Leestijd: ca. 4 minuten

functioneringsgesprek1In tijden van economische malaise staat de arbeidsmarkt onder druk. Met name de kranten maar ook de online vacaturebanken hebben het zwaar door de teruglopende vacatures en budgetten. Toch blijft het vinden van goed personeel ook in tijden van economische neergang een moeilijke zaak. Leuke gemotiveerde en capabele werknemers zijn moeilijk te vinden en veel werknemers hebben helaas achterin de rij gestaan bij het uitdelen van motivatie, werklust en gezond verstand. 

Werknemers werven via YouTube
Goede werknemers moet je koesteren dat weet elke goede werkgever. Dit werd bij mij weer eens bevestigd toen ik vandaag op YouTube wat filmpjes zat te bekijken. Ik kwam op een wervend filmpje terecht voor een teamleider voor Albert Heijn . De volgende omschrijving stond erbij:

“Als teamleider in één van onze winkels zorg je dat jouw team goed draait. Het gaat dan om het functioneren van je team en je teamleden zelf, maar natuurlijk ook om de samenhang met andere teams en de hele winkel. Heb je nog maar weinig ervaring met leiding geven? Geen probleem; talent en een klein beetje ervaring is al een goed begin. Bij Albert Heijn zijn er tal van mogelijkheden om je leidinggevende kwaliteiten te ontwikkelen.”

Een filmpje dat klaarblijkelijk bedoeld is ter inspiratie voor jonge medewerkers met de ambitie om door te groeien. Kortom gemotiveerde medewerkers die de potentie hebben om meer uit hun functie te halen. YouTube is natuurlijk een uitstekend kanaal om de jonge doelgroep te bereiken.

Medewerkers posten ook
Mijn interesse werd al gauw gewekt door de andere filmpjes die gepost stonden. Merendeels geregisseerd door medewerkers van de Albert Heijn zelf. Zeer vermakelijk is het filmpje hoe je efficiënt een vrachtwagen lost , hoe je super snel vakken vult en hoe een medewerkster van de Albert Heijn haar werk ervaart . Al snel wordt duidelijk dat je als Teamleider bij Albert Heijn er een behoorlijke kluif aan hebt om te zorgen dat je team goed draait.

YouTube is gevuld met talrijke filmpjes van medewerkers die onder werktijd lol trappen. Soms onschuldig maar soms ook wat minder onschuldig . Soms met naam en toenaam van de organisatie en soms anoniem. Van slapende medewerkers onder werktijd  tot het voor de gein losmaken van spullen op een pallet .

Vroeger bleef alles binnenskamers
Vroeger bleven dit soort geintjes onder werktijd binnenskamers maar nu posten je medewerkers het op YouTube en is het over heel de wereld te zien. Dus ook je klanten kunnen het zien. En hoe leg je uit dat je die order niet hebt uitgeleverd vanwege drukte terwijl je medewerkers constant filmpjes posten met allerlei ongein? Nog erger hoe leg je uit dat er onvoorzichtig met de spullen van de klant wordt omgegaan? 

Imagoschade
Natuurlijk zijn dit twee voorbeelden die niet zo snel voor zullen komen. Immers je klant heeft hoogwaarschijnlijk wel wat beters te doen dan YouTube af te struinen naar filmpjes over je organisatie. Maar heb je er wel eens bij stilgestaan wat er gebeurt als een filmpje gemaakt door een medewerker een regelrechte hit wordt op YouTube? Je imago kan hiermee ernstige schade toegebracht worden.

Bestaan hier eigenlijk draaiboeken voor?  Ik denk dat het voor veel bedrijven een eyeopener is wanneer ze op YouTube hun bedrijfsnaam intoetsen en dan eens rustig bekijken wat er zoal langskomt. Het levert in ieder geval genoeg stof tot bespreken op bij de volgende functioneringsgesprekken.

Over de auteur

Coen Jacobs

Coen is een creatief web- ontwikkelaar die zich vooral richt op WordPress ontwikkeling. Diteza is reeds zijn tweede zelfstandige onderneming.

5 reacties

  1. Sjef Kerkhofs

    Hoi marianne,

    Leuke topic die je hier aansnijdt. Ik ben een groot voorstander van door werknemers zelf geïnitieerde filmpjes, want dat kunnen imago-toppertjes zijn. Lang geleden heb ik een bedrijf gezien dat daar uitermate slim gebruik van maakte in de externe communicatie. De medewerkers deden als het ware het werk van de recruiters.

    Aan de andere kant zijn er zoals je noemt legio voorbeelden van fragmenten die minder positief zijn. Het beste voorbeeld is het ‘muizenincident’ van de AH to go op Utrecht Centraal…dodelijk!! Hier het fragment: http://www.dumpert.nl/mediabase/21037/0f401738/muizen_in_het_brood_van_ah.html

    Tegen dit soort filmpjes kun je natuurlijk niks ondernemen, en het zou ook niet werken om het te proberen tegen te houden. De filmpjes die je bewust voor externe communicatie gaat inzetten kun je beter wel controleren natuurlijk :p

    Beantwoorden
  2. Sjoerd Bosmans

    Ik noem een filmpje van Domino’s!

    Onschuldige filmpjes geplaatst door werknemers kunnen geen kwaad voor je bedrijf, maar helaas zijn er idd ook minder onschuldige filmpjes. Het ergste is dat je dit idd niet echt in de hand kan houden.

    Volgende vraag is: moet je werknemers dan gaan verbieden om filmpjes over het bedrijf online te zetten?

    Beantwoorden
  3. Coen Meerbeek

    Verbieden kan niet. Het plaatsen filmpjes met bepaalde content die je bedrijf treft is te sturen. Zorg dat je hier op voorbereid bent.

    Werk je veel met jonge mensen? Wijs ze dan op de zichtbaarheid van profielen, films en foto’s.
    Alleen zo kun je de medewerkers een richting op sturen die goed is voor het bedrijf en vooral de loopbaan van hun zelf.
    Veel jonge mensen vergeten dit.

    Beantwoorden
  4. marianne

    @Coen en @Sjef ik ben het niet helemaal eens dat je dit niet kunt verbieden. Veel ondernemingen hebben in hun arbeidsvoorwaarden een e-mail en internetbeleid opgenomen. Hierin staan bepaalde gedragsregels en normen omschreven. Wanneer een medewerker in functie een filmpje opneemt die het bedrijf in diskrediet kan brengen dan kun je hier zeker stappen op ondernemen. Zo’n gedragsprotocol geeft je een slag om de arm om te reageren wanneer er echt schokkende zaken worden gepost. Bovendien werkt zo beleid vaak al preventief.

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.