Leestijd: ca. 3 minuten

Een succesvolle personal branding is gebaseerd op eerlijkheid en authenticiteit, het creëren van waarde voor je doelgroep en het ontwikkelen van een sterke online en offline reputatie. In dit artikel geven we je 5 supertips over hoe je een succesvolle personal branding kunt neerzetten.

1. Wees consistent

De kracht van personal branding is herkenning. Een merk heeft een logo, jij bijvoorbeeld een professionele foto die je op al je social networks gebruikt. Denk ook aan een stevige elevatorpitch waarin je jezelf binnen enkele seconden kan ‘verkopen:’ wie ben jij en wat kan je? Houd een paar sterke slagzinnen gereed en pas die overal hetzelfde toe, ook online. Maak een visitekaartje waarop je benoemt wat je te bieden hebt. Gebruik ook overal dezelfde tone of voice, switch dus niet van heel formeel taalgebruik naar heel informeel taalgebruik.

2. Wees oprecht

Wees jezelf, er zijn genoeg anderen,’ is het welbekende gezegde.

Er is niet vervelender dan mensen die zich voordoen als iemand die ze eigenlijk niet zijn of anderen tevergeefs nabootsen.

Zo werkt het ook met digitaal verkeer. Probeer aan een behoefte tegemoet te komen waar twintig anderen je nog niet voor geweest zijn. Kijk bijvoorbeeld naar onderlinge concurrentie tussen merken, wat biedt de één dat de ander niet biedt? Probeer op een authentieke manier te achterhalen wat echt jouw kracht is. Durf je mening te geven en ga interactie aan met mensen. Houd je verre van spamgedrag of automatische berichtgeving, daarmee voorkom je dat mensen denken dat je geen echt persoon bent of je ze iets wil aansmeren.

3. Creëer waarde

Personal branding gaat niet alleen over het verkopen van jezelf, het gaat ook om het creëren van waarde voor je doelgroep. Heb je iets te bieden wat je doelgroep waardevol vindt? Dan zul je al snel een merk worden waar ze naar teruggrijpen. Geef soms net een beetje extra, al kost het je iets meer tijd of moeite.

4. Positiviteit werkt aanstekelijk

Wordt je ook altijd zo moe van die mensen die alleen maar zeuren? Bedenk je dan dat negativiteit ook niet bevorderlijk is voor je personal brand. Misschien denk je wel: negatieve publiciteit is ook publiciteit, maar dit gaat minder op als het zich op je eigen persoon richt. Probeer dus heel bewust positieve berichtgeving naar buiten te brengen over jezelf. Wees positief en optimistisch, niemand wil luisteren naar zeurpieten.

5. Bouw een netwerk

Personal branding is niet alleen online, maar ook offline. Zorg ervoor dat je een sterk netwerk opbouwt, zodat mensen je gemakkelijk kunnen vinden en je verhaal kunnen horen. Maak eventueel ook gebruik van het netwerk van anderen. Je kunt elkaar alleen maar versterken als je dit doet.  Bezoek bijeenkomsten waar je in gesprek kunt gaan met gelijkgestemden en/of potentiële opdrachtgevers. Jij bent je merk!

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.