trekker is. Zodra er meer gedocumenteerde ervaringen met sociale media komen zal het argument tijd snel aan kracht inboeten.

    Beantwoorden
  4. Tessa Faber

    Het is een kwestie van de knop omzetten…. naar een andere mindset.

    Teveel mensen hebben nog niet door dat het geen tijd hoeft te kosten als je het gewoon in je dagelijkse of wekelijkse routine meeneemt.

    Sjef heeft gelijk: voor een ondernemer zou het een automatisme moeten zijn, maar ook voor de professionele kenniswerker.

    @ Marco, ik zou al bijna een boek kunnen vullen met persoonlijke ervaringen van mezelf en anderen over wat het oplevert.(heee, ideetje?)
    Wat mij betreft staat het amper in verhouding tot de energie (want in flow).

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.