Leestijd: ca. 4 minuten

Dankzij de huidige economische situatie en de laatste technologische ontwikkelingen op het internet kan de traditionele zoektocht naar een baan tot het verleden behoren. Met de komst van verschillende Social Media zijn er nieuwe manieren ontstaan om die ideale baan te krijgen. Het opstellen van een CV, het schrijven van een begeleidende motivatiebrief en het eindeloos zoeken naar vacatures op bedrijvensites zijn passé en creëeren ruimte voor initiatieven in Social Media.

In deze post zal ik vier mogelijkheden geven voor het gebruik van Social Media om je droombaan te realiseren. De echte marketingaddict zal deze stappen waarschijnlijk al doorlopen hebben. Maar voor de beginnende professional is het een must.

1. Creëer een netwerk
Veel werkzoekenden vinden een nieuwe baan door gebruik te maken van hun persoonlijke netwerk. Maar wat als je net je studie hebt afgerond en nog maar weinig professionele contacten hebt opgedaan. Creëer dan een netwerk.
Zoek naar bedrijven die bij je passen of merken die je aanspreken. Vervolgens kun je via zoekmachines als Google of Technorati achterhalen wie daar werkzaam zijn. Ook kun je Hyves of LinkedIn gebruiken om te zoeken naar werknemers binnen een bedrijf. Je kunt bijvoorbeeld zoeken op bedrijfsgroepen, pagina’s en gebruikers. Je kunt tevens Twitter inzetten om een contact binnen een bedrijf te werven.
Door de opkomst van Social Media zijn barrières verdwenen. Je moet natuurlijk niet direct gaan vragen naar een baan binnen het desbetreffende bedrijf, maar je kunt wel een band opbouwen door een conversatie te starten over een overeenkomstige interesses. Na een aantal berichten over en weer kun je het een kans geven om te vragen naar open posities.

2. Zorg voor een Personal Brand
De traditionele manier om een baan te vinden was proactief. Er zijn echter nieuwe manieren in de zoektocht naar een baan. Zo kan men een sterk persoonlijk merk opbouwen waarmee de kansen op een aanbieding worden vergroot. Doormiddel van een persoonlijk weblog kun je bijvoorbeeld jouw passie en ervaringen publiekelijk maken. Zorg er voor dat bedrijven voor jou vallen. Veel meer over personal branding kun je vinden in de gelijknamige rubriek op Bijgespijkerd.

3. Wees proactief op Twitter
Twitter is inmiddels uitgegroeid tot een perfecte tool om direct in contact te komen met werknemers of recruiters bij het bedrijf waar je graag voor zou willen werken. Door het gebruik van de zoekfunctie, het volgen van recruiters en het gebruik van het “@”-teken om met hen te communiceren kun je veel te weten komen over zowel de werknemers als het bedrijf.
Zorg dat je profiel op Twitter volledig is zodat een recruiter ook meer informatie over jou kan achterhalen. Een link naar je profiel op LinkedIn lijkt mij op zijn minst gepast. Tenslotte kun je ook je followers inzetten in jouw zoektocht naar een baan. Deze vormen immers ook een netwerk.

4.Je profiel op LinkedIn compleet en up-to-date
Het is algemeen bekend dat LinkedIn enorm veel gebruikt wordt door recruiters om de meest geschikte kandidaten te selecteren. Het is daarom ook belangrijk om je profiel op LinkedIn voor de volledige 100% in te vullen. Relevante zoekwoorden zorgen voor vindbaarheid en een aanbeveling wekt vertrouwen. Het mag duidelijk zijn dat je jouw opgebouwde netwerk ook aan je LinkedIn profiel toevoegt.

Volgens mij zijn er nog veel meer mogelijkheden om Social Media in te zetten in de zoektocht naar een baan. Welke mogelijkheden zou jij aan kunnen geven om die ideale baan te realiseren? Deel je ervaringen!

Over de auteur

Coen is een creatief web- ontwikkelaar die zich vooral richt op WordPress ontwikkeling. Diteza is reeds zijn tweede zelfstandige onderneming.

4 reacties

  1. Joery Bruijntjes

    Zaken die je hier noemt zijn vooral lange termijn acties. Hier moet je al veel eerder mee beginnen dan pas na je studie als je er profijt van wilt hebben.

    Je mist trouwens een stap. Leuk om over tooling en netwerken etcetera na te denken maar je zult toch eerst een strategie moeten opstellen. Eerst doel, dan strategie, dan middelen. Voor de hand liggend maar het wordt vaak vergeten.

    Hoe nuttig is het b.v. om jezelf op Twitter te profileren wanneer je solliciteert naar een functie als designer bij een bedrijf wat niet op Twitter zit? En om op het zelfde voorbeeld door te gaan: is een goed portfolio laten zien niet veel nuttig dan een LinkedIn profiel?

    Social media kan heel nuttig zijn, maar je moet wel goed nadenken over hoe en waarom je het inzet. Anders is het gewoon in de sloot springen omdat iedereen dat doet…

    Beantwoorden
  2. Vincent Neve

    @Joery

    Goed punt. Het mag dan een open deur zijn, er zijn inderdaad veel mensen die denken dat sociale media een beetje logisch nadenken overbodig maken. Uiteraard moet je weten wat je ideale ba(a)n(en) is/zijn en een aantal wegen uitdokteren over hoe je daar wilt komen.

    Maargoed, als je hier al over nagedacht hebt kun je vanaf dat punt gebruik maken van bovenstaande tips van Pieter, denk dat dat ook de invalshoek is geweest 🙂

    Beantwoorden
  3. Pieter van Luijt

    @Joery,
    Correct! Je hebt gelijk dat het geen zin heeft om iets met Social Media te doen zonder dat het relevant is. Daarbij kun je een portfolio vergelijken met een CV. Het is natuurlijk te betwijfelen in hoeverre dat niet vereist is om die baan uiteindelijk te krijgen.

    Echter kan men via Social Media deuren openen die voorheen gesloten bleven. Serieuze barrières kunnen verdwijnen…

    @Vincent,
    Je slaat de spreekwoordelijke spijker op zijn kop!

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.