Leestijd: ca. 4 minuten

fotoEen beeld zegt meer dan 1000 woorden. De toepassing van fotografie op je website is een uitstekende manier om je boodschap naar de doelgroep over te brengen. De eerste keuze die je moet maken is of je gebruik maakt van stockfoto’s of dat je een fotograaf in de hand neemt. De daarop volgende vraag is of je kiest voor symboliek in de foto’s of dat je kiest voor foto’s zonder symboliek. Symboliek kan bepaalde emoties oproepen bij de doelgroep en zeer krachtig zijn. Wanneer je de symboliek te ver doordrijft dan kan dit ook de andere kant op werken en een totaal verkeerde emotie en boodschap overbrengen.

Hoe dan ook is de toepassing van foto’s op je website een kwestie van smaak. Het voornaamste is dat je de keuze baseert op de identiteit van de organisatie en het imago dat je wilt uitstralen naar de doelgroep. Om de keuze wat te versimpelen zijn hier een aantal voordelen en nadelen opgesomd:

Voordelen stockfoto’s

  • Er zijn relatief veel stockfotowebsites die goede kwalitatieve foto’s bieden.
  • Met een stockfoto kun je een uitstraling van een grote organisatie bewerkstelligen, terwijl je in feite misschien een eenmanszaak hebt. Let op dit is tegelijkertijd ook een valkuil omdat je misschien verkeerde verwachtingen bij de doelgroep wekt.
  • Er zijn veel aanbieders en dito foto’s.

Nadelen stockfoto’s

  • Stockfoto’s kunnen wat afstandelijk en kil overkomen .
  • De goedkopere stockfotowebsites bevatten veel buitenlands (veelal Amerikaans) fotomateriaal. Dit is niet in elke situatie representatief voor een Nederlandse website.
  • Stockfoto’s kunnen er soms te dik boven op liggen. Bijvoorbeeld te aantrekkelijke mensen met een te vriendelijke glimlach.
  • Stockfoto’s zijn niet exclusief.

Voordelen fotografie

  • Unieke exclusieve foto’s
  • Exclusieve rechtenstructuur

Nadelen fotografie

  • Kostbaar
  • Fotograferen is een vak apart. Wanneer je onvoldoende budget hebt, is het vaak beter om een stockfoto aan te schaffen dan een amateurfoto op je website te plaatsen.

Kortom als je een beperkt budget hebt en geen problemen hebt met het feit dat je niet exclusieve rechten tot de gekochte foto’s hebt dan kun je uitstekend uit de voeten met stockfotografie. Mijn advies is om rustig rond te neuzen bij de diverse websites. Zoek een aanbieder die bij je past en laat je niet te veel beïnvloeden door de mening van anderen.

Voor veel fotografen zijn namelijk de goedkopere aanbieders (zoals bijvoorbeeld Istockphoto, Shutterstock en Fotolia) bij definitie prutsers. De realiteit is dat je bij deze aanbieders vaak wat langer moet zoeken. Er bevinden zich matig kwaliteit foto’s in de database maar er zijn zeker ook voldoende goede foto’s te vinden tegen een zeer laag tarief. Een kwestie van kosten en baten afwegen. Als je voldoende budget beschikbaar hebt dan gaat er in mijn optiek niets boven exclusief voor jou gemaakte foto’s.

Not done
Er zijn ook nog steeds veel organisaties die simpelweg afbeeldingen en foto’s van het internet kopiëren. Dit is strafbaar en levert ook vaak ontzettend pixelige foto’s op. Ik kan me nog wel een pijnlijk voorval herinneren. Een paar jaar geleden had een hosting provider een banner gemaakt van zo’n “gestolen” foto van het internet. De designer had simpelweg de foto gegoogled en per ongeluk een persfoto gepakt van een Kamerlid. Een oplettende bezoeker kwam hier achter en dit heeft tot een hoop consternatie geleid. Niet erg slim en totaal niet professioneel. Waak voor deze praktijken, steel geen materiaal en wees creatief.

Over de auteur

10 reacties

  1. gyurka

    En dan zijn er ook nog wat sites waar je (vaak zelfs als commerciële partij) gratis stockfoto’s kunt halen. Spreekt voor zich dat je daar vaak nog beter moet zoeken, maar soms best de moeite waard om eens rond te kijken.

    Verder denk ik dat het vooral uitmaakt waar je de foto’s voor gebruik. Is het iets dat waarschijnlijk relatief lang meegaat (je website?) dan kan een fotograaf een optie zijn. Draai je maandelijks een nieuwe bannercampagne, dan is het de vraag of hoe kostbaar een fotograaf inhuren is. Ik gebruik vaak nieuwe plaatjes die we maar beperkt gebruiken; dan kom je toch al gauw bij de stockfoto’s uit.

    Nadeel blijft inderdaad vaak vooral de Amerikaansheid van die foto’s. Goed kijken wat voor foto’s je wilt, en ook niet te veel geld uit geven aan generieke illustraties (die je daar ook vaak vindt) die je webdesigner wellicht in no time zelf kan maken.

    Beantwoorden
  2. Sjef Kerkhofs

    Precies, die stockfoto’s zijn vaak zo ontzettend gemaakt! Prodentglimlach en strak in pak. Ik zie liever foto’s die recht uit het leven zijn gegrepen, zoals bij Flickr dus.

    Beantwoorden
  3. Tom Verhoeve

    Binnen ons bedrijf hebben we afgesproken om expliciet geen stockphoto materiaal te gebruiken, en bij hoge uitzondering te gaan voor foto’s van anderen (via de genoemde cc-licentie). Echter, we schakelen ook geen fotograaf in, waardoor we ‘gedwongen’ worden om zelf foto’s te maken. Gevolg: misschien wat amateuristisch ogende foto’s, maar wel foto’s die dicht bij jou en je klanten liggen. Bijkomend voordeel is dat de fotografische kwaliteiten er bij iedereen op vooruit gaan. Kost wat tijd, maar dan heb je ook wat 🙂

    Beantwoorden
  4. Bas Bakker

    Voor de zoekers binnen Flickr, gebruik http://www.compfight.com voor een keertje. Snel zoeken bij Flickr met ook een CC optie.

    Zoals Marianne schrijft is de symboliek iets moois in een foto, maar tevens enorm gevaarlijk. Een foto blijft multi-interpretabel. Begin daarom met de vraag of je wel foto’s wilt gebruiken.

    Beantwoorden
  5. Sascha

    Ik ben zelf werkzaam in de reclamebranche en ik irriteer me mateloos aan al die stock foto’s. Alhoewel het een goedkope oplossing is voor beeldmateriaal, is het wel echt heel onpersoonlijk. Ik zie regelmatig brochures en folders met daarin dezelfde foto’s. Om maar een voorbeeld te noemen: Op een vrolijke wandel-brochure zag ik onlangs een foto van een familie wandelend in de bossen. Zowel vader, moeder als de twee zoons droegen een petje. Een tijdje later vond ik een brochure over ‘wat te doen bij tekenbeten’. Op de voorpagina van dit boekje stond precies dezelfde foto. Stock foto’s zijn dus maar weinig exclusief en je komt ze in de meest uiteenlopende contexten tegen. Wij hebben onlangs samengewerkt met een jong duo. Zij maken kwalitatieve foto’s die een duidelijke boodschap uitstralen, en dit tegen een relatief lage prijs. http://www.muph.nl is hun site. Misschien een goed alternatief voor Stock foto’s?

    Beantwoorden
  6. sandra

    Het klopt idd wel wat je zegt Sascha. Wij (zelf tekstschrijver en fotograaf als partner) hadden een aantal jaren het idee om een regionale stockfotosite op te zetten. Inmiddekls hebben we dat gedaan (Regiostock.nl) maar in de praktijk merken we dat onze opdrachtgevers toch meer behoefte hebben aan opdrachtfotografie. Omdat we inmiddels zo’n 60 aangesloten fotografen hebben, zetten we Regiostock steeds vaker in als fotografencollectief dat op opdrachtbasis werkt. Daarnaast kunnen klanten altijd vrijblijvend bij ons terecht om hun vraag voor te leggen. Wij nemen contact op met onze fotografen en doorzoeken op die manier hun archief. Daarnaast geven we voor onze beeldbank klanten de keuze uit eenmalig en onbeperkt maar niet exclusief gebruik of exclusief tegen een hogere prijs, waarna de foto’s ook van de site worden verwijderd. Dat is natuulijk wel meer werk maar ik denk zelf dat je dit moet doen om als beeldbank te overleven. Daarom noemen wij ons sinds kort ook intermediair in regionale opdracht- en stockfotografie;-)

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.