Leestijd: ca. 5 minuten

Zo…dat is nog eens een schreeuwerige titel, maar het komende artikel gaat nadrukkelijk uitleggen waarom ik dit idee heb.

Er gebeurt veel in Tilburg op het gebied van Digitale media….erg veel! Vandaar dat de door ons georganiseerde Open Coffee Tilburg tweewekelijks een enorme bron van inspiratie is. Ook vandaag was de Open Coffee weer een enorm succes (meldt u allen aan voor onze community!). Twee personen trokken vandaag in het bijzonder mijn aandacht…de een student bestuurskunde met grote ambitie (laat je niet tegenhouden voor haar nog lege Linkedinprofiel), de ander puur door zijn passie en geniale idee. Deze post zal gaan over dat geniale idee…genaamd WOMIMA. Een tipje van de sluier, we gaan het hebben over associaties, DE absolute basis van marketing.

Marketing…de eeuwige zoektocht van een stel commerciële jongens naar de wensen en behoeften van klanten, om daar vervolgens op in te spelen. De basis voor merkenmanegement (een belangrijk deel van marketing) zijn associaties die mensen hebben bij en rondom je merk. Bedrijven stoeien er al jaaaaaren mee om deze associaties in kaart te brengen. Peperdure consumentonderzoeken worden hierbij met grote regelmaat ingezet. Het resultaat: nog steeds vaak bedroevende klantgerichtheid.

Welnu, het web gaat marketeers een oplossing bieden, in de naam van WOMIMA. Deze startup, die het beste te omschrijven is als ‘het goedkoopste marktonderzoeksbureau ter wereld’, genereert ‘maps’ van associaties rondom termen, onderwerpen en namen. De diverse ‘maps’ zijn tevens met elkaar te verbinden. En dat alles digitaal! Ik zeg…geniaal!

Laat het me even illustreren met enkele voorbeeldjes. Stel, BMW wil meer inzicht krijgen in de associaties die mensen hebben rondom het merk. Normaliter gaat hier een kostbaar onderzoek antwoord op geven, maar met WOMIMA kan het in enkele seconden. Een complete cloud met associaties kan instantly te voorschijn worden gehaald.  Maaar…..hier houdt het nog niet op, BMW kan ook nog gaan kijken met welke andere producten/termen enz. hun merk ik relatie staat. Dit is het beste uit te leggen met een ander voorbeeldje. Stel, Unox wil weten welke associaties mensen hebben rondom Koninginnedag, omdat ze samen met andere bedrijven een product willen ontwikkelen speciaal voor Koninginnedag. WOMIMA maakt die koppeling mogelijk. Er kunnen associaties bekeken worden die via termen als ‘oranje’, ‘Koninginnedag’, ’unox’ en ‘koningshuis’ lopen. Een totale map kan dus gemaakt worden waarin precies naar voren komt met welke bedrijven/merken ze moeten gaan samenwerken qua consumentassociaties. Conclusie: Een gouden tool voor marketeers.

WOMIMAUiteraard heb ik WOMIMA gelijk aan een test onderworpen. Schrijf je net als mij even in, en verken het systeem, het is de moeite waard! Zodra je geregistreerd bent, krijg je een leeg vel voor je….met onder in de hoek een knop ‘ik denk aan…’. Om het te testen voer ik ‘Open Coffee in’. Daarna vul ik daarbij ‘informeel’ in, aangezien dit mijn associatie is bij de Open Coffee. Onmiddellijk vult het systeem dit aan met ‘vrienden’, en enkele andere woorden. Het systeem vult je eigen brainstorm dus aan met associaties die door anderen zijn gemaakt. Dit levert voor mij het bewijs dat WOMIMA zeker ook een tikkeltje ‘semantisch web’ bevat. Het meest geweldige is nog wel dat jouw eerst ingevoerde term in het midden staat, maar dat je ook kunt switchen naar andere associaties, waar je dan automatisch ook weer een hele nieuwe cloud bij krijgt te zien…allemaal op basis van associaties die in de database zitten.

Kortom….het walhalla voor een marketeer die associaties wil onderzoeken, en een enorm effectieve brainstorm tool. Een nadeel…het systeem bevat nog weinig associaties, wat natuurlijk niet gek is voor een startup. Er zitten nog wel een aantal onderdelen in het systeem die geoptimaliseerd kunnen worden, maar de basis is top! Ik zou zeggen, ga het vooral even zelf ervaren….want zelf ervaren is altijd beter dan lezen in deze post.

Ik concludeer (in al mijn bescheidenheid) dat het hier gaat om een geniale applicatie.  Momenteel is de startup nog niet zonder registratie, en dus niet ‘open’. Met de 40.000 associaties die nu aanwezig zijn, valt dan ook nog vrijwel niks te zeggen. Hier ligt dan ook DE valkuil voor deze startup. Miljoenen associaties zullen verzameld moeten worden…een flinke klus waaraan alleen kan worden voldaan door het systeem helemaal open te gooien. De eigenaar vertelt me echter gelijk dat dit zeker de bedoeling is. WOMIMA staat ook nog echt aan de start!

Over de auteur

Sjef is social media strateeg. Hij is Commercieel Directeur en DGA bij DailyDialogues en is oprichter van Bijgespijkerd.

3 reacties

  1. Gyurka Jansen

    Klinkt inderdaad veelbelovend. Ik ben wel benieuwd naar wat er verder achter zit, dat is vast natuurlijk een beetje “het geheim van de smid”, maar het lijkt me belangrijk te weten hoe de associaties tot stand komen.

    Als je ziet hoe terughoudend men soms al is bij “traditioneel” marktonderzoek, dan kan ik me voorstellen dat de klant wil weten hoe ‘solide’ het model is. Om jouw voorbeeld aan te halen; ‘vrienden’ wordt erbij gehaald als associatie met ‘informeel’ maar mag je dan zonder meer zeggen dat dit dan dus ook in relatie staat tot de eerste term ‘open coffee’. En wat betekent die relatie dan?

    Maar ik denk inderdaad wel dat een opzet als deze een (nieuw) aspect kan en zal gaan vormen bij marktonderzoek. Denk alleen al aan google die natuurlijk een geweldig inzicht hebben in waar veel mensen zich online mee bezig houden en allerhande verbanden (zouden) kunnen leggen. In ieder geval zeker wel een interessante tool.

    Ik kan me overigens vaag herinneren dat er een muziekwebsite was die een zelfde soort idee gebruikte om genres in kaart te brengen. (Niet last.fm, meen ik.)

    Beantwoorden
  2. Justecommerce

    Ik heb de tool geprobeerd, ziet er veel belovend uit, er moet alleen wel nog wat data worden toegevoegd! verder moooi staaltje NL vakmanschap.

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.