Leestijd: ca. 3 minuten

titel-specialisatieMet evolutie komt specialisatie. Dat zien we in de natuur, binnen de ontwikkeling van technologie en ook op gebied van online marketing zien we steeds meer specialisatie. Zo heeft binnen het menselijk lichaam het aantal van 210 verschillende typen cellen zich gespecialiseerd, van lever en hart tot skelet. Technologie varieert van ontbranding tot elektrotechniek en zo gebeurt dat nu ook op het web.

Het lijkt er op dat zodra nieuwe markten zich gaan ontwikkelen en volwassener worden, er een automatische verschuiving plaatsvindt van het algemene naar het gespecialiseerde. Een fenomeen dat volgens mij niet vreemd is, gezien het feit dat we ons aanpassen en op zoek gaan naar datgene dat ons kan onderscheiden van het algemene. En van een specialist wordt immers verwacht dat deze meer kennis heeft over zijn vakgebied dan iemand die op dat gebied geen uitgesproken specialist is.

Het is ook nog niet zo lang geleden dat de bouw van veel websites veelal werd uitgevoerd door de bekende buurjongen die wel iets van programmeren wist. Veel van deze buurjongens hebben in de jaren bedrijfjes opgericht, businessmodel: “Ik maak al uw websites.” Tegenwoordig ligt dit echter anders en zijn ook op deze markt verschillende specialisaties ontstaan. Met die veranderingen gaan ook de ontwikkelingen op het web steeds sneller en komt online marketing ook in een stroomversnelling terecht.

Ik weet nog goed dat ik samen met Sjef in 2007 ons bedrijf StepFree oprichtte, Online Marketing… dat zou het helemaal worden. Al snel kwamen we er toch achter dat ook in deze markt al flink wat vakgebieden met bijgehorende specialisten actief waren. Die brede aanpak ging het dus niet worden, voor Search, Affiliate en webdevelopment hebben we gewoon gekozen voor goede strategische partners. Zelf volgden we enorm veel trends en zijn we ingesprongen op de opkomst van online communities en sociale media. Gecombineerd met onze eigen marketingachtergrond verzorgen we op die gebieden nu adviestrajecten.

Daarmee wil ik niet zeggen dat Online Marketing in brede zin niet bestaat. Het natuurlijke verloop naar specialisatie op deelgebieden zorgt er in mijn beleving echter voor dat je jezelf niet meer op dat hele spectrum kan richten zonder aanvullende partners. Een specialist op slechts een bepaald vakgebied komt bij het publiek altijd geloofwaardiger over dan de brede aanpak. De perceptie van mensen is namelijk: “als jij specialist in het ene vakgebied bent, ben jij iets anders automatisch niet…maar je zal dan wel heel erg goed zijn in wat je doet.” Reden om eens goed over je huidige of toekomstige specialisme na te denken!

Over de auteur

Als Internetmarketeer bij Yonego actief in online marketing op basis van ROI met focus op zoekmachines en social media

één antwoord

  1. Pieter Voogt

    Ik ben het met je eens dat ‘online marketing’ veel te breed is, al zal het in de ogen van velen al een specialisatie zijn. Maar met PauwR bieden bij bijvoorbeeld geen ‘Social’ aan (daar hebben we een goede partner voor 😉 en affiliatemarketing is eigenlijk ook alweer een ander vak dan zoekmachinemarketing.

    Er zijn (helaas) nog veel bureaus die zich specialist noemen en alles aanbieden, maar uiteindelijk van alles dus net te weinig afweten om het goed te doen. Geldt met name voor de websitebouwers die ook een e-mail module hebben gebouwd en dus ook denken te weten waar een goede e-mail aan moet voldoen. Of die zelf AdWords campagnes gaan opzetten en beheren. Zag zojuist weer een webbouwer die voor 10 euro per maand de websites van hun klanten ‘elke twee weken aanmeldt bij Google’ … need I say more.

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.