Leestijd: ca. 3 minuten

In mijn eerdere artikel  over veranderingen in marketing op bijgespijkerd heb ik Seth Godin’s kijk op traditionele marketing beschreven. Volgens Seth Godin is traditionele massa marketing het aanbieden van gemiddelde producten aan gemiddelde mensen. Dit is problematisch geworden omdat de massa geleerd heeft gemiddelde reclames te negeren. In deze post volgt een uitbreiding van de theorie en kijken we ook naar de Chasm in het model.

Een andere markt benaderen
Om deze veranderingen in marketing benadering te analyseren kijken we naar een combinaties van Roger’s adoptie curve (1983) en het Chasm model.

adoption curve

Bij traditionele massa marketing wordt de Majority in adoptie curve benaderd, terwijl deze volgens Seth Godin geleerd hebben producten te negeren. Wat we nu zien gebeuren binnen de marketing is dat de Innovators en Early Adopters worden aangesproken. Seth Godin zegt hierover: “Sell to people who are listening and maybe they will tell their friends”. Social media kan hier een ideaal platform voor zijn. Uiteindelijk is het de bedoeling om de Early Market te gebruiken om het product naar de Mainstream Market te verspreiden.

The Chasm tussen Early en Mainstream markt
Zodra een product de Early Market fase voorbij is, wordt het product Mainstream en begint de Mainstream Market het product te kopen. Hiervoor moet wel eerst The Chasm overbrugt worden. Deze Chasm overbruggen is niet altijd een makkelijke stap en een social media marketing strategie zou hier rekening mee moeten houden.

“The other difficulty lies in actually adopting technology to the mainstream users. Often, what works for early adopers does not work for the mainstream and the other way around. Early adopers are typically techies, they want power tools; they eat, sleep, and drink tech; they are spoiled. Mainstream users are techophobic; they need one button at most; they freak out when things change.”

Conclusies en in de praktijk
Het benaderen van de Early markt lijkt in ieder geval een goede methode zijn, maar of het ieder product lukt de Chasm te overbruggen en de Mainstream markt te bereiken is niet duidelijk. Apple lijkt het wel te lukken met de keynotes presentaties waar honderdduizenden Early Adopters naar een uren lange reclameboodschap kijken en vervolgens deze via gesprekken en online blogs verspreiden naar de Mainstream markt.

De volledige post over deze social marketing strategie is op mn blog te vinden.

Over de auteur

Antonio studeert Bedrijfskunde en is werkzaam als Social Media Coördinator & Strateeg bij Pondres Social Marketing. Daarnaast blogt hij over Marketing en Business.

2 reacties

  1. Antonio Thonis

    Hoewel het toepassen van deze adoptie theorie bij marketing opzich wel bruikbaar is, bedenk ik me net dat niet altijd de chasm overbrugd moet worden. Bij technologische dingen zoals de iPod enzo duidelijk wel, maar als je nou op hyves een campagne voor Adidas doet en meteen de mainstream markt op Hyves benaderd, heb je niks met de chasm te maken.

    Dus wou even aan toevoegen dat niet elke social media marketing campagne de early markt (moet) benaderen en dat dan de chasm geen rol speelt.

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.