Leestijd: ca. 5 minuten

In razendsnel tempo verandert artificial intelligence het contentmarketinglandschap. Vandaag de dag bestaan er handige AI-aangedreven tools die content voor je kunnen maken, menselijke creaties kunnen verbeteren en een slimmere contentstrategie kunnen stimuleren. Dit is een overzicht van de instrumenten die jou als marketeer ondersteuning kunnen bieden, gerangschikt per marketingaspect. Stuk voor stuk zijn het hulpmiddelen die je in staat stellen een concurrentievoordeel op te bouwen door artificiële intelligentie te gebruiken voor contentmarketing.

Contentcreatie

Tegenwoordig bestaan er tools die gebruikmaken van artificial intelligence en in staat zijn intelligent te automatiseren die je helpen content te maken – of zelfs content voor je creëren.

  • Frase – Frase is een AI-aangedreven assistent voor tekstopstelling, zoekmachine-optimalisatie en onderzoek.
  • Grammarly – Grammarly gebruikt artificiële intelligentie om taalfouten te corrigeren en helpt jou betere teksten te schrijven.
  • Automated Insights – Automated Insights is de maker van WordSmith, een softwareplatform dat jou in staat stelt geavanceerde sjablonen te maken waarmee onbewerkte gegevens worden omgezet in unieke tekstblokken over die gegevens.
  • Scoop.it – Scoop.it is een software-as-a-service-platform voor contentmarketingautomatisering dat AI-technologie gebruikt om marketeers te ondersteunen bij het vergroten van traffic en het genereren van leads via content.

Contentstrategie

Artificial intelligence is door de ondersteuning van data uitermate geschikt om marketeers te helpen betere contentstrategieën op te stellen.

  • MarketMuse – MarketMuse is een AI-aangedreven assistent voor het opstellen van contentstrategieën.
  • BrightEdge – BrightEdge is een toonaangevende speler op het gebied van search engine optimization (SEO) en de verbetering van de performance van contentmarketing die een detectie van zoekintenties, een geoptimaliseerde contentcreatie en prestatiemetingen combineert in één geïntegreerde oplossing.
  • HubSpot – HubSpot ontwikkelt cloud-gebaseerde software voor inbound marketing waarmee organisaties de manier kunnen transformeren waarop ze online opereren.
  • Vennli – Vennli is een content intelligence platform dat marketeers helpt relevanter te zijn in de berichtgeving, de contentstrategie en de marketingcommunicatie richting hun klanten.
  • Crayon – Crayon is een marktinformatiebedrijf dat organisaties helpt om alles wat zich buiten hun vier muren afspeelt te volgen, te analyseren en daarop te anticiperen.
  • Acrolinx – Acrolinx is een AI-aangedreven platform voor enterprise content governance dat een unieke linguïstische analysemodule gebruikt om al jouw content te lezen en directe begeleiding biedt om deze te verbeteren.

Contentpersonalisatie

Artificial intelligence is ontworpen om vooruitzichten op te stellen, waaronder voorspellingen over welke content klanten en prospects willen consumeren.

  • PathFactory – PathFactory is een platform voor contentinzicht en contentactivering dat is ontworpen om klanten sneller en makkelijker hun aankooptrajecten te laten doorlopen door hen relevante contentaanbevelingen te bieden.
  • Conversica – Conversica helpt afdelingen marketing, sales en klantenservice om gepersonaliseerde gesprekken te voeren met behulp van AI-aangedreven intelligente assistenten.

Advertentiecreatie

Afhankelijk van het advertentieplatform is artificiële intelligentie in staat om automatisch korte advertentieteksten op te stellen – zonder menselijke tussenkomst.

  • Phrasee – Phrasee gebruikt kunstmatige intelligentie om betere marketingteksten te schrijven dan waar mensen toe in staat zijn.

Nieuwsbriefopstelling

Als je een lijst e-mailadressen hebt, kun je een nieuwsbrief versturen om deze contactpersonen op de hoogte te brengen van actuele ontwikkelingen en hen betrokken bij je organisatie te houden.

  • rasa.io – rasa.io is een AI-platform dat gepersonaliseerde, slimme nieuwsbrieven genereert en het productieproces van die nieuwsbrieven automatiseert, het engagement onder de lezers drastisch verhoogt en rijke inzichten biedt aan het merk.

Dit artikel is gebaseerd op het blog ‘14 AI Tools for Content Marketing’ van Mike Kaput, director van het platform Marketing Artificial Intelligence Institute.

Over de auteur

één antwoord

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.