Leestijd: ca. 4 minuten

Adserver admanagement

Het Deense AdServing International probeert sinds kort voet aan de grond te krijgen in Nederland met hun admanagement software Proadmin. De software kan dienst doen als een ‘eigen affiliateprogramma’, waarbij een bedrijf zijn affiliates toegang kan geven tot alle relevante data. Ook kan de tool campagnes met elkaar vergelijken op factoren als CTR (click-through-ratio, doorklikratio) en conversieratio. Belangrijke feature is bovendien de mogelijkheid om banners te ‘retargetten’. Dat is het ‘op maat’ laten zien van een banner naar aanleiding van het zoek- en klikgedrag van een bezoeker. Sinds maart is AdServer in Nederland actief met Ohra als belangrijkste klant. Binnenkort gaat adServering Holland aan de slag om de software aan de man te brengen.

De basis van de software is het hosten en uitserveren van banners en tekstlinks en de resultaten hiervan meten. Zowel het aantal impressies als het aantal kliks en de daaropvolgende conversies (bijv. verkopen) kunnen inzichtelijk gemaakt worden. Daarnaast is extra informatie over de banner vertoningen beschikbaar, bijvoorbeeld hoe lang de banner in beeld is geweest. Als dit bijvoorbeeld in 90% van de gevallen minder dan 5 seconden is en de banner heeft een animatielengte van 8 seconden, dan kan dat een slechte CTR van de banner verklaren. Bezoekers krijgen bijvoorbeeld bijna nooit de call-to-action te zien die op het eind van de animatie in beeld komt.

Via de exportfunctie kunnen alle gegevens worden bewerkt in Excel. AdServer is goed te combineren met bijvoorbeeld een linkbuilding campagne bij AdLantic, Proadmin kan overweg met de gecodeerde URL’s van alle belangrijke systemen en andersom geldt hetzelfde, zodat beide systemen de juiste gegevens kunnen vertonen. Mocht je AdServer willen gebruiken om je eigen affiliateprogramma op te starten, bedenk dan wel dat in overeenkomsten met affiliateprogramma’s als Daisycon en Tradedoubler vaak een voorwaarde staat dat je niet een eigen affiliateprogramma ernaast mag draaien. Je bespaart op die manier natuurlijk wel de 20-30% extra fee’s die affiliateprogramma’s over de verkoopcommissie in rekening brengen.

Retargetten van banners is natuurlijk een zeer interessante mogelijkheid. Dit kan echter niet realtime. Maar met een vertraging van zo’n 1 minuut is het wel mogelijk en kun je bezoekers dus banners voorschotelen afhankelijk van bijvoorbeeld de website waar ze vandaan kwamen of de link waarop ze hebben geklikt. Wanneer iemand via de website van VoetbalInternational op jouw reiswebsite komt, kun je hem dus na een minuut een speciale aanbieding laten zien voor VI-abonnees.

Het voordeel van een admanagement programma als Proadmin zit hem vooral in het ‘geagregeerd’ aanbieden van de informatie uit verschillende campagne. Zo kun je ook de kliks en leads vanuit AdWords meten en die gegevens vergelijken met je banner- of linkbuilding campagne. De statistieken zijn niet beter of uitgebreider dan de statistieken die affiliateprogramma’s of aanbieders van online reclameruimte en links bieden. Wel krijg je hiermee de mogelijkheid deze campagnes elkaar te laten versterken door bijvoorbeeld gebruik te maken van retargetting en heb je alle kosten en opbrengsten in één overzicht.

Over de auteur

Pieter Voogt is eigenaar van PauwR Internetmarketing, bureau voor o.a. Zoekmachinemarketing, Webanalytics en Social Media Marketing.

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.